öppna RAW fil eller konvertera?

_Skifting_

Trådstartare
Hej. Jag var hos fotograf idag och tog ca 600 bilder. Fick skivor med mig hem med bilderna i RAW format (Det exakta formatet är Canon RAW File (CR2)).

Jag kommer få ca 100bilder sen som är redigerade och klara för marknaden, men jag vill verkligen kunna kolla på dessa bilder jag fått redan nu.

Vet ni något bra sett? Jag har varken ps eller liknande att öppna det i.. Kör via Windows XP.

Finns det något gratis program man kan ladda ner som är enkelt att använda för att bara titta på dom? Jag vill inte "jobba" med bilderna på något vis, bara titta på dom..

Eller ni kanske vet ett enkelt konverteringsprogram (gratis) som kan ändra formatet så man kan öppna dom som vanligt?

Mycket tacksam för svar.
 
Sv: öppna RAW fil eller konvertera?

acdsee (kostar) samt FastStone (gratis) är också bra alternativ som stödjer CR2 rawbilder.

just faststone är det bättre valet för där kan du göra lite grundläggande förändringar i bilden, inte ens i NÄRHETEN av vad du kan göra i adobe camera raw men fortfarande lite. vilket är mer än i irfanview.
 

Liknande trådar

S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 862
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Hindertyper på hopptävling
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp