Op. bort Juvertumör

Cersei

Trådstartare
För ett par månader sedan fick min boxertik på fyra år en knöl, som veterinären sa att vi skulle hålla koll på, men inget vi behövde göra något åt riktigt än eftersom den var så "fin". Nu har den knölen ändrat form och dubblat i storlek plus att hon fått ytterligare "knölar" som kan beskrivas som små platta flan ungefär. När vi var till en annan veterinär i ett annat ärende pratade vi om knölarna och hon rekommenderade en operation så vi har bokat tid för röntgen av lungor nu, och lär väl prata mer om ev. operation då.

Eftersom jag är lite orolig har jag kollat upp det och känner mig lite lugnare, men med tanke på hur pass vanligt det är kanske det finns någon här som kan berätta hur det gick till för era hundar, t.ex. vad ni gjorde för tester innan, hur gick operationen? Rehabiliteringstid? Och hur mycket betalade ni för allt?

Tacksam för svar :D

Sv: Op. bort Juvertumör

Min tik här haft juvertumörer två gånger(senast nu i mitten på december, två knölar per gång. Vi bokade tid hos veterinären så fort vi märkte knölarna). Väl hos veterinären har dom bara känt på knölarna och sedan sagt att de är bäst att operera innan dom blivit större (Den störta var ungefär som en tia och den minsta som ett knappnålshuvud).

Har haft samma veterinär bägge gångerna och vi har alltid fått en tid så fortsom möjligt både för undersökningen och operationen. Efteråt har hon fått haft en tratt tills stygnen var tagna, ca 10 dagar efter. Under den tiden fick hon ta de lugnt, utöka promenaderna successivt. Knölarna har skickats iväg på testet som visat att dom varit godartade allihop:)

Juvertumörer är lite luriga eftersom man inte kan veta om de är god- eller elakartade förrän man opererat bort dem och skickat på analys.
Anledningen till att man erbjuder lungröntgen är för att se att om de skulle vara elakartade inte blivit metastaser i lungorna, då är prognosen nämligen dålig. Men tycker det är sällan vi stöter på det på unga hundar.

Opererade min 5-åriga tik där jag jobbar i somras för en liiiten knöl så fort jag såg den som visade sig vara ett snällt litet aterom :o men jobbar man i branchen blir man ju lätt lite paranoid...

Beroende på hur mkt juvervävnad som behöver tas bort är återhämtningen olika. behöver man ta bort mkt är det ett väldigt smärtsamt ingrepp, dock brukar de få bra med smärtlindring.
Min tik var mest groggy av själva narkosen samma dag och tyckte lite synd om sig själv, stygnen tog vi efter 10 dar och det jobbigaste var egentligen kragen då hon är så stor och går in i allt :P
Men ingreppet blev väldigt snällt eftersom man direkt såg att det bara var ett aterom.

Senast ändrad:

Vi opererade bort lite spridda juvertumörer, varav ett helt juver togs bort, på min gamla tik förra våren.

Det gick på ungefär 18.000 kr (inkl. besöket inför operation med lungröntgen, blodprov m.m.) om jag inte missminner mig - dock valde vi att kastrera samtidigt och bara själva kastraktionen gick på runt 5000 kr.

Hon var 10 år då och var som vanligt efter ca 3-4 dagar :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag var till veterinären med en av hundarna i tisdags för att fixa tänderna, veterinären kollade på honom för ett par veckor sedan och...
2
Svar
32
· Visningar
3 449
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 436
Senast: fejko
·
Hundhälsa Det hela började med att min ena tik började slicka på den andra tikens juvet något enormt, så jag började leta igenom henne efter...
2
Svar
25
· Visningar
3 876
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Jag har varit aktiv här förut men vill vara helt anonym nu med nytt nick. Det här är otroligt jobbigt för mig. Har en hund av en liten...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 862
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024