Ont i tinningen, temporalisarterit

Monkie

Trådstartare
Igår fick jag lite smygande ont i tinningen på höger sida. Det gör ont på ett för mig obekant sätt, fjäderlätt beröring på en särskild punkt utlöser smärta men det ömmar bara om jag rör huvudet.

Googlade (why :cautious:) och får upp temperalisarterit som kan göra en blind. Känner mig inte sjuk för övrigt mer än ovanligt spänd i käkarna.

Nån som har denna diagnos som kan berätta om mina symptom verkar likna TA?

Jag har inte så ont, och känns dumt att söka vård för att jag är öm.

Igår fick jag lite smygande ont i tinningen på höger sida. Det gör ont på ett för mig obekant sätt, fjäderlätt beröring på en särskild punkt utlöser smärta men det ömmar bara om jag rör huvudet.

Googlade (why :cautious:) och får upp temperalisarterit som kan göra en blind. Känner mig inte sjuk för övrigt mer än ovanligt spänd i käkarna.

Nån som har denna diagnos som kan berätta om mina symptom verkar likna TA?

Jag har inte så ont, och känns dumt att söka vård för att jag är öm.
Ring 1177, inget att leka med det där!

Ja, kanske ska göra det. För dock alltid rådet att åka in när jag ringer så det tar emot lite. Har aldrig fått råd att avvakta någon dag.
Det tycker jag. Kan hålla med om att jag också drar mig från att ringa ibland för de drar i så ”stora växlar” men i ditt fall tycker jag nog det är bra att ringa... :)

Nu vet ju inte jag hur gammal du är, men temporalisartrit är en sjukdom som i princip inte förekommer hos de under 40 och är vanligare hos äldre. Husläkare är ett bra ställe att börja, de kan kolla sänkan som alltid är hög och de kan påbörja behandling och vid behov kontakta reumatolog.
Bestående synpåverkan är mycket ovanligt.

Nu vet ju inte jag hur gammal du är, men temporalisartrit är en sjukdom som i princip inte förekommer hos de under 40 och är vanligare hos äldre. Husläkare är ett bra ställe att börja, de kan kolla sänkan som alltid är hög och de kan påbörja behandling och vid behov kontakta reumatolog.
Bestående synpåverkan är mycket ovanligt.
Jag är under 40. Jag har inte ringt 1177 än, men ringer kanske vc och hör om det blir värre imorgon. Tack för svar!

Liknande trådar

Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
4 089
Senast: Luff
·
Hundhälsa Gamlingen på 10 år har fått lättare att sträcka sig på äldre dagar. Som den försiktiga själ han är (om man vill va elak är han jäkligt...
Svar
3
· Visningar
954
Senast: Lenis
·
Hästvård Tappar snart hoppet helt och hållet och just nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra längre. Min häst (en 5årig korsning, överväxt...
2
Svar
23
· Visningar
3 664
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar