Operera stukningsskada i foten?

Elegant machinery

Trådstartare
Någon som gjort det? Jag stukade min fot för två år sedan men kollade dumt nog aldrig upp det vid skadetillfället, istället linkade jag runt och tänkte att det skulle ge med sig av sig självt.

Men eftersom besvären nu snarare tilltagit så beslöt jag mig att gå till vårdcentralen till slut. Nu har jag träffat två ortopeder, en sjukgymnast och en fysioterapeft, samt gjort ultraljud och magnetröntgen. Alla säger olika behandlingsmetoder och prognoser och jag vet inte vem jag ska tro på eller vilken förväntan jag kan ha att bli problemfri. :confused:

Jag förstår att det såklart skiljer beronde på skada. I mitt fall är det en sena som är deformerad och strukturförändrad, ett ligament rupterat samt en "avlöst benkropp". Sjukgymnasten kan inte förklara vad det innebär, den ena ortopeden säger att det bara är att operera och en annan säger att en operation inte gör någon skillnad utan jag får gilla läget.

Nu väntar jag på kallelse till en tredje ortoped så får vi se hur utlåtandet låter denna gång. Jag tycker bara det känns så hopplöst om jag aldrig mer ska kunna ta en skogspromenad, åka sidor eller någon form av ansträngning innan jag ens är 35. :turd:

Svårt att ge råd utan att veta vilken sena och ligament det handlar om.

Har du balanstränat?

Såhär står det i utlåtandet: Utgjutning vis pereneussenorna som vid tenosynovit. Peroneus brevissenan deformerad och strukturförändrad som vid tendinos med partiell skada men ingen större rutpur. FTA-ligamentet rupterat. Avlöst benkropp vid laterala malleolen på plats för FTA-fästed. Övriga fotledsligament har normalt utseende.

Just nu tränar jag enligt sjukgymastens senaste program, 2 ggr/dag men ganska korta pass. Balansbräda, kör med gummisnodd och en övning som kallas draken. Är inne på tredje veckan i det här programmet nu, känner ingen större förbättring men det kanske är för tidigt än.

Följer lite då min syster utreder en stukningsskada som bara blivit marginellt bättre på 7 månader. Väntar på röntgenresultat nu, men foten är fortfarande rejält svullen och har begränsad rörlighet. Hoppas det blir bra för dig!!

Följer lite då min syster utreder en stukningsskada som bara blivit marginellt bättre på 7 månader. Väntar på röntgenresultat nu, men foten är fortfarande rejält svullen och har begränsad rörlighet. Hoppas det blir bra för dig!!

Tack! Hoppas din syster kommer till en bra ortoped och slipper bli runtbollad allt för mycket! :up:

Tack :heart Det går inte så bra hittills. Den första sade att hon skulle ge det en månad och när det inte gick över så sade han att hon inbillade sig.

Känner igen det där :meh: Nu vet jag inte vart ni bor, men jag tog mig till en fysioterapeut i Åkersberga som var duktig på ultraljud just för att se eventuella mjukdelsskador. Det kändes lite lättare att lägga tryck på vården när man faktiskt vet att något är fel och att det inte går över av sig självt.

Känner igen det där :meh: Nu vet jag inte vart ni bor, men jag tog mig till en fysioterapeut i Åkersberga som var duktig på ultraljud just för att se eventuella mjukdelsskador. Det kändes lite lättare att lägga tryck på vården när man faktiskt vet att något är fel och att det inte går över av sig självt.

Hon bor i Västmanland tyvärr. Men hon ska få svar på magnetröntgen och vanlig röntgen nästa vecka, så får vi se sen. Hennes sjukgymnast vägrade behandla innan röntgen var gjord för att han sade att nått var fel. Så kanske visar röntgen nått, annars vette 17 hur hon ska gå vidare.

Såhär står det i utlåtandet: Utgjutning vis pereneussenorna som vid tenosynovit. Peroneus brevissenan deformerad och strukturförändrad som vid tendinos med partiell skada men ingen större rutpur. FTA-ligamentet rupterat. Avlöst benkropp vid laterala malleolen på plats för FTA-fästed. Övriga fotledsligament har normalt utseende.

Just nu tränar jag enligt sjukgymastens senaste program, 2 ggr/dag men ganska korta pass. Balansbräda, kör med gummisnodd och en övning som kallas draken. Är inne på tredje veckan i det här programmet nu, känner ingen större förbättring men det kanske är för tidigt än.

Ok. Peroneussenorna går bakom den yttre fotknölen och bör hämta sig. Ev kan inlägg som stödjer yttre fotranden underlätta.
FTA-ligamentet är det som ofta skadas vid stukning och det tar tid att läka. Det finns inte så lysande resultat av att operera det.
Balansen kan du träna utan balansbräda.

Stå på ett ben (på den skadade foten) och balansera. Du får hålla ett finger på något för stöd i början. Stå en sekund, öka till två, sen tre, osv. Det ska du göra under några minuter, så ofta du kan.
Sen kan du börja med att göra lite rörelser i luften med den friska foten. Cirklar, skriv ditt namn, whatever. Gör rörelserna framför dig, sen på ena sidan, andra sidan, bakom dig etc.
Sen kan du träna att stå som kissande hunden - Stålmannen - karate kid - eller vad du kan komma på.
Huvudsaken att du gör det korta stunder och ofta, och att du ökar svårighetsgraden.

Ok. Peroneussenorna går bakom den yttre fotknölen och bör hämta sig. Ev kan inlägg som stödjer yttre fotranden underlätta.
FTA-ligamentet är det som ofta skadas vid stukning och det tar tid att läka. Det finns inte så lysande resultat av att operera det.
Balansen kan du träna utan balansbräda.

Stå på ett ben (på den skadade foten) och balansera. Du får hålla ett finger på något för stöd i början. Stå en sekund, öka till två, sen tre, osv. Det ska du göra under några minuter, så ofta du kan.
Sen kan du börja med att göra lite rörelser i luften med den friska foten. Cirklar, skriv ditt namn, whatever. Gör rörelserna framför dig, sen på ena sidan, andra sidan, bakom dig etc.
Sen kan du träna att stå som kissande hunden - Stålmannen - karate kid - eller vad du kan komma på.
Huvudsaken att du gör det korta stunder och ofta, och att du ökar svårighetsgraden.
Annars kan man bara ta ett liggunderlag (rulla ihop det till önskad höjd) eller yogamatta eller en kudde av något slag och ställa sig på det för att träna balansen. (inte riktat till dig CillaW jag tog bara ditt inlägg.)

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 087
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar