öppna och sluta från marken

Sv: öppna och sluta från marken

hur då från marken?
tömkörning?

Jag brukar göra det med lös häst och jag använder kroppsspråket. Öppna tycker jag är lättast.
Men sammanfattat så ber jag hästen flytta på sig, men blockerar andra vägar för hästen att flytta på sig, så att den väljer att gå i öppna eller sluta.
För mig blir öppna en underkastande rörelse, medan sluta blir en stärkande rörelse (för hästens självkänsla och självförtroende då).

Vid sluta brukar jag gå snett bakom hästen och sedan be den flytta in rumpan, men fortfarande fortsätta rörelsen framåt.
Tycker inte om att stå på insidan av en häst som gör en sluta. Då hamnar du i en ranglåg position, något som kan förvirra din häst.

/Z

Jag tycker det är jättekul att arbeta med lös häst, tyvärr fungerar det inte med min.

Godis i handen? Och ett dressyrspö?
Inte för att jag vet vad problemet är, men det är ju alltid en fördel att ha hästen HOS sig och att den inte bara springer iväg :D
Ha annars tömmar eller grimskaft eller liknande för att hålla hästen kvar hos dig. Är det nåt annat som gör att det inte går att jobba med den lös?

Ojoj, nu ska vi se ;)

Vid hand:
Grundposition: Vid bogen/manken, axlarna parallella med bogen (jag går alltså rakt framåt bredvid hästen). Ytter/bakre hand vid manken, ibland tar jag ner den till skänkelläget. Inner hand ganska långt bak (håller man för nära bettet är det i stort sett omöjligt att ha axlarna parallella med bogen), ungefär framför bogbladen för att kunna påverka med handen på halsryggraden.
Öppna: Jag går lite längre bak än "vanligt" (nån decimeter, beror på hur följsam hästen är) och tar halvhalt på ytter. Oftast det som brukar räcka. Ibland får man vara extra tydlig på "sitt spår" för att hästen inte ska gå in på volt.
Sluta: Olika om det är rättvänd eller förvänd. Rättvänd beror lite på hur långt man kommit med hästen. Vänder mig lite åt hästen till. Håller inre handen närmare bettet och tränger med handen utåt. Man måste i början ha en vägg att göra det mot (annars går man ner i diket..). Förvänd är mycket lättare att börja med, men kräver lite längre tyglar nästan. Då går jag parallellt med kruppan, har bakre/yttre armbåge mot hästens lår för att kunna peta med. Man får hålla väldigt långt ut på tyglarna och sen få hästen i position (tränga med ytter tygel).

På långa tyglar/töm:
Grundposition: Jag går strax bakom hästen, har spöet i den handen där det gör mest nytta (på min häst i höger hand, behöver peta på vänster bakben och höger magsida). Jobbat mest utan gjord hittills.
Öppna: Yttre tömmen lägger jag lite högre än "normalläge" och inner lite lägre. Ytter flyttar in bogen och inner säger till inner bak att gå rakt framåt. När jag lärde honom fick jag ha tydligare tömhjälper, lägga ytter töm upp på kruppan för att verkligen få med bogen (och ibland peta med spö på inner bak/mage), men de förminskas hela tiden.
Sluta: Inner töm lite högre och ytter lite lägre. När jag lärde honom fick jag lägga inner över kruppan för att tränga ut bogen och peta med spöet (får jag fortf göra ibland) på ytter för att få in det ordentligt.

Springer i väg gör hon inte utan hon står där hon står, man får knuffa på henne för att hon ska flytta sig.
Jag arbetar gärna med hästarna från marken, lösa, i långt grimskaft/lina/tömmar men jag har insett att med den här hästen är det jag som får jobba mest, åtminstone när vi är i paddocken. I början blev jag ganska frustrerad, jag var ju van vid hästar som går att styra med små rörelser på distans men nu har jag accepterat att hon är som hon är och är glad att hon inte blir stressad i stökiga miljöer, av obalanserade ryttare osv.

Hehe, de är ju olika allihopa! ;)
Däremot så tycker jag du borde få lov att "ta mark" från henne... *funderar*
Men jaja, om det inte går, så får du väl ta andra hjälper. Lycka till!

Bror min var med ut idag och tog massor med kort. Orkar inte redigera alla nu, utan det får bli i morgon. Har nog ett par där man ser rätt bra (på töm då).

Ett par "gamla" kort så länge.
Sluta
Halvdan öppna

Tack! Även om några av bilderna vägrade visa sig på min dator.
Är det den franska vildponnyn?
Varför har du valt den utrustning du har, ingen gjord, tyglarna inte fästa i bettet?
Är det inte svårt/jobbigt att springa med när han galopperar?

Jupp, den lille franske vildponnyn. Ja, nu är han ju inte så vild längre och Anders Eriksson sa tom han tyckte Mourven var välutbildad (vilket min tränare håller med om). Ja, för sin ålder och hur länge han blivit jobbad då.

Utan gjord därför att det är lättare att lägga tömmen så som jag vill ha den. Ska dock införskaffa en gjord (väntar på svar om hur mycket frakten kommer gå på, från Frankrike). Främst för att han är spänd i halsen och lätt tappar överlinjen. Behöver hjälp för att visa honom framåt-neråt.
Håller på och vänjer honom vid bett (ville att han skulle byta alla tänder först), vid ridning rider jag på både kapson och bett nu (vilket funkar väldigt bra, han söker rätt fint så småningom). På töm kör jag dock bara på kapsonen, skulle vara omöjligt att hålla reda på 4 tömmar ;) Dessutom som AE säger, det är lätt att bli stark på töm (när hästen går i bra form och lyssnar är det inga problem, det är när man måste "ryta till" som det kan bli för mycket) och därför är det snällare mot hästen att jobba den på kapson.

I början var det rätt jobbigt att springa med, då "longerade" jag istället. När han mest rusade i galoppen. Jag har jobbat honom mycket lös i rundcoralen där han fått hitta balansen själv på volt. Sen jag började rida galoppen har det även blivit lättare att hänga med på töm. Men bara jag själv tappar balansen lite så flyger jag all världens väg (vilket syns på några bilder).

Du kan ju testa ha hästen helt lös och jobba i en rund paddock eller åtminstone en relativt liten plats. Låt hästen skritta och trava och så och lär den att stanna och öka på kommando. Jag tycker grundövningar är lättast utan andra hjälpmedel än grimma+grimskaft eller helt utan nånting utom spö, som en hjälp utöver smackningar... utan att nudda hästen med det förståss.
På så sätt lär den sig att lyda dej när du är 10 meter ifrån hästen. Sen kan du ju försöka med träns. Tycker oftast bara det stör då ens hjälper inte alltid stämmer överens med mitt kroppspräk och då blir iaf min häst ytterst förvirrad :smirk:

Lycka till!

Jag jobbar också min häst mycket lös så missförstå mig inte nu. Det som är positivt med att ha något mer än bara kroppsspråket till hästen är att man kan lösgöra på ett annat sätt, men kan hitta ganaschställningen även om hästen tycker det är jobbigt (och därför väljer att inte ha någon ställning lös) osv.

Lagom storlek på häst tycker jag.
Vad är det för speciell gjord du ska köpa?
Har man så korta tömmar som du har går det ju bra utan gjord. På de tömkörningskurser jag varit på har hästarna utrustats med gjord, bett och långa lädertömmar som varit fästa på olika sätt på insidan och utsidan. Då blir det mer likt longering. Jag föredrar att arbeta med hästen lös eller med vanliga tyglar för att kunna byta varv ofta.
Det är olika vad hästarna uppskattar. Jag hade en gång en het och spänd häst. Henne brukade jag låta trava kanske 5 minuter utan att ändra tempo eller spår, jag bara trampade runt i mitten. Då slappnade hon av och sänkte nacken.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
807
Senast: Lejd
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 696
Senast: Freazer
·
Anläggning Hej har suttit ett bra tag och försökt hitta informationen om Arrende av mark. Min granne arranderar min mark, denne har satt upp...
Svar
11
· Visningar
1 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka