Opel Omega

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare hannibal
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 283
H

hannibal

Börjar så smått kolla efter en ny (nåja, nyare) dragbil. Har blivit intresserad av Opel Omega från -94 och framåt. Det verkar vara en bra dragbil vad gäller tjänstevikt och bakhjulsdrift.

Jag skulle dock vilja veta om någon här på Buke har/har haft en Omega och kan berätta vad de tycker om den. Ska man satsa på V6:an eller duger det med 2.0-litersfyran?

Har förstått att man ska kolla efter rost i skärmkanter och vara beredd på spindelledsbyte, samt vara noga med kamremsbyte. Är det andra saker jag ska kolla på innan köp?

Mkt tacksam för råd! :)

Sv: Opel Omega

Opel är väl ö h t inte känd som nån "kvalitetsbil" :smirk:
Rostar till förbannelse.
Vet flera som förgäves försöker bli av med sina Opel (bl a Astra) från cirkus 97-98, då de nu är "slut"....

Skulle faktiskt då hellre rekommendera dej en Volvo, typ 945 eller liknande. Bra dragbil och oftast bra kvalitet.

Har haft en Omega-88 2.0 med diffad bakaxel.
Jag tycker att det var en mycket bra dragbil, stark o rejäl. Tyvärr så tog rosten den....

Tack för tipsen :bow:

Jo gamla Oplar rostar ju friskt, men det verkar vara en klar förbättring vid modellskiftet -94.

Kvalitet... Jo visst ryktet är emot, men det drar ju också ner priset. De tester jag sett säger att kvaliteten efter -94 är bättre än ryktet säger och att man därför kan köpa tokmycket bil för pengarna.

Är inte inne på Volvo. Om jag ändå ska lägga det dubbla i pengar blir det Audi.

Biffen: Fungerade det bra med 2-litersmotorn alltså? Saknade du en större motor?

Köp en Opel
Bli belåten
Se sverige genom plåten :angel:

Det är en gammal fras om att Opel rostar, själv har jag haft Opel från 1985 och framåt och rost har visserligen förekommit men ej i så stor utsyträckning som folk vill göra gällande. Det handlar mer om den som äger bilen, lite vatten på den då och då gör mer nytta än skada om man säger så. :angel:

Nog om det, jag har dragit släp med många olika bilar. Den som var i särklass bästa dragbilen var just min Omega, jag saknar den ännu idag. Tyvärr måste vi byta upp oss, och plånboken räckte inte riktigt till för en så ny Omega (närmare 190000 kr). Men jag skulle inte tveka en sekund att köpa en ny Omega idag, märkligt nog verkar många hästmänniskor se det mer naturligt att ta hand om sadeln än att tvätta av sin bil? :confused:

Så här såg våran Omega ut när den såldes 2003, årsmodell 1995.
Omega

Omegor är bra bilar att dra med (har haft 3 st). Tycker inte att de rostar mer eller mindre än andra bilar. Dessutom så fick man dra 1700 med den senaste vi hade (E-kort) och det var 200 mer än min kompis som hade statsjeep.
Kolla bara att ventilpackningarn är bytta. Tror att det gäller från 94 och några år framåt (är dock ej säker på årtalen. Någon annan som kanske vet mer exat?)

Skall dock bara säga att nuvarande bil är en Landrover Defender, och jag kan bara säga att jag är så kääääääääär :love: :love: :love: i den bilen (dock är det ingen bil för veklingar :D ).

Tack för tipsen!

Boj och Tora: Ni verkar resonera ungefär som vi. (Jag är dessutom bra på att sköta bilen och kan fixa ytrost om det skulle dyka upp.)

Vilka motorer hade ni på era Omergor då? Jag känner mej rätt säker på att det blir en Omega nästa gång och frågan är nu vilken motor vi satsar på. Räcker 2.0 till? Vet inte så mkt om V6:an och vilka problem som kan dyka upp, men i vanliga fall brukar det ju innebära dyrare delar och högre förbrukning med den (är så på Audi i alla fall). Om man klarar sej med en 2.0 utan att behöva sitta och segdra hela tiden känns det som att vi nog skulle vilja ha en sån. Har dessutom läst riktigt bra bränslesiffror om den (ca 0.85 l/m, vilket är klart godkänt;)).

Hur var väghållningen, främst vintertid?

Jag har bara haft 2.0. Inga problem att dra med. Men det beror på vilket skick motorn är i. Kan ju vara så att den har blivit "misshandlad" eller något annat otrevligt. Sedan tror jag att en V6 rent generellt är starkare att dra med. Frågan är bara om det uppväger den större bensinförbrukningen. Det bästa vore ju att prova men det är kanske inte det lättaste.

Väghållningen är som på alla andra bakhjulsdrivna bilar (fast jag personligen tycker att den är lite bättre än andra bilar). Skall du dra mycket i alla väder så är en fyrhjulsdriven att föredra.

Senast ändrad:

Jag skulle inte dra med mindre motor än 2,0, det gäller oavsett bilmärke. man vill ju inte parkera i uppförsbacke med släpet, :angel: den risken är stor med en mindre motor i.

Jag tyckte nog att 2,0 var stark nog att dra 1350 kg utan problem min man körde med tyngre och även han var nöjd då med.

Jag har aldrig haft problem med några packningar alls i motorn, den var även ruskigt snål även med släpet bakom. Utan släp drog bilen i blandad körning ca 0,8 på landsväg med full packning och 4 personer drog den strax över 0,7 l per mil. När vi drog släpet fullastad drog bilen runt ca 1l per mil, och detta är mumma för plånboken i dessa bensintider. :D

Boj skrev:
Jag skulle inte dra med mindre motor än 2,0, det gäller oavsett bilmärke. man vill ju inte parkera i uppförsbacke med släpet, :angel: den risken är stor med en mindre motor i.

Jag tyckte nog att 2,0 var stark nog att dra 1350 kg utan problem min man körde med tyngre och även han var nöjd då med.

Jag har aldrig haft problem med några packningar alls i motorn, den var även ruskigt snål även med släpet bakom. Utan släp drog bilen i blandad körning ca 0,8 på landsväg med full packning och 4 personer drog den strax över 0,7 l per mil. När vi drog släpet fullastad drog bilen runt ca 1l per mil, och detta är mumma för plånboken i dessa bensintider. :D

*generad för att han trodde att Boj var en man* :o

Kanonbra bränsleförbrukning mao. Det blir nog en 2.0 låter det som. Hade ni problem med rost öht?

Helt klart outstaning dragbil är volvo. Bra att dra med, gjord för svenskt klimat och lätt att hitta reservdelar till om någt går sönder..
Man brukar säga att men sliutar ut 3 bilar av annat märke under tiden man förbrukar en Volvo

Tyckte mycket väl att 2-liters motorn dög länge o väl, upplevde inte att jag ville ha en starkare bil. Har en skruttig Audi 2.0 idag, duger inte till att dra med iaf. Men den är inte rostig....

Liknande trådar

Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 274
Senast: aiquen
·
Övr. Djur Ja, jag vet att det har varit en del akvarietrådar här nu på sistone, men jag hoppas att ni orkar med en till? Det känns enklast att... 2
Svar
27
· Visningar
8 328
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring