Öppet ridhus

Pyttur

Trådstartare
Drömmer om tak över ridbanan men vill inte vara utan kontakten med naturen. Någon som har erfarenheter av öppet ridhus? Eller vet något företag som tillverkar dito?

Sv: Öppet ridhus

Det låter mysigt.
Men i Skåne, där jag hör hemma, skulle det inte fungera eftersom både regn och snö har en tendens att komma farande horisontellt :p

Här nere skulle vi kunna satsa på öppet ridhus i form av fyra väggar och inget tak istället, så har man kontakt med naturen o slipper problem med ridhustak som rasar in :p

TS: Nej, jag har faktiskt aldrig hört talas om den typen av "öppna ridhus", men har heller inte forskat närmre i det just eftersom här skulle varken det eller s k ridhustält fungera tillfredsställande eftersom det blåser så förbaskat..
Ridhustälten borde väl gå att få i modell "partytält", alltså tak utan väggar, men jag frågar mig nog mer om det skulle funka och vad det skulle kosta..

Senast ändrad:

Det är ganska vanligt i Florida och Kalifornien. "Mitt" stall har även en anläggning i Florida och ridhuset där är utan väggar. Det är luftigt men tämligen värdelöst om det regnar "snett". Jag har tyvärr inga bilder.

Jag har varit i Portugal och ridit i ett ridhus utan väggar - fungerar bra där där ju syftet är att skydda från sol och värme i första hand ....
Jag har även varit i ett ridhus med en halvt öpppen sida ( öppet från sargen och upp till tak. Det var i norra Tyskland där man ju har ganska kalla vintrar med snö och regn. De sa att det fungerade bra. Det låg dock mkt skyddat med skog runt om.

Jag har ridit på en anläggning där man satt vindväv ovanför sargen istället för täta väggar. Det gav en mycket luftigare känsla och känndes inte så instängt. Dock red jag där under vår/sommar, så jag vet inte hur det fungerar praktiskt vintertid...

Ridbana med tak vet jag inget om men däremot ridhus av vindnät fungerar mkt bra, man ser igenom men slipper vind, snö och regn. Allra närmast nätet kan man ana en lätt dimma under riktigt regniga dagar. Svalt och skönt på sommaren.

Jag har bara ridit ett par gånger i paddockar med tak, men jag är inget fan. Blåser det så märks det väl och regnar det så känner man av det när man rider längs sargen. Dessutom upplever jag att underlaget blir påverkat mer av yttre omständigheter, har ridit i GFRKs vid ett par tillfällen och haft otur (bara vintertid) med att det ena gången regnade och då var en stor pöl på banans övre del och dessutom yrde in på oss när vi red. Andra gången så upplevde jag att kylan märktes av på så vis att underlagets toppskikt kändes fruset och därmed hårt.

Här på Västkusten med blåst och regn i sidled tror jag inte på konceptet faktiskt... :)

Det gör jag inte heller jag svarade på frågan ang. information om denna typ av upplägg. Jag tror kanske det var mer ett knapplån från din sida?

jag har varit i ett här uppe, för att väggarna inte var levererade än ;)
underlaget var super kasst för att det snöat in!

Jag har ridigt i ett med bara sarg och tak. Längs ena långsidan satt ett nät för att minska blåst/regn/snö. Funkade ok, var helt klart bättre än helt öppet men om jag får välja är ju ridhus bättre. Upplevde aldrig att underlaget frös men å andra sidan var det väldigt torrt vilket var lite jobbigt på sommaren.

I de flesta ridhus så är inte själva väggen bärande, byggnaden bärs som regel upp upp av stolpar så att utesluta väggarna från ett vanligt ridhus borde inte vara några svårigheter alls.

Däremot tror jag att det inte blir bra med helt öppet, men med vindnät istället för trä eller plåtväggar tror jag skulle funka kanon.

Vindnätet stänger ute blåst, snö och regn men inte friska luften... och under dagtid ser man rätt ut genom nätet som upplevs som väldigt öppet medans under kvällstid när det är mörkt ute så upplevs vindnätet som "vägg".

Jag har ridit i ett sådant.

Stall Danora i Nora, norr om Örebro. Har ett sådant ridhus. Med sarg & tak, men utan hela väggar. Mysigt. Men inte så praktiskt med snö+blåst, t.ex.

Jag har ridit i ett sådant.

Stall Danora i Nora, norr om Örebro. Har ett sådant ridhus. Med sarg & tak, men utan hela väggar. Mysigt. Men inte så praktiskt med snö+blåst, t.ex.

Där har jag jobbat. Stördes inte mycket av att där inte fanns tak. Men snö kom där ju in en del på ena långsidan på vintern.

Jag hade min häst i ett stall ett tag och dem hade ett ridhus med öppna väggar. Det var vägg kanske 1.9m upp, därefter var det öppet runtom upp till taket. På ena sidan var det byggt så att man kunde stå och titta som på en läktare.
Det blir inte dammigt på samma sätt som på ett ridhus (men det beror väl mycket på om man vattnar) och det blev aldrig så blåsigt eftersom det var halvvägg. Alltid frisk luft. Lite snö kom det in på ena kortsidan men det var det bara att skotta bort. Underlaget blev aldrig hårt heller utan det höll sig mjukt. Jag gillar öppna ridhus :)

Tack för alla svar. Ska nog kontakta Ventorp också och höra vad han har för synpunkter som varandes en auktoritet på området stallbyggande. Roligt att höra ett par positiva åsikter. Bor på oblåsig plats så det är sällan det snöar och regnar på tvären. Hade tänkt mig en sarg och eventuellt nät. Gillar inte instängt och dam och har ett par hästar som inte tål damm. Nu när vårsolen kommer trivs jag bra i det öppna. Har dock hört att det finns ett par som valt bort min ridskola för att jag inte har ridhus.

Jag hade min häst inackorderad i ett par år i ett stall med sådant ridhus (utanför Blöteborg). Jag tyckte att det var en bra kompromiss mellan ridhus och paddock. När det var riktigt kallt ett tag frös botten. Annars klarade den det skiftande vädret bra och det blev inte dammigt och kvalmigt på sommaren där utan behagligt i skuggan från taket. Visst, när det snöar/regnar vågrätt kommer det in lite nederbörd i manegen, men inte värre än att det gick att rida där. Däremot kan konceptet ge en del oväntade händelser om man har en skvättig häst till skillnad mot hur det är att rida i ett riktigt ridhus. Det kan man i och för sig se som värdefull miljöträning.;)

Liknande trådar

Anläggning Vi planerar att anlägga en spolplats utomhus till våren och jag vill gärna höra om era bra och dåliga erfarenheter av liknande. I...
Svar
14
· Visningar
983
Senast: hamilton1
·
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
343
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 067
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka