öppna och sluta?

L

lusse

hej! har hittat flera intressanta trådar om övningarna öppna och sluta, men har inte riktigt klart för mig vad det EGENTLIGEN är. Nu är det så att jag tidigiare i mitt liv ridit på ridskola och då var det här en självklarhet. Nu med flera år av bara skogsridning har dessa facktermer fallit mig ur huvudet och jag skulle vara djupt tacksam över att få en lite halvgrundlig förklaring om hur man utför det på ett korrekt sätt, vad man vill uppnå och när den bör navändas.
tack på förhand!

Sv: öppna och sluta?

Skolorna öppna och sluta är egentligen samlande men jag tycker speciellt öppnan är en jättebra lösgörande övning och båda är bra träning för ryttarens koordinationsförmåga! Ordet öppna kommer ifrån att öppna en volt, alltså att rida på ett voltspår och sedan öppna upp volten = göra den större, alltså få hästen att tvära utåt samtidigt som den är ställd och formad ifrån rörelseriktningen. Tänk dig att hästen längs långsidan, i öppna ska den röra sig med frambenen innanför spåret och med bakdelen kvar på spåret. Men den måste vara formad i sidan inåt, för annars blir det bara en vanlig skänkelvikning, hästen ska tvära med frambenen men gå rakt fram med bakbenen. I slutan är det som att du skulle flytta hästen inåt i volten, göra volten mindre. Om du rider den längs väggen så ska bakdelen gå innanför spåret, frambenen gå rakt framåt och hästen vara ställd och formad i rörelseriktningen. Slutan kan även ridas diagonalt, tex. på en snett igenom eller på hörnlinjen, då ska hästens panna vara riktad mot målet och hästen tvära och vara formad i rörelseriktningen.

Hoppas du förstod! :)

PathOfClovers skrev:
Skolorna öppna och sluta är egentligen samlande men jag tycker speciellt öppnan är en jättebra lösgörande övning och båda är bra träning för ryttarens koordinationsförmåga! Ordet öppna kommer ifrån att öppna en volt, alltså att rida på ett voltspår och sedan öppna upp volten = göra den större, alltså få hästen att tvära utåt samtidigt som den är ställd och formad ifrån rörelseriktningen. Tänk dig att hästen längs långsidan, i öppna ska den röra sig med frambenen innanför spåret och med bakdelen kvar på spåret. Men den måste vara formad i sidan inåt, för annars blir det bara en vanlig skänkelvikning, hästen ska tvära med frambenen men gå rakt fram med bakbenen. I slutan är det som att du skulle flytta hästen inåt i volten, göra volten mindre. Om du rider den längs väggen så ska bakdelen gå innanför spåret, frambenen gå rakt framåt och hästen vara ställd och formad i rörelseriktningen. Slutan kan även ridas diagonalt, tex. på en snett igenom eller på hörnlinjen, då ska hästens panna vara riktad mot målet och hästen tvära och vara formad i rörelseriktningen.

Hoppas du förstod! :)

Tack! bättre svar kunde jag inte fått, vet precis vad som menas med "öppna och sluta nu".

Gå in på denna länk: http://www.ridkonst.nu/ och klicka på "utbildningstrappan" till vänster där. Klicka sedan på "öppna" och "sluta" så får du bildvisning.

Liknande trådar

Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 979
Senast: hoppeloppe
·
Ridning Hej! Jag har ridit sen jag var ca 6 år, utan något uppehåll och är idag drygt 20. Har två egna hästar, ett halvblod och ett fullblod...
2
Svar
20
· Visningar
2 760
Senast: jennyth
·
Ridning Hej! Jag har ridit sen jag var ca 6 år, utan något uppehåll och är idag drygt 20. Har två egna hästar, ett halvblod och ett fullblod...
Svar
3
· Visningar
1 169
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej där, Först och främst hoppas jag att mitt inlägg hamnat i rätt forum, tyckte inte det var helt solklart vart jag skulle ställa...
2
Svar
25
· Visningar
5 618
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info