Lovisaastenlund

Trådstartare
Min häst har haft kotledsinflammation på båda fram och är helt återställd nu och har börjat sättas igång. När han hade kotledsinflam så blev han stel och stog imot i höger varv främst. Men han gör det lite förtfarande men inte lika mycket. Vad beror detta på? Har han fortfarande ont? Enligt vet är han ju helt återställd

En häst som haft ont har oftast också snedbelastat sig för att avlasta smärtan och är hästen återställd från den ursprungliga skadan så bör diskussionen tas med behandlande veterinär hur man bäst kan hjälpa hästen att få bort det felaktiga rörelsemönstret. Att bara köra på är sällan en bra lösning för då kan sekundära skador uppstå. En kiropraktor, hästmassör, equiterapeut eller liknande ihop med specifikt träningsprogram för att få hästen att använda sin kropp sunt igen är oftast bästa lösningen men som sagt, diskutera med behandlande veterinär.

Hästen har alltså förmodligen fortfarande ont men kanske inte av den primära skadan utan av att ha använt sin kropp fel för att avlasta.

@Lovisaastenlund jag hade också velat kolla upp hästen bortsett från skadan den behandlats för.
Det kan ju rentav vara så att det är ett annat problem som i sak orsakat kotledsinflamationen, istället för tvärt om.
Det är ofta svårt att skilja på vad som är hönan eller ägget vid låga ledinflammationer . Kolla upp hästen igen ”förebyggande” utifrån beteendet, även om den låga inflammationen nu är borta, är mitt råd.

Min häst har haft kotledsinflammation på båda fram och är helt återställd nu och har börjat sättas igång. När han hade kotledsinflam så blev han stel och stog imot i höger varv främst. Men han gör det lite förtfarande men inte lika mycket. Vad beror detta på? Har han fortfarande ont? Enligt vet är han ju helt återställd
Mycket handlar ju om ridningen men även så kan det vara så att hästen fortfarande har problem att fungera på rätt sätt. Har hästen gått innan skadan och spänt sig osv så den kan vara stel och mycket kan man rida rätt så att säga om det handlar om muskulatur och allmän snedhet. Att snedhet osv behöver ju inte betyda att hästen har ont utan kan helt enkelt betyda att ryttaren inte rider rätt.

Du får nog fungerar först och främst på varför hästen fick problemen från början, hur red du osv innan? Det kan ju varit orsaken till snedbelastningen som ev orsakade inflammationerna.

Det sämsta man kan göra med häst som haft sådana problem som inte beror på vrickningar i hagen osv är att gå tillbaka till exakt samma ridning, fundera på vad som var som orsakade det och ta ut en tränare efter en extra säkerhetskoll att hästen är fräsch och gå till grunden med problemet. Fortsätter du som innan så kommer garanterat problemen tillbaka.

Kotledsinflammation är i princip nästan alltid ett symptom på att något inte stämmer. Alltså, det är sällan den primära orsaken.
Hästar som lider av spatt får ofta kotledsinflammation exempelvis.

Jag hade velat kolla upp hästen igen för att hitta grundorsaken.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 426
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 141
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 693
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar