Operera körteln bakom näsan? Reaktion på sövning? Smärtstillande efter?

Fibusen

Trådstartare
Sonen, 4 år, har ej kommit igång med talet, vi har kollat hörsel UA, och efter en koll så visade det sig att körteln bakom näsan var kraftigt förstorad, och detta kan påverka talet. Han pratar, gärna och mycket, men det är inte rent, och det är ibland mycket svårt att höra vad han säger.

Vi hoppas såklart att detta kan hjälpa honom en bit på vägen, även fast jag är mycket skeptisk till att det vore så "enkelt"...

Hur som helst, i morgon är det dags och jag är såklart nervös. Det är en enkel operation, men sövning och hela biten gör så jag får ont i magen...

Någon mer som gjort denna operation? Vad kan vi vänta oss efter? Hur brukar man reagera efter en sövning? Jag har själv aldrig blivit sövd, så jag har iiiingen aning alls hur man mår och känner, och det hade ju varit skönt att ha lite kött på benen...

Jag undrar även hur vi ska lösa det med smärtstillande efter... Flytande alvedon kräks han av, suppar vägrar han nu för tiden, och jag varken vill eller kan tvinga honom! Tabletter är väll först från 6 år? Kan man hälla tex flytande alvedon i tex sylt eller något?

Detta är ett stort bekymmer för oss, även vid hög feber så får jag inte i honom någonting...

Vi blandade smaksatt alvendon flytande m samma slags saft och frös till isglass fungerade bra!

Jag tål inte narkos och blir mkt illamående andra blir pigg fort och mår bra mkt snabbare.

Sonen opererade adenoiden när han var ett år.
Han var lite ledsen när han vaknade men sen var det inga problem. Han åt en macka en stund senare och verkade inte särskilt medtagen alls.

Tack för svar! Det med glassen var smart, undrar om jag skulle prova det... Han är så himla "känslig" när han blir sjuk, kräks när febern är på väg upp och när den ligger runt 38,39 grader, sen vill han varken äta eller dricka såklart. Vore skönt att kunna ge lite febernedsättande INNAN han börjar kräkas av febern.

Det är därför han inte klarar av det flytande alvedonet i dag, han åkte på 3-dagars febern som 1,5 åring, dvs jättehög feber i tre dagar, vi gav alvedon och han kräktes, alvedon och kräktes. Tillslut fick han kväljningar av bara se flaskan. Försökte ge honom vid ca 3-års ålder, men han kräktes rakt ut av att bara få det i munnen, så vi har inte haft något alternativ till febernedsättande/smärtstillande sen dess då han även då började vägra suppar... Lider med han varje gång febern skjuter i höjden och jag inte kan ge han något för att hjälpa.

Stog i papperna att det var vanligt med feber efter denna op, och jag vill ju helst inte att han ska kräkas när han är nyopererad... Vilket han alltid gör som sagt när tempen börjar gå upp mot 38 grader...

Tack för svar! Det med glassen var smart, undrar om jag skulle prova det... Han är så himla "känslig" när han blir sjuk, kräks när febern är på väg upp och när den ligger runt 38,39 grader, sen vill han varken äta eller dricka såklart. Vore skönt att kunna ge lite febernedsättande INNAN han börjar kräkas av febern.

Det är därför han inte klarar av det flytande alvedonet i dag, han åkte på 3-dagars febern som 1,5 åring, dvs jättehög feber i tre dagar, vi gav alvedon och han kräktes, alvedon och kräktes. Tillslut fick han kväljningar av bara se flaskan. Försökte ge honom vid ca 3-års ålder, men han kräktes rakt ut av att bara få det i munnen, så vi har inte haft något alternativ till febernedsättande/smärtstillande sen dess då han även då började vägra suppar... Lider med han varje gång febern skjuter i höjden och jag inte kan ge han något för att hjälpa.

Stog i papperna att det var vanligt med feber efter denna op, och jag vill ju helst inte att han ska kräkas när han är nyopererad... Vilket han alltid gör som sagt när tempen börjar gå upp mot 38 grader...
Säg det till läkarna. De kanske kan ordna något läkemedel som tar bort illamående så det finns möjlighet att febernedsättande kan få stanna kvar om det skulle behövas.

Mitt ena barn sövdes många gånger som liten och jag insåg efter några sövningar att ju lugnare och tillfreds hen var vid själva sövningen desto bättre mådde hen efteråt. Somnade hen rädd och ledsen var det jobbigt efter men somnade hen lugn så vaknade hen lugn. Barn med nattskräck kan få något liknande när de vaknar. Det kan vara bra att veta. Det brukar inte ta många minuter efter en sövning med dagens medel att vakna. Barn kan vara lite oroliga, förvirrade och ledsna precis när de vaknar men ganska snart är de som vanligt igen bara föräldrarna finns där.

Be om tips och råd om smärtstillande på avdelningen/mottagningen och be dem också ge honom medicin mot illamående om det tidigare har varit ett problem.

Om det går så låt honom somna i någon av föräldrarnas knä. Tryggheten med det är enormt viktig för barnet. Endel föräldrar tycker att det är lite jobbigt eftersom de somnar så fort men det är så värt det för barnets skull.

Önskar er lycka till!

Min dotter opererades i höstas för samma sak och tog även mandlarna. Hon är två år. Narkosen var inga problem för henne, men för den stackars killen hon delade rum med senare var det inte lika lätt, den stackaren kräktes när han vaknade och även av medicinen han fick. Tror han fick nåt mot illamående sen. Dottern min fick blandat alvedon och ibuprofen i en vecka efteråt (även penicillin eftersom de hittade grönt slem bakom körteln) enligt ett schema. Hon var pigg och framåt och åt ordentligt redan samma dag. Det var jättestor skillnad på hennes röst och uttal direkt efter operationen och hennes tal har utvecklats något enormt sedan dess. Många nya ord, meningsbyggnad och ffa bättre uttal. Jag var också väldigt nervös inför operationen och var med inne i salen tills hon sövdes men jag blev otroligt professionellt bemött hela tiden och det lugnade mig ganska mycket.

Supp gav jag en gång när hon vägrade ta alvedon morgonen efter operationen. Fruktansvärt men absolut nödvändigt. Prata med läkaren/sköterskorna så kan de säkert komma på någon lösning.

Lycka till!

Som barn kräktes jag av alla flytande läkemedel. Alla tål inte den udda smaken i kombination med konsistensen. Lärde mig att svälja tabletter när jag var fyra. Det enda att tänka på var att de flesta tabletter var väldigt stora för en barnhals, så de fick delas upp i mindre bitar ibland.

Fråga läkaren om råd.

Sonen, 4 år, har ej kommit igång med talet, vi har kollat hörsel UA, och efter en koll så visade det sig att körteln bakom näsan var kraftigt förstorad, och detta kan påverka talet. Han pratar, gärna och mycket, men det är inte rent, och det är ibland mycket svårt att höra vad han säger.

Vi hoppas såklart att detta kan hjälpa honom en bit på vägen, även fast jag är mycket skeptisk till att det vore så "enkelt"...

Hur som helst, i morgon är det dags och jag är såklart nervös. Det är en enkel operation, men sövning och hela biten gör så jag får ont i magen...

Någon mer som gjort denna operation? Vad kan vi vänta oss efter? Hur brukar man reagera efter en sövning? Jag har själv aldrig blivit sövd, så jag har iiiingen aning alls hur man mår och känner, och det hade ju varit skönt att ha lite kött på benen...

Jag undrar även hur vi ska lösa det med smärtstillande efter... Flytande alvedon kräks han av, suppar vägrar han nu för tiden, och jag varken vill eller kan tvinga honom! Tabletter är väll först från 6 år? Kan man hälla tex flytande alvedon i tex sylt eller något?

Detta är ett stort bekymmer för oss, även vid hög feber så får jag inte i honom någonting...
Min dotter som är 14 år opererades för det i höstas, hon fick då sövning via kanyl i och med att hon var så pass gamal så det kanske är lite skillnad, men hon mådde inte illa alls efteråt, däremot var hon tydligen helt vild när de började väcka upp henne, de hade fått hålla i henne flera stycken. När hon hade lugnat sig lite hämtade de mig och jag fick stå vid hennes huvud och prata, då slappnade hon av och sov en stund till, när hon sen började vakna till fick hon isglass att äta på. Det tog ett par timmar för henne att vakna till ordentligt innan vi kunde åka hem.
Hon hade inte speciellt ont efteråt förutom när hon skulle äta så det blev mycket glass och smothies, sen körde vi lite barnmat i puré form något dygn innan hon började äta lite pasta osv.

Vår då drygt 2-årige son svalde (ofrivilligt) en peng som fastnade i halsen och var tvungen att sövas för att plocka ut den. Nu var han helt lugn och ganska trött och jag fick sitta bredvid och hålla handen. De väckte honom inte efteråt vad jag vet (i såfall inne på operation) utan han fick sova natten ut sen. Ingen skillnad mot för en vanlig morgon.
När det gäller suppar, kan ni inte tala barnet? En supp är väl inte speciellt trevligt att få men vet man varför och att det är nödvändigt så kan man ju gå med på det ändå. Speciellt om det väntar en belöning efteråt. Det gäller ju liksom en hel del grejer, att det är lite obehagligt men man gör det ändå. Kolla annars om det finns tuggtabletter alternativt dela en tablett.

Nu är vi hemma igen! Det har gått bra, men tyvär var han ledsen när han blev sövd. Han hade hållt på att somna 2-3 ggr innan vi äntligen fick komma in på op, så han var trött och såklart jättehungrig då det drog ut på tiden.

Han somnade snabbt och vaknade till på väg från op till uppvak och hade varit heeeelt förstörd, så dom gav honom en liten sovdos, den sov han på 1,5 timme, sen vaknade han till igen och var ledsen, klappade lite på honom och pratade lugnt, då somnade han om och sov nästan 1,5 timme till, sen vaknade han och var glad och hungrig! Dom erbjöd isglass, men han ville inte ha det, däremot slängde han i sig 2 stora tallrikar med yoghurt!

Dom rekommenderade att blanda ut flytande alvedon i tex sylt och ge det med filen eller något, men behöver han inte så skulle vi inte "bråka". Han fick suppar när han var sövd, och än så länge så säger han att han inte har ont. Jag hoppas det fortsätter så! Tack för era svar och erfarenheter, det hjälpte mycket!

Nu är vi hemma igen! Det har gått bra, men tyvär var han ledsen när han blev sövd. Han hade hållt på att somna 2-3 ggr innan vi äntligen fick komma in på op, så han var trött och såklart jättehungrig då det drog ut på tiden.

Han somnade snabbt och vaknade till på väg från op till uppvak och hade varit heeeelt förstörd, så dom gav honom en liten sovdos, den sov han på 1,5 timme, sen vaknade han till igen och var ledsen, klappade lite på honom och pratade lugnt, då somnade han om och sov nästan 1,5 timme till, sen vaknade han och var glad och hungrig! Dom erbjöd isglass, men han ville inte ha det, däremot slängde han i sig 2 stora tallrikar med yoghurt!

Dom rekommenderade att blanda ut flytande alvedon i tex sylt och ge det med filen eller något, men behöver han inte så skulle vi inte "bråka". Han fick suppar när han var sövd, och än så länge så säger han att han inte har ont. Jag hoppas det fortsätter så! Tack för era svar och erfarenheter, det hjälpte mycket!
Vad skönt att det gick bra! Det är alltid jobbigt när man måste göra ingrepp på barnen! :heart

Vad skönt att det gick bra! Det är alltid jobbigt när man måste göra ingrepp på barnen! :heart

Ja, usch! Och som mamma måste man endå försöka behålla lugnet trots att det är kaos i hjärna och hjärta. Höll ihop tills han hade somnat, då sprutade tårarna! Narkosläkarna sa att det var mycket vanligt, så inget jag behövde skämmas för. :angel:

Är väldigt nöjd med allt, superbra personal som verkligen var toppen med grabben, proffsigt och trevligt bemötande till oss föräldrar, och mycket skoj och bus med sonen! :up:

Ja, usch! Och som mamma måste man endå försöka behålla lugnet trots att det är kaos i hjärna och hjärta. Höll ihop tills han hade somnat, då sprutade tårarna! Narkosläkarna sa att det var mycket vanligt, så inget jag behövde skämmas för. :angel:

Är väldigt nöjd med allt, superbra personal som verkligen var toppen med grabben, proffsigt och trevligt bemötande till oss föräldrar, och mycket skoj och bus med sonen! :up:
Jag upplevde också personalen som väldigt bra, de var lite ovana med så stora barn som dottern, vanligtvis är de ju i 2-3 års åldern. Men de gjorde det väldigt bra, de förstod väldigt snabbt att dottern var väldigt nervös, så de la stort fokus på henne och pratade henne lugn.

Det finns alvedontabletter som smälter i munnen, om barnet väger mer än 15 kg. Nu kanske det inte behövs mer smärtlindring, men det kan vara bra att ha hemma till nästa gång det behövs smärtlindring/febernedsättande.

Det finns alvedontabletter som smälter i munnen, om barnet väger mer än 15 kg. Nu kanske det inte behövs mer smärtlindring, men det kan vara bra att ha hemma till nästa gång det behövs smärtlindring/febernedsättande.

Det ska jag prova! Han väger 19 kg, så det borde vara ok! Frågade om han hade ont när jag la han vid 19, och det hade han inte. Sen har han sovit som en stock sen dess, så hoppas att det är bra även i morgon. Men jag tycker att all smärtlindring han fick på op borde ha gått ur där vid 19? Han har ganska hög smärttröskel, (eller om han hellre väljer att ha ont än att ta medicin..)

Tycker andningen redan låter bättre, låter som det passerar mycket mer luft genom näsan nu, sen får vi hoppas att detta hjälper honom lite med talet också...

Geléhallon är finemang i sammanhanget. En före, alvedon av munsönderfallande sort (vi löser upp den i lite vatten på sked) och sen ett hallon till.
Vårt barn kräks också av flytande alvedon, men detta funkar. Hen hävdar själv att hallonen är så söta att man inte känner smaken av medicinen.

Det är svårt det där med smärtlindring/febernedsättande. Min son gillar egentligen bara flytande alvedon, men vid 11 års ålder är det inte hanterbart längre. Smältande tabletter får han kväljningar av och svälja hela fixar han inte de gånger han verkligen behöver. Så lösningen för oss har varit brus i saft, ja han är för liten egentligen men de gånger han behöver är väldigt få och det är när febern rusar upp och ligger på 40 grader, han blir helt väck och mår dåligt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka