Op djupa böjsenan på föl-travardrömmen krossad?

Y

yenna

Ett föl som man fått kapa djupa böjsenans förstärkningsband på ett ben. Vad är prognosen på detta?

Är drömmen om en travare krossad? :cry::cry:

Sv: Op djupa böjsenan på föl-travardrömmen krossad?

Ett föl som man fått kapa djupa böjsenans förstärkningsband på ett ben. Vad är prognosen på detta?

Är drömmen om en travare krossad? :cry::cry:
?? Måste fråga innan jag svarar på din fråga...varför var man tvungen att kapa djupa böjsenan? Eller har den fått djupa böjsenan kapad pga. olycka?
gulan

?? Måste fråga innan jag svarar på din fråga...varför var man tvungen att kapa djupa böjsenan? Eller har den fått djupa böjsenan kapad pga. olycka?
gulan

Utan att känna TS så gissar jag på att den kapats som behandling av en senkontraktur ("bockhov")

kl

Det var väl det som man gjorde på Wellini Boko har jag för mig...

AM

Om dom har gjort det på Wellino Boko så var det som föl eller tidig åring.
Jag har en opererad herre, först försökte hovslagaren på Str*****lm plasta hoven när han var föl. Osederad fölunge inne i smedjan.....det var inte kul kan jag lova.
När vi var på återbesök när han var knappt 1 år kom av en händelse chefsveterinären förbi (gammal bekant) och han konsulterade en expert.
Ultraljud och operation dagen efter. Allt gick bra och han har aldrig haft problem med benet. Han är lite tjock i överdelen där förstärkningsbandet kapades men har aldrig visat ömhet/hälta.

Att han inte kommit till start ännu beror bl a på hans "kamrat" som sparkade honom på hasen, akut blodbrist osv osv osv :angel::angel:

Fick en senkontraktur, där fölet började stå på tån och inte på trakten fullt ut. Var ganska litet föl vid födseln och har vuxit för fort:crazy: Jag har ju sett fölet varje dag och många har sett fölet till och från, men ingen har reagerat på något konstigt. Hovarna verkade.

Jag känner mig helt värdelös som häst/föl ägare. Jag har varit vaksam på allt känns det som, fast detta märkte inte jag av förrän fölet "över en natt" började stå på tån.:crazy:

Jag är så förtvivlad och ledsen över detta. Men fölet är pigg och glad. Står fint på hoven efter ingreppet.

Men jag såg ju travkarriären flyga sin väg:cry:

Senast ändrad av en moderator:

Om dom har gjort det på Wellino Boko så var det som föl eller tidig åring.

Faktist inte. Utan han var tävlingshäst.

Anledningen till att jag kom på detta är att vi fick in en märr som konvalecent.
Veterinären som hade sett henne sa då att förstärkningsbandet bör tas av. Och fortsatte med att det hade gått jättebra då dom gjorde det på Wellino.
Senare blev han åter skadad men det var en annan sak..

Nu gjordes inte detta på märren utan hon fick gå till avel i stället.

AM

Jag känner mig helt värdelös som häst/föl ägare. Jag har varit vaksam på allt känns det som, fast detta märkte inte jag av förrän fölet "över en natt" började stå på tån.:crazy:

Sluta tänk så! Man kan inte vara vaken dygnet runt året runt. Förebygga allt möjligt kors och tvärs. Vi är ju bara människor och inga vidunder..ju

Och sådant som du råkat ut för går väldigt fort. Skulle igentligen tro att det är vanligare på ridhästar än travare.

Önskar er lycka till!

AM

Tack så mycket för peppningen:)

Som jag gråtit, först befarade jag det värsta att fölet skulle vara tvungen att vandra vidare till de gröna ängarna.:cry: Sedan grät jag glädjetårar då kirurgen sa att det gick att göra detta ingrepp. Det inger mig ju lite hopp.

Hoppas att konvalicensen går bra nu bara.

Känns ju hoppfullt om det gått bra för andra. Tack för era svar.:bow:

Tänk nu på att jag är osäker på om det är samma operation.. Det kanske finns olika varianter.

Men din veterinär borde väl kunna komma med en prognos?

AM

Prognosen ser enligt kirurg bra ut så till vida allt går bra med efter operationen. Att det läker som det ska, inga infektioner bland annat.

Men det är alltid intressant att höra om andra har varit med om detta och hur det gått för de fölen/hästarna.

Liknande trådar

Dressyr Mitt 17-åriga dressyrsto fick en mindre skada (30 %) på djupa böjsenans förstärkningsband på höger framben i början på sommaren. Skadan...
Svar
8
· Visningar
2 613
Senast: Grazing
·
Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 649
Senast: HMQ
·
Hästvård Är det någon som har några erfarenheter av att slingersymtom växt bort på föl? Mitt snart 5 månader gamla stoföl uppvisar...
Svar
14
· Visningar
2 761
Senast: Korven
·
Hästvård Idag har veterinären undersökt min häst efter en en veckas hälta på höger fram...och det visade sig vara en skada på djupa böjsenans...
Svar
13
· Visningar
8 901
Senast: Kokosboll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II