operera bort ett öga

ameo

Trådstartare
Moderator
Det finns några här som opererat bort ett öga på en häst. Och kanske nån mer med kunskap och erfarenhet.
Jag undrar om någon vet ifall det är möjligt att operera bort ett öga på en stående häst, eller om det är full narkos som är enda alternativet?
(min veterinär föreslog att jag skulle kolla upp det, jag börjar här innan jag ringer runt till olika kliniker efter helgen...)

jag fick operera bort ett öga på min shettlandspnny efter en sparkolycka i hagen. Vet dock inte om det gjordes under full narkos men allt gick väldigt smidigt och ögat läkte fint.

Jag kan tyvärr inte svara på frågor om det praktiska eftersom min pålle förlorade sitt öga innan jag köpte honom och dessutom i England. Men om du behöver lugnas inför livet med en enögd häst står jag gärna till tjänst.

Det jag kan svara på är att du inte ska bry dig om att stoppa i en protes, det ökar risken för infektion och hästen kommer ändå inte se ut som en vanlig häst så den kan lika gärna få vara lite "spök-cool" med en ögonhåla :)

Det finns några veterinärer som kan tekniken att ta bort ögat på stående häst, men det är betydligt vanligare att det görs i narkos. Hästarna tar det oftast mycket bra.

Jag har heller ingen praktisk kunskap i hur det bäst utförs, men min B-ponny förlorade sitt ena öga 2006. Han var då femton år gammal. Man behövde komma väldigt nära för att se att ögat fattades (om man nu är rädd för hur det rent estetiskt kommer se ut), det läkte otroligt fort och fint. Jag var inte så gammal då, så jag kan ärligt erkänna att jag var lite rädd för hur han skulle se ut efteråt, men det såg som sagt aldrig otäckt eller "onaturligt" ut.

Hästen klarade sig alldeles utmärkt utan öga. Eftersom han var så pass "gammal" när det hände varnade veterinären lite för att han kanske inte skulle kunna anpassa sig lika bra som en yngre häst hade gjort, men det var aldrig några problem. Han var väldigt lugn och trygg redan innan, och det fortsatte han vara. Reds både av mig och yngre barn, dock hoppade han aldrig mer efter det, men det var mer för att det saknades en lämplig pilot. En gång minns jag att han gick in i en skottkärra i stallgången, då med en stallkompis som inte tänkte på att det var honom hon ledde.

Själva operationen utfördes i Helsingborg, och han stod kvar där nästan en vecka har jag för mig, men det är alltså elva år sen i år, så rutinerna kanske har ändrats sen dess.

En av mina har fått sitt ena öga bortopererat pga skada. Gjordes liggandes, kort konvalescens.
Både Helsingborg och Söderåsens hästklinik lägger iaf, min opererades på den senare (för halva prislappen jämfört med Helsingborg).

Tack för era svar!
jag har inga direkta funderingar på hur hästen fungerar med ett öga, eller hur det ser ut - har sett det förr och har även en enögd katt.
Utan det är mest så att jag vill veta vilka alternativ som finns. Det handlar om en äldre häst och jag är inte helt säker på att jag är sugen på att söva honom. Men det finns också ett par andra aspekter som avgör ifall det blir operation eller inte.

Pusselbitarna är på plats, operation bokad. :)
En av mina har fått sitt ena öga bortopererat pga skada. Gjordes liggandes, kort konvalescens.
Hur lång var konvalecensen?
Finns många som gör det på stående häst om hästens temperament tillåter det. :)
jaha, där ser man
Det har ju aldrig varit aktuellt för mig tidigare, så jag har inte riktigt haft behov av att ta reda på det.
Den aktuella hästen är hur lugn som helst och född med snigelväxel... :p
Mitt sto däremot hade jag aldrig ens tänkt tanken med, hon är oerhört svårsederad ändå...

Pusselbitarna är på plats, operation bokad. :)

Hur lång var konvalecensen?

jaha, där ser man
Det har ju aldrig varit aktuellt för mig tidigare, så jag har inte riktigt haft behov av att ta reda på det.
Den aktuella hästen är hur lugn som helst och född med snigelväxel... :p
Mitt sto däremot hade jag aldrig ens tänkt tanken med, hon är oerhört svårsederad ändå...

Nu minns jag inte exakt antal dagar, men han fick gå ut direkt i egen stor hage (med insektshuva) och fick jobba lätt (men vi lät honom vila). Penicillin 7-10 dagar någonting, tog stygnen själv när det var dags (kan det ha varit 2 v?). Enda pysslet utom att sticka var att torka kring såret ett par gånger om dagen, och då opererades han ändå mitt i sommaren.

Lägger till:

Man får förstås tänka på att de är väldigt ovana i början. Tala om att man är på den blinda sidan, hjälpa dem att ta ut svängarna och sådant.

Snabba ryck här, nu är operationen genomförd.
Bara konvalecensen som ska genomlidas också...
Nu minns jag inte exakt antal dagar, men han fick gå ut direkt i egen stor hage (med insektshuva) och fick jobba lätt (men vi lät honom vila). Penicillin 7-10 dagar någonting, tog stygnen själv när det var dags (kan det ha varit 2 v?). Enda pysslet utom att sticka var att torka kring såret ett par gånger om dagen, och då opererades han ändå mitt i sommaren.
Önskar att vi fått liknande direktiv, här ska det vara boxvila i nästan en månad - inte för att jag begriper varför, men säger doktorn så, så är det väl bäst att lyda... Dock inte helt övertygad om att det är det bästa alternativet för en häst som inte rör sig mer än nödvändigt när han är ute, men som blir stressad av att stå inne.

Snabba ryck här, nu är operationen genomförd.
Bara konvalecensen som ska genomlidas också...

Önskar att vi fått liknande direktiv, här ska det vara boxvila i nästan en månad - inte för att jag begriper varför, men säger doktorn så, så är det väl bäst att lyda... Dock inte helt övertygad om att det är det bästa alternativet för en häst som inte rör sig mer än nödvändigt när han är ute, men som blir stressad av att stå inne.

Oj!

Min häst opererade bort ögat under sommaren (full narkos). Han stod på kliniken 1 dygn och fick gå ut i hagen direkt när han kom hem. Med insektshuva på såklart. Tog stygnen efter 2 veckor och då hade allt läkt ihop fint. Han var 12 år då och anpassade sig snabbt till att vara enögd, har aldrig varit något problem :)

Nyfiken på fler erfarenheter om hur konvalecensen sett ut?
Jag kan väl säga att det känns måttligt intressant att ställa en 22-årig häst på boxvila i närmare en månad. Så jag funderar på hur "olydig" man kan vara.... (dvs vad man skulle kunna besluta om själv i frågan, utan att riskera hästens hälsa)

De instruktioner vi har fått är 10 dagar total boxvila, därefter 2 veckor med skrittpromenader. Och efter det ska han gå i sjukhage 5x5 m. Och jag förstår liksom inte vitsen med det. Det är väl bättre att han får gå ute och äta gräs ihop med sin 29-åriga kompis...

Oj, låter som den veterinären är överdrivet försiktig...
Min stallägare opererade bort ögat på sin då 25-årige kallblodstravare, han fick stå kvar på kliniken över natten och direkt han kom hem släpptes han i hagen/lösdriften med de andra två hästarna. Där var det ingen boxvila alls, den vet tyckte att det bästa var om allt var precis som hästen var van vid; hästen kände ju väl till både hagen och ligghallen och visste var väggar, staket o dyl fanns. Det var inga problem alls, vare sig med komplikationer gällande såret eller det rent psykiska. Det märks faktiskt ingen skillnad på hästen alls, förutom att om man glömmer sig och går på den blinda sidan när man leder honom så håller han nosen nära handen, så han med känselhåren känner var man är. Han är nu 30 år och har fortfarande inga problem av sin "halvblindhet".

Oj, låter som den veterinären är överdrivet försiktig...
Min stallägare opererade bort ögat på sin då 25-årige kallblodstravare, han fick stå kvar på kliniken över natten och direkt han kom hem släpptes han i hagen/lösdriften med de andra två hästarna. Där var det ingen boxvila alls, den vet tyckte att det bästa var om allt var precis som hästen var van vid; hästen kände ju väl till både hagen och ligghallen och visste var väggar, staket o dyl fanns. Det var inga problem alls, vare sig med komplikationer gällande såret eller det rent psykiska. Det märks faktiskt ingen skillnad på hästen alls, förutom att om man glömmer sig och går på den blinda sidan när man leder honom så håller han nosen nära handen, så han med känselhåren känner var man är. Han är nu 30 år och har fortfarande inga problem av sin "halvblindhet".
ja, det var så jag tänkte också. Hagen och ligghallen känner han ju väl. Och även om det är en galoppör till rasen så är han född med ständigt inkopplad snigelväxel, så det är ju inte direkt så att han kommer rejsa runt i hagen...
Jag blev milt sagt förvånad när jag fick boxvila-direktivet.

Nyfiken på fler erfarenheter om hur konvalecensen sett ut?
Jag kan väl säga att det känns måttligt intressant att ställa en 22-årig häst på boxvila i närmare en månad. Så jag funderar på hur "olydig" man kan vara.... (dvs vad man skulle kunna besluta om själv i frågan, utan att riskera hästens hälsa)

De instruktioner vi har fått är 10 dagar total boxvila, därefter 2 veckor med skrittpromenader. Och efter det ska han gå i sjukhage 5x5 m. Och jag förstår liksom inte vitsen med det. Det är väl bättre att han får gå ute och äta gräs ihop med sin 29-åriga kompis...
Ring och fråga veterinären om bakgrunden till den långa vilan? Kan vara ni kan komma "överens" om en kompromiss/medelväg.

Liknande trådar

Hästvård Hej jag undrar hur det gått för er som opererat bort ett häst öga .Min fick sitt bortopererat nu allt har gått bra,men dom sa idag att...
Svar
12
· Visningar
1 388
Senast: Toodiloo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag vet inte om detta är rätt ”ämne” att lägga diskussionen i men chansar ändå och hoppas på många kloka och bra svar. Jag har ett...
Svar
0
· Visningar
566
Senast: Lovisa.E
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 591
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25