Ont i ryggen! Vad ska jag göra?!

B

Boribaby

Hej allihopa! Jag har min häst i ett stall där det oxå finns en gammal travare (hon är 24 år). Min kompis rider henne och vi brukar rida runt och sånt, Pridan som travaren heter ÄLSKAR att få galoppera i en väldans fart. men det är ju inte bra för henne! Just nu har hon så ont i ryggen att man bara får skritta och trava väääldigt lungt på henne. Hon stressar upp sig hela tiden, redan efter första traven händer det att hon börjar svettas ibland bara för att hon stressar så!
Och när hon stressar höjer hon huvudet och det är då hon får ont i ryggen. Hon har martingal och allt. Men hon rycker ändå med huvudet och höjer det! Har hört att det finns typ gummiband eller nåt som man sätter från nackstycket i sadelgjorden..????? :confused:

Har någon tips på vad vi kan göra för att hon ska bli bättre i ryggen och inte behöva leva sina sista år med ond rygg? :(

taack för all hjälp!!! :)

Sv: Ont i ryggen! Vad ska jag göra?!

Börja med att kontrollera sadeln så att den passar hästen.

Jag tycker inte man ska rida alls på en häst som har ont i ryggen. Kan man inte promenera med henne, tömköra och longera istället tills ryggen blir bättre? Gärna tömköra litegrann i en bra form, kanske över bommar och promenera i backar så hon tränar upp sin ryggmuskulatur?
Hjälptyglar gör inte att hästar arbetar rätt med ryggen, utan de drar bara ihop hästen så att den sänker halsen och böjer på nacken. Används de på rätt sätt av riktigt duktiga ryttare kan de hjälpa en häst att hitta rätt form, men om de används felaktigt (vilket tyvärr är lätt hänt) gör de mer skada än nytta. Det är definitivt bättre att bygga upp ryggmuskulaturen i lugn och ro på hästen än att dra ihop den med hjälptyglar i en form den kanske inte klarar av att bära sig i.

arbeta hästen på töm är jättebra för hästens rygg
och gjärna lösgalopp

men absolut INtE trava! :O det är det värsta man kan göra mot en häst med ont i ryggen

Hästen ska inte ridas alls om den har ont i ryggen!

Den måste någon slags behandling, kanske massage till att börja med? Ta även hjälp av en sadelutprovare så att utrustningen passar.

Blir den inte bättre av det måste man gå vidare till en veterinär som kan ta reda på varför hästen får ont.

hur vet du att hästen har ont i ryggen? hur reagerar hon?

hästen stressar väl antagligen så pga av ryggen.
varför rida hästen alls om den har ont i ryggen? tömkör istället så hästen får muskler och sen börja arbeta den under ryttare.

hur vet du att hästen har ont i ryggen? hur reagerar hon?

äm, tja. När man 'trycker' på hennes rygg så lixom drar hon ihop som om att det var ett känsligt område. Men det kanske inte ens beror på att hon har ont i ryggen. Men jag vet inte så mycket eftersom att det inte är jag som känner igenom henne på rykten och sånt. Men när man sitter upp så svankar hon i ryggen. Hon går konstigt med bakbenen. Lixom när hon sätter ner vänster hov, vrider ut hoven, lyfter, sätter ner, vrider, lyfter o.s.v.. Och innan vi började rida henne stod hon i hagen i många många år utan att ens få komma ur hagen för att ingen ville rida henne och ingen kunde heller. man tänkte köra henne (trav) men hon lade sig ner när man satte på vagnen. Plus att när min kompis började rida henne så blev det lite för hårda pass med mycket galopp och sånt. Hon har varit nära på att dö ett par ggr innan vi fick rida henne oxå, och hon är väldigt gammal. Så hennes rygg har varit konstig väldigt länge men det är nu som den har blivit värst.. :(

kanske borde ta o röntga ryggen? om de nu vart så sålänge..

sen förstår jag inte varför ni rider på hästen när den visar så tydligt att nåt är galet med ryggen..

oki.. rent spontant så tänker jag såhär.
sluta rid henne, innan ni tar död på henne. snabb igångsättning resulterar bara i att hon får ont!
hon har inte muskler som orkar bära och knappast troligt heller en passande sadel. vridandet på hovarna är det nog bara något hon gör, sett flera hästar som vrider så. kan hjälpa att stärka henne bak, mycket sidförande för att bredda.

om hon har stått så länge och vid hennes ålder är det X antal mil i skritt innan ens ett travsteg tas in! och inte på en gång, utan till att börja med kanske så lite som 10-15 min.

så mitt råd är att ställa ner henne och börja om. man jag skulle inte tycka det vore värt det. låt henne åldras som hon är van, en gårdshäst.

Låter som hon behöver kollas noga...det låter inte bra...jag skulle INTE rida på en häst som visar så tydliga tecken på att något inte stämmer.
Kolla sadeln, äldre hästar förändrar sig mycket.
Stretcha benen, klättra i berg över stock och sten,(utan ryttare på)
Kolla hovarna.Tömkör.
Eller helst...ta ut en veterinär...hästen är gammal var beredd på att få en pensionerad pålla...eller ännu värre.
Dra INTE ihop hästen med en halsförlängare (gummisnodd)

A okej. Vi klättrar ibland uppför i skogen och ibland då i vanlig platt skog över lite stockar och så. Tack för tipsen.. :laugh:

Så när du får rekommendationer härifrån att inte rida hästen alls så startar du en ny tråd där du skriver att du har bestämt dig för att rida mycket barbacka? Jag hoppas verkligen att du pratar om två olika hästar, för den hästen som har ont i ryggen i den här tråden ska inte ridas överhuvudtaget innan den är röntgad och genomkollad på klinik. Vill man inte bekosta det på en gammal häst så slutar man att rida innan man åsamkar större skada. Det står i djurskyddslagen att man inte får orsaka lidande för sina djur.

Herregud självklart! Den här hästen är min kompis typ medryttarhäst eller nåt. Men hon är inte medlem här så jag frågar åt henne kan man säga. Jag rider ett finskt kallblod som heter Tösen och hon är 14 år. Hon är topp trim, men har just nu bara 3 skor och hovslagaren kommer imorgon och fixar allt. SÅ ja, det är helt olika hästar vi pratar om! :)

Först skulle jag ge hästen vila. Kontrollera ryggen genom att ta ut vetrinären. Sedan skulle jag ta kontakt med någon duktig tränare som kan lära dig att tömköra hästen för att bygga upp ryggen utan belastning av ryttare och sadel.

När hästen har fått bättre ryggmuskler skulle jag prova ut en sadel som passade bra. Och sedan fortsätta rida lektioner för en bra tränare, och varva detta med tömkörning och omväxlande ridning.

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624
Ridning Hej! Men ridtravare har svårt att gå ned för nedförsbackar, han vill gärna trava nedför och är det extra brant så drar han ned huvudet...
Svar
14
· Visningar
1 648
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Ridning Vi har nyligen tagit över en tidigare framgångsrik tävlingstravare, monté och körtrav. En varmblodsvallak som är hög i rang och slutade...
2
Svar
33
· Visningar
3 711
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve