Ont i svanskotan!

K

kaktusen

Det hela började för ca 3 veckor sedan; red barbacka på mitt varmblod bara skritt i skogen 1 timme. (Har gjort det förut men iaf).
Märkte inget då, sen nästa dag red jag två pass hoppade på förmiddagen och dressyrade på em. Sen efter det.... skulle jag skritta barbacka till hagen (tar 20 min) .... och då gjorde det skitont :eek:

Efter detta har det inte gått över, när vi skulle på långritt fick jag stå i lätt sitts ca 1 h :D lite jobbigt.

Nu kan jag inte sitta på hårt underlag heller, eller cykla :grin:
Har försökt "vila" rumpan genom att tömköra istället men det verkar inte gå över då heller :crazy: det är ju såå att jag kan knappast låta bli att rida :p det är ju det roligaste :)

Vad göra? :confused:

Sv: Ont i svanskotan!

du har väll antagligen fått nån smäll, så det ända är väll att vila ;)

Eller, eftersom det ändå är 3 veckor sen så skulle jag åka till sjukhuset och kolla upp det så inget allvarligt har hänt. Du borde ju ha märkt om du har fått någon smäll?

Jag kan absolut inte påminna mig om att jag har fått någon smäll :p det är det som är det konstiga...

Vågar inte gå till vårdcentralen :o

är det någon som vet hur lång tid det kan ta innan det blir bättre så att jag kan stå ut ett tag till :grin:

Du får försöka samla mod till dig och gå till läkaren! Jo, det är jobbigt men det är bäst att veta vad som är fel så att det inte blir värre. (Avskyr själv att gå till läkaren så jag har en aning om det).

Värt att tänka på är att vi tar hand om våra hästar med vetrinär, rätt vård, vila, igångsättning, osv men när det gäller oss själva... Vad ska vi till läkarn för? Vila vad är det? Hästen behöver oss ju!! Kanske behövs en människovård kurs till oss alla så vi tar hand om oss själva också ;)

Hoppas du blir bättre snart
/MVH

Det kan ju göra ont väldigt länge just i svanskotan..
<jag hade ont nästan en månad en gång, men sen gick det över :banana: Men då visste jag iaf vad jag hade gjort, hade åkt pulka, flugit ur efter ett gupp och landat med svanskotan före på en isfläck :crazy: Kunde inte resa mig på ett bra tag:rofl:

Undrar om du inte slagit i svanskotan ändå.. det låter så. Jag känner igen symptomen sedan jag bröt min i en vattenrutchkana (allra första semesterdagen på Lanzarote) för tio år sedan. Jag hade hemskt ont i ungefär sex veckor innan det gick över, men då klingade det av rätt fort. Det var just att sitta som var h***s svårt, gå, stå och ligga gick helt ok.

Var rädd om kotan så att skadan inte går upp om och om igen. Du gör nog rätt i att tömköra och sådant.

Som någon annan sa, samla mod och gå till en läkare. Det är inte kul, men det kan vara bättre än att du får det som jag hade för något år sedan. Vi hade varit och åkt snowboard (fick ingen smäll då, vad jag minns, men antar att det kom från åkandet) och någon dag senare fick jag så in i h-vetes ont, det gjorde ont om jag satt för länge, stod för länge, låg på rygg, när jag skulle stiga upp, sitta ner, ja nästan av allt utom att gå.
Jag var aldrig till någon läkare och jag kände av detta i nästan ett halvår efter (t.ex om jag satt för länge på skarpt underlag).

Är svanskotan av eller sprucken kan läkarna inte göra så mycket åt det (de kan ju inte gipsa rumpan :p) men de kan ju kanske ge smärtstillande. Det kan också vara så att svanskotan är inflammerad och då går det ju att medicinera.

Jag tömkörde två dagar förra veckan och sen red jag dagen efter :crazy: aj vad ont det gjorde när jag satt av. Det är som att all smärta kommer på en gång, under själva ridturen känner jag inte så jättemycket.. men sen... Har nu vilat 2 dagar, samt tänkte tömköra idag och sen imorn får nog min medryttare rida :grin:

Går snart till läkaren.... om det inte blir bättre. Men vad ska jag säga? Att jag bara plötsligt fick ont? Det enda jag kommer i¨håg är att jag red barbacka lite längre än jag brukar :angel:

Gå iväg till doktorn.
Jag hade ont vid svanskotan, kunde inte sitta tillslut blev värre och värre..gick över för att sedan återkomma.. Visade sej vara en tvillingcysta totalt ofarlig men trycker ju på nerver osv.. så det gör skitont! Vägrade först gå iväg till läkaren men tillslut gick det inte längre...inte säkert det är samma sak men kolla upp det iallafall!!!

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: bellala
·
Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 503
Senast: fio
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 794
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama