Sv: öppna och sluta från marken
Ojoj, nu ska vi se
Vid hand:
Grundposition: Vid bogen/manken, axlarna parallella med bogen (jag går alltså rakt framåt bredvid hästen). Ytter/bakre hand vid manken, ibland tar jag ner den till skänkelläget. Inner hand ganska långt bak (håller man för nära bettet är det i stort sett omöjligt att ha axlarna parallella med bogen), ungefär framför bogbladen för att kunna påverka med handen på halsryggraden.
Öppna: Jag går lite längre bak än "vanligt" (nån decimeter, beror på hur följsam hästen är) och tar halvhalt på ytter. Oftast det som brukar räcka. Ibland får man vara extra tydlig på "sitt spår" för att hästen inte ska gå in på volt.
Sluta: Olika om det är rättvänd eller förvänd. Rättvänd beror lite på hur långt man kommit med hästen. Vänder mig lite åt hästen till. Håller inre handen närmare bettet och tränger med handen utåt. Man måste i början ha en vägg att göra det mot (annars går man ner i diket..). Förvänd är mycket lättare att börja med, men kräver lite längre tyglar nästan. Då går jag parallellt med kruppan, har bakre/yttre armbåge mot hästens lår för att kunna peta med. Man får hålla väldigt långt ut på tyglarna och sen få hästen i position (tränga med ytter tygel).
På långa tyglar/töm:
Grundposition: Jag går strax bakom hästen, har spöet i den handen där det gör mest nytta (på min häst i höger hand, behöver peta på vänster bakben och höger magsida). Jobbat mest utan gjord hittills.
Öppna: Yttre tömmen lägger jag lite högre än "normalläge" och inner lite lägre. Ytter flyttar in bogen och inner säger till inner bak att gå rakt framåt. När jag lärde honom fick jag ha tydligare tömhjälper, lägga ytter töm upp på kruppan för att verkligen få med bogen (och ibland peta med spö på inner bak/mage), men de förminskas hela tiden.
Sluta: Inner töm lite högre och ytter lite lägre. När jag lärde honom fick jag lägga inner över kruppan för att tränga ut bogen och peta med spöet (får jag fortf göra ibland) på ytter för att få in det ordentligt.