Opererat bort en lösbenbit, min häst bockar ännu ! Kan han ändå vara frisk?

F

fervour

Någon som har erfarenhet av att ha opererat bort lösa benbitar.
Min häst har alltid börjat bocka då jag svänger vänster, tillslut hittade vi en lös benbit i bakknäet.
Jag opererade honom i december, idag då jag svänger vänster bockar han igen!

Det finns inga andra ridproblem med honom, serpentiner,8 volter är inga problem, men så fort man ligger på en vänster volt blir han galen. Givet så vågar jag inte heller pressa honom efter operationen.

Finns det någon liten chans att han kan vara frisk och göra det av vana ? någon som har erfarenhet från detta ?
Han har alltså vart såhär sen han blev inriden. Min förhoppning är givetvis att man måste lära bort beteendet men det känns inte troligt?

Sv: Opererat bort en lösbenbit, min häst bockar ännu ! Kan han ändå vara frisk?

Jag har en som har blivit opererad.
Han är en busig ponny, bockar minst lika mycket nu som innan.

Jag tror i sitt fall att du kan anstränga honom, har gått lång tid (våran har redan tävlat flera gånger, opererades i vintras) och bör vara läkt. Bockningarna tror jag sitter i huvudet, du får bara tala om vem som bestämmer och visa honom att han inte får hålla på (om du nu har uteslutit andra skador) som han vill.

Som sagt, jag tror att du har en frisk häst, han har bara inte förstått att han inte har ont längre. :)

Och jag undrar tvärtom om du inte haft lite för bråttom är en väldig skillnad i konvalecent tid på bakknä kontra lägre placering. En has tex räknar man med 6 veckor medans ett bakknä behöver 6 månaders konvalecent. Det borde ju vara ca 6 månader nu men att redan galoppera på volt vilket är det som ger bakknäet allra störst belastning låter väldigt tidigt. Har själv för en del år sedan fått bortplockat benbit i bakknä av en av sveriges mest renomerade "benbits" kirurger och det han var allra mest noga med att poängtera var den långa konvalecenten som följer med ingrepp i bakknä. Mkt noggrant konvalecentprogram där galopp på rakt spår i friform lätt sits introducerades ungefär efter 6 månader, gör att jag tror du haft för bråttom och att du fått en reaktion i leden. Jag hade tagit in honom till klinik igen och låtit dem kolla leden.

Någon som har erfarenhet av att ha opererat bort lösa benbitar.
Min häst har alltid börjat bocka då jag svänger vänster, tillslut hittade vi en lös benbit i bakknäet.
Jag opererade honom i december, idag då jag svänger vänster bockar han igen!

Det finns inga andra ridproblem med honom, serpentiner,8 volter är inga problem, men så fort man ligger på en vänster volt blir han galen. Givet så vågar jag inte heller pressa honom efter operationen.

Finns det någon liten chans att han kan vara frisk och göra det av vana ? någon som har erfarenhet från detta ?
Han har alltså vart såhär sen han blev inriden. Min förhoppning är givetvis att man måste lära bort beteendet men det känns inte troligt?

även om han är frisk kan smärtminnet ligga kvar, det kan finnas där länge. Ett så kallat psykosomatiskt problem. Jättevanligt. om så är fallet måste du lära honom att det inte gör ont. ex genom att gå sakta framåt och lägga på lagom press.

men utanpå det kan det ju även vara att du gått för fort fram efter operationen, jobba mycket stärkande i skritt och trav.

När gjorde du uppföljning av veterinär sist? Vår fick också operera bort en benbit, i o f s i bakkota. Allt gick bra, hon blev friskförklarad och vi satte igång henne försiktigt. Men efter någon månad blev hon ojämn, inte direkt halt, men ändå. Vi tog henne till veterinären igen och då hade hon en lätt inflammation i leden. Vår vet sa att det var väldigt vanligt att man fick behandla leden en gång efter en sådan operation. Hästen fick behandling och vila/igångsättning efter alla konstens regel och ta i trä:D så har det hållt nu. Hon opererades i november och vi är nu i grundläggande uppbyggnadsstadiet. Det har visat sig att hon antagligen "sparat" sitt bakben under i princip hela livet (idag 4 år) och det har påverkat muskulaturen i hela kroppen vilket gör att hon är lite sned och stel. Vi jobbar mycket med tömkörning, löshoppning (låga hinder), travbommar och klättring för att bygga upp henne. Ja, så lätt 6 månader sedan kommer uppbyggnad.

Vad händer om du tömkör i "svåra varvet"?

Jag har precis börjat galopperat på raktspår. Har skrittat ute en månad, därefter börjat trava ut och skrittat i arbete, och först nu lätt börjat travarbeta honom.

Bocksprången kommer redan i skritt, detta är faktiskt ett värre beteénde än innan operation :(
På töm visar han inget alls ! Det gjorde han inte innan operation heller, däremot sparkade han en del på longering på volt häromdagen.
Jag hoppas verkligen att man kan behandla inflammationen i leden, jag är alltid inställd på det värsta :(

Men jag ska dit på fredag och testa med bedövning runt leden och se om han blir snäll, håller verkligen tummarna för att han dummar sig ändå :(

Ta hjälp av en kiropraktor. (en duktig alltså, finns STOR skillnad)
Hästar kan ha stora kroppsliga problem som veterinärer inte är bra på att hitta. Kan själv räkna upp ett antal fall i min bekantskapskrets. tom ett där hästen utsattes för en artroskopi i ett bakknä, som egentligen var helt onödig, problemet var ett snett bäcken / si-led.

Liknande trådar

Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 451
Senast: Nethril
·
S
Hästvård Min kära häst mår inte bra :( Det började för en månad sedan med att hon kändes väldigt stel i höger varv (ej halt), i vänster varv var...
Svar
6
· Visningar
1 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka