Ont i ryggen

D

DjChuikita

min foderhäst har ont i ryggen har jag & kompisar kommit på,visserligen så har han burit mig men bara i skritt i max 15 min inte mer & jag kräver inget av honom , han lyfter upp & stampar med höger bak när man har gjort halt, är svår att vända åt höger osv..vad ska jag göra för att han ska få bort alla spänningar & ev kota som kan ligga fel..vill inte att han ska lida...är det någon som vet vad en kiropraktor som behandlar hästar kostar. alt massör? & vad kan jag göra själv för att lindra om han har ont..han haltar inte eller så utan bara visar med bakbenet när han ska stå stilla..han visar samma oavsett om jag longerar & tömkör..använder inte inspänningstyglar då han ska lära sig att söka sig neråt av sig själv..

Sv: Ont i ryggen

DjChuikita skrev:
min foderhäst har ont i ryggen har jag & kompisar kommit på,visserligen så har han burit mig men bara i skritt i max 15 min inte mer & jag kräver inget av honom , han lyfter upp & stampar med höger bak när man har gjort halt, är svår att vända åt höger osv..vad ska jag göra för att han ska få bort alla spänningar & ev kota som kan ligga fel..vill inte att han ska lida...är det någon som vet vad en kiropraktor som behandlar hästar kostar. alt massör? & vad kan jag göra själv för att lindra om han har ont..han haltar inte eller så utan bara visar med bakbenet när han ska stå stilla..han visar samma oavsett om jag longerar & tömkör..använder inte inspänningstyglar då han ska lära sig att söka sig neråt av sig själv..
Vid vilket tryck och vart reagerar han när du palperar ryggen?

Vår Kiropraktor som vi anlitar ibland tar ca 800 för en behandling och hane en av landets mest välkända och mest anlitade så det kan nog variera där men det är helot klart värt det!

Humelibumlan skrev:
Vid vilket tryck och vart reagerar han när du palperar ryggen?

det konstiga är att han reagerar inte vid tryck när jag palperar honom på ryggen. han bara lyfter upp alltså stampar med höger bak när man har gjort halt om man rider etc..han gjorde det innan vekningen också så jag vet inte vad det beror på..han borde ju ha någon slags låsning i ryggen eller i musklerna..

domino skrev:
Ta ut en Equiterapeut och få honom kollad! Laborera inte själv.
var hittar jag en sådan då? hur mycket kostar det på et ungefär?

DjChuikita skrev:
det konstiga är att han reagerar inte vid tryck när jag palperar honom på ryggen. han bara lyfter upp alltså stampar med höger bak när man har gjort halt om man rider etc..han gjorde det innan vekningen också så jag vet inte vad det beror på..han borde ju ha någon slags låsning i ryggen eller i musklerna..
Om han inte reagerar på tryck så är hästen död... ;)
Vid vilket tryck reagerar den, betyder alltså hur hårt måste du klämma för att få en reaktion?

Jag förstår inte varför hästen skulle ha en låsning i ryggen för att den sparkar med ett bakben när du gör halt?? :confused:

longerade honom idag med tömmarna på visserligen..sedan så kände jag på hans rygg igen & knackade lite löst efter ryggraden..när jag närmade mig korset så lade han öronen bakåt & vosade bakåt att han hade ont..så nu blir det till att köpa en ny sadel med vid bom & ragga en massör..jag vill inte att han ska lida, fast det verkar han inte göra så länge jag inte rider på honom eller så..var hittar jag en bra massör någonstans..

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
833
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 500
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka