Ont i ryggen??

Bison

Trådstartare
när jag känner igenom ryggen på min häst reagerar han när man kommer till ländryggen, han sänker ryggen och lägger bak öronen. Han har en väl utprovad sadel och under ridning märks ingenting, han har väldigt mkt ryggaktivitet både vid ridning och när han rör sig utan ryttare. Massören kollade på det för två veckor sedan och hon upptäckte inget, hon sa bara att han var ovanligt välmusklad för sin ålder (fyra i år) Jag rider i lugnt tempo 1-3 dagar i veckan och tömkör 2 dagar. Vad ska jag göra :confused:

Sv: Ont i ryggen??

Prova att strecha bakbenen både bakåt och framåt.
Sen borde du gära pälskrulltestet med din sadel, dvs rid utan vojlok och kolla pälsen efteråt, fins det krull eller krusningar i pälsen där sadeln ligger passar den inte så bra.
Symptomen låter som dålig anläggning på mitten av sadeln, ger tryck mot länden vid ridning.
Sadeln kanske provades ut innan hästen musklade sig så fint?

Känner du över ryggen flera gånger? Ofta reagerar hästarna med att trycka undan ryggen i ren reflex eller kittlighet första gången man känner igenom, det behöver inte vara för att det gör ont. Prova att känna minst tre gånger, börja med bara ett lätt tryck, och öka sedan allt eftersom. Om reaktionen kvarstår ändå så tycker jag du ska låta någon som jobbar med sånt titta och känna igenom.

ska prova att rida utan vojlock. Jag brukar stretcha bakbenen eftersom han är lite kort i sina bakre lårmuskler (eller vad de nu heter) det gör att han ett ganska kort steg bak... Vi ska snart göra ett återbesök hos sadelutprovaren.

Har ni kollat tänderna?
Min häst fick ont i ryggen pga en vargtand..
Hon brukar även ha ont i pälsen (fullblodsanlag) så man få lixom inte stryka henne över pälsen vissa dagar.. utan mer klappa henne över hela kroppen.. då somnar hon :)

han har jättfinatänder, drog ut en vargtand i somras. Han ridsnästan bara på sidepull.

en häst som jag red var mycket köldkänslig. om han inte hade tillräckligt mycket täcken på sig fick han omnt i ryggen.
du kan prova med att lägga på din häst ett extra täcke och se om han/hon har mindre ont i ryggen.
du kan också massera "det onda stället" med liniment. det sätter igång blodcirkulationen i musklerna.

tack för svaren :bow: . Har kollar sadeln och den låg jättebra :) . Tror att det är kylan. Nu när det har varit plusgrader har han varit som vanligt i ryggen. Så det får bli ett extra täcke när det blir kallt så hoppas jag att det löser sig med det :D

Kan vara träningsvärk..den sätter ofta sig där..men om den inte försvinner..hmm..

Vad du än gör ta ALDRIG liniment på ryggen på hästen. Nästan alla blir ömma i skinnet(blistras) när du gör så. dessutom så läggs ju sadeln där nästa gång du rider och hästen får än mer ont i ryggen. :(

equi skrev:
Vad du än gör ta ALDRIG liniment på ryggen på hästen. Nästan alla blir ömma i skinnet(blistras) när du gör så. dessutom så läggs ju sadeln där nästa gång du rider och hästen får än mer ont i ryggen. :(

Jag har fått order av min kiropraktor att smörja in min häst med liniment 2-3 ggr i veckan bland annat på ryggen. Min häst har haft väldiga ryggproblem som nu har blivit åtgärdade av kiropraktor. Smörjer jag INTE in min häst med liniment på ryggen får hon ont i ryggen! Så jag ve t inte var du har fått den infon ifrån...

Tyvärr är det så, att endast de med yrket att kunna känna av hästens rygg vet vad de ska känna efter, se efter, vilka reaktioner som ska uppstå och vad hästen svarar på när man tar en häst på ryggen.

Som allmän hästägare har man inte många referenser att gå på vad det gäller att läsa av reaktioner efter att ha känt på hästens rygg.

Vad är det för väder? Är hästen riden innan? Dagen innan 7 dagar innan? Hårt? mjukt? Länge? sällan? lite? Distans? Intervall? Tempo? Riktning? Böjning?Fryser hästen? Sadel? Tänder? Ryttarens anatomi och fysik och kroppsmedvetenhet?Hovar? Andra anatomiska eller fysiska defekter/problem/skador/irritationer? Hur koppla samman? Foder?Tidigare behandlingar?Underlag?Boxvistelse?Ålder?

Det är inte bara att klämma om hästens utskott och säga att den reagerar/reagerar inte för vad reagerar han på? Eller vad är det han inte reagerar på?

Kittlig?Öm?Obehag?Mysigt?Skööönt?

Palpera gärna och kommentera, lär dig om din hästs reaktioner, men lämna diagnosen till de yrkesverksamma tex: veterinärer, equiterapeuter, Fysioterapeuter etc.

Personlig erfarenhet. Har tjänat en massa pengar på hästar som har blivit blistrade i ryggen av linimen. :smirk:
Skrev dessutom att NÄSTAN alla blir ömma i skinnet. Din häst är väl en av dom som inte blir öm i skinnet.

equi skrev:
Personlig erfarenhet. Har tjänat en massa pengar på hästar som har blivit blistrade i ryggen av linimen. :smirk:
Skrev dessutom att NÄSTAN alla blir ömma i skinnet. Din häst är väl en av dom som inte blir öm i skinnet.

Ehh..jag tror aldrig att en av sveriges bästa kiropraktorer som det här är..skulle säga att jag skulle ha liniment på ryggen om det fanns risk för blistras. Han visste inte innan hur min häst var i skinnet och det är ju inte bara min häst som får liniment utskrivet av honom att smörja in ryggen med.

Jag har i stort sett fått order från inte bara en veterinär, utan flera, att linimenta min hästs rygg regelbundet.... och hon har aldrig någonsin blivit blistrad...eller öm i skinnet..
Tvärtom har det bara gjort henne gott!

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 555
Senast: Liten
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
858
Senast: Ramona
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 525
Senast: MiniLi
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 090

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka