Ont när man spänner sadelgjord

A

Aannah-Mani

Hej. När jag spänner sadelgjorden på min häst Stjörnu-Máni, rycker han till lite, och kollar bakåt på mej och har öronen lite bakåt, och ser ledsen ut. Man ser att han tycker att det gör ont.
Han har aldrig haft så förut, men i våras har han fått som en liten hård knöl precis där ena stroppen(har långa stroppar) från sadeln ligger. Kan det vara därför han har ont?Vad kan det vara för knöl?
Har även testat med fårskinn och sånt runt sadelgjorden, men det hjälper inte. Tacksam för svar verkligen :)

Sv: Ont när man spänner sadelgjord

Usch, det där låter inte bra. Jag hade ringt veterinären direkt för att ta ett PAD på knölen (om inte vetten kan säga vad det är utan prover).

Lycka till.

Hej. När jag spänner sadelgjorden på min häst Stjörnu-Máni, rycker han till lite, och kollar bakåt på mej och har öronen lite bakåt, och ser ledsen ut. Man ser att han tycker att det gör ont.
Han har aldrig haft så förut, men i våras har han fått som en liten hård knöl precis där ena stroppen(har långa stroppar) från sadeln ligger. Kan det vara därför han har ont?Vad kan det vara för knöl?
Har även testat med fårskinn och sånt runt sadelgjorden, men det hjälper inte. Tacksam för svar verkligen :)

Om det bara är just nu han reagerar så här så kan det bero på pälssättningen. Vissa hästar blir ömma i skinnet vid fällning och pälssättning. Har själv haft ett sto som reagerade mycket då jag drog sadelgjorden, just vid dessa tillfällen. Aldrig annars! Det kan ju vara bra att kolla upp knölen iaf.

Kan du inte lägga gjorden lite vid sidan om knölen och se om det gör skillnad?
Sånna knölar brukar komma om det inte riktigt har varit rent under gjorden. Var noga med att verkligen känna så hästen inte är smutsig där gjorden ska vara.

Annars är det vanligt att hästar blir spända i musklerna som sitter i sadelgjordstaden. Innan du ska rida kan du klappa med handflatan mellan frambenen och under magen där gjorden ligger. Samt gå in med handen och massera (ganska hårt) precis i sadelgjordstaden och "under bogmusklerna", lite svårt att förklara... Men då får du musklerna att slappna av.
Tycker hästen det är obehagligt och rycker i skinnet, eller börjar gå omkring när du masserar, kan det mycket väl vara därför den har ont när du spänner gjorden också. Massera lite varje dag på båda sidor och om det inte blir bättre så ring en massör och berätta vad det är för problem

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 800
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Jag har en liten söt-sur ponny som är hemsk i hantering, jag har ganska enkelt att kontrollera henne men så fort någon annan kommer in...
2
Svar
20
· Visningar
3 085
Senast: Ronjali
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 195
Senast: Lavinia
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 213
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka