Ont i ryggen/öm (långt)

Sv: Ont i ryggen/öm (långt)

Blev din häst helt bra? Det känns jobbigt just nu, tungt! En lång konvalisens tid och en årstid som inte är rolig. Ena dagen är det uppåt, det här blir bra, nästa dag neråt, med frågan kan min häst bli helt återställd?? Var det kylan som gjorde det på din med?? Nä, det gäller att se framår och intala sig att inget är omöjligt och detta reder jag och hästen ut!!!
 
Sv: Ont i ryggen/öm (långt)

Jag säger som många andra, vet först - sedan kiropraktor (eller gärna en kiropraktorutbildad vet om det finns i närheten).

Min häst håller precis på att repa sig efter en lång höst med ryggbesvär. Akut ryggont i början av september som visade sig vara både inflammation i muskeln, en låsning av samma muskel samt felläge runt SI-lederna som behövde manipuleras.
Efter att ungefär var 3:e vecka besökt Hbg och fått både kiropraktik och antiinflammatoriska injektioner i SI-lederna och muskler/muskelfästen som börjar det nu äntligen lossna.
Ryggen släppte smärtorna för ca en månad sedan, men höger SI-led har det varit trögare med. Sista besöket med en manipulation och ny injektion verkar ha gjort susen och nu ser jag (och hästen) ljuset! :bump:

Under tiden mellan behandlingarna har hästen mest tömkörts, men också periodvis ridits lätt. Så det har inte varit total vila med enbart promenader utan kanske en mer "aggressiv" konvalescens än vad några ovan har berättat om.

Min häst fick sin skada genom att "fläka" ett bakben, om du undrar. (Halkat i hagen troligtvis.)

Lycka till i alla fall!
 
Sv: Ont i ryggen/öm (långt)

Blev din häst helt bra? Det känns jobbigt just nu, tungt! En lång konvalisens tid och en årstid som inte är rolig. Ena dagen är det uppåt, det här blir bra, nästa dag neråt, med frågan kan min häst bli helt återställd?? Var det kylan som gjorde det på din med?? Nä, det gäller att se framår och intala sig att inget är omöjligt och detta reder jag och hästen ut!!!

Mitt sto blev helt bra, men jag håller med, det var skitjobbigt.

Anledningen till inflammationen tror jag att hon ev,var felinriden,superspänd och stressad, hon hade startat galopp,fd.galoppör.

Hon blev verkligen helt bra,lugn och sansad, välmusklad över ryggen,
en helt annan balans och bärighet.
Du måste bara härda ut,enligt min vet. så blev hästen efter 6månader bättre än vad hon nånsin hade varit och det stämde verkligen.
 
Sv: Ont i ryggen/öm (långt)

Har också haft/har en häst med ryggbesvär.
Fick det pga av fel sadel, för smal, och antagligen fel ridning (var dock inte jag;)).

Hade vet, massör, equiterapeft mm men hon blev bara tillfälligt bättre. Bytte också sadel efter ett tag när jag fattade att det kunde var problemet.

Det "konstiga" med min häs var väl att hon var otroligt väl musklad över rygg, länd och kors hela tiden. Därför trodde jag inte att det var sadeln först:crazy:.

Det onda kom och gick lite utan någon röd tråd.

Åkte sedan till klinik och där konstaterades att det INTE var KS men att hela ryggen var inflamerad. Kan säga att vet trodde att hon säkert hade haft dess problem i många år. Behandlades mkt aggresivt med injektioner mellan kotorna i rygg och länd och även en allmän kortisonbehandling. Sedan pronaxen i 10 dagar. Vilade i 3 dagar sedan skritt motion vid hand, longering, tömkörning, barbacka ridning i 1 månad. Sedan vanlig ridning/träning.
Blev sedan återställd men fick andra problem (inte så allvarliga) när hon gick omkull vid ridning i våras, så jag valde att betäcka henne så nu har hon ett års konvalecens och vildhästliv på lösdrift. Hon mår för tillfället alldeles prima och jag hoppas att vi kan ta nya tag till hösten :banana:
 
Senast ändrad:
Sv: Ont i ryggen/öm (långt)

Hej! Tänkte uppdatera. Hade vet. ute igår för 4 veckors kontroll, det hade avläkt mycket bra i ryggen på hästen och nu fick jag börja promenera henne för hand. Skulle fortsätta med kortison tabl. och B-vitamin i 6 veckor till och utöka sjukhagen lite i storlek. Sen skulle han komma på återbesök om 4-6 veckor. Fortsatte det läka i denna takt så kunde jag börja rida lite lätt i April. Men först efter klartecken av honom. Både jag och vet.en var glada och nöjda. Nu känns det roligare och en enorm lättnad att det går på rätt håll!!!
 
Sv: Ont i ryggen/öm (långt)

hur har det gått med din häst?

Min häst har antagligen muskelinflamation i ryggen o ska ha ut vet i nästa veckan.men usch vad tungt det känns när jag läser denna tråden. Har bara haft min häst i 2månader så han har antagligen haft detta sen tidigare.

Verkar som det tagit ca 6månader för er flesta att få hästarna bra.
Hur mkt pengar har ni fått lägga ut på det? lite nyfiken bara

Har alla hästar blivit helt bra?:confused:
 
Sv: Ont i ryggen/öm (långt)

säger som du :crazy:
min häst är också väldrigt spänd i ryggen. har haft honom i 5 månader nu.
först var det sadeln som inte passade, den är för smal i bommen för den låg & gled runt uppe på ryggen, så han fick vääldiga skavsår under bossorna, som han fortfarande har kvar, finns ingen päls på vissa ställen :( han är väldigt känslig rent allmänt. fått skav på flera andra ställen också, samt att han fryser väldigt lätt..
lånade en bomlös sadel som jag ridit i några gånger nu, men den ligger också & rör sig så det blir skav. så nu rider jag inte överhuvudtaget, bara ute & promenerar..
om man borstar på ryggen så går dt ju bra, men när man kommer till skavet så sjunker ryggen ihop lite.
vad tror ni, kan det vara pga sadel eller kan det möjligtvis vara en muskelinflammation? är inte så insatt i det hela med muskelinflammationer osv, så borde väl ringa ut veterinären kanske .. :confused:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ont i ryggen/öm (långt)

*kl

fick också veta igår att hästen hade ryggproblem. Satt fast i ryggen ganska långt bak och att det var sadeln som hade orsakat det plus att jag hade suttit snett när jag red (pga höftproblem som jag fick reda på för en vecka sedan). Han ska nu bara skrittas ev joggas lite lätt med vagn i en månad sedan ska han kollas igen. Är allt okej då så får jag börja rida honom men då får han bara ridas med bomlös sadel vilket inte är så kul eftersom jag tränar dressyr på honom (vanligtvis travare). Visst kan jag rida med bomlös på träningarna men hur sjtton ska det gå på tävlingarna, för vad jag har förstått får man inte tävla med bomlös :confused:
 
Sv: Ont i ryggen/öm (långt)

Har inte läst hela tråden men om du har provat ut en sadel för din häst varför har du en padd under? Använde ni den padden vid utprovningen av sadeln? En pad minskar ju sadelns storlek och är den utprovad för att passa utan pad så är den med andra ord för trång med...
 
Sv: Ont i ryggen/öm (långt)

Efter att haft dis. vet ute i dec. och hästen inte blev bättre i ryggen så åkte jag Hbg, för genom gång av hästen. Hon hade en låsning i vä. sida av läng ryggen som fysoterpeften fixa, hon var tre cm sned i korset, de gjorde en helrenovering av hästen från mule till svans, detta hade aldrig läkt ut av dis. vets. ordination, skulle inte stå i sjukhage rygghästar ska röra sig fritt och jag fick även börja skritta henne. Var på återbesök efter tre veckor, ryggen u.a, men som komplikation hade hon dragit på sig en kotledsinflammation i hö. fram pga. felbelstning då hon hade ont i ryggen. En mycket svag hälta 0.5, behandlades med cortison och tuppkam, ska på återbesök igen, Jag blev så besviken trodde det var grönt ljus. Hästen haltade inte det syntas bara att hon nickade med huvudet när hon satte i hö. framben. Hoppas nu att det läker och jag kan komma igång och rida i vår!!!
 
Sv: Ont i ryggen/öm (långt)

hur har det gått med din häst?

Min häst har antagligen muskelinflamation i ryggen o ska ha ut vet i nästa veckan.men usch vad tungt det känns när jag läser denna tråden. Har bara haft min häst i 2månader så han har antagligen haft detta sen tidigare.

Verkar som det tagit ca 6månader för er flesta att få hästarna bra.
Hur mkt pengar har ni fått lägga ut på det? lite nyfiken bara

Har alla hästar blivit helt bra?:confused:

Kostnad: Dis.vet 1:a besök 1600kr
Dis.vet 2:a besök 1200kr
Hbg 1:a besök 2900kr + 600kr medcin
Hbg 2:a besök 4600kr + 300kr medicin

Ryggen helt bra efter 1:a besöket i Hbg. Nu behandling av kotledsinf.
 
Sv: Ont i ryggen/öm (långt)

Min häst fick lite skav på ryggen, men inte ryggont, bara skav. Så jag och mamma kom överens om att lägga på en padd, dock bara en som liknade shabrak, fast padd. men sedan köpte jag en fårskinnspadd. Efter ngr dagar fick han ryggont...
Den sadeln han har är specielt utformad för honom och passar perfekt. Anledingen till att han fick ryggont var padden. Padden gjorde så att sadeln inte låg åt rätt, utan det blev för trångt över ryggen.
Min åsikt är låt hästen vila tills hon inte är öm längre och prova sedan att rida utan padd och se hur hon reagerar. Okm det inte fungerar vet jag inte vad du skall göra...:confused:

Lycka till!!:D
 
Sv: Ont i ryggen/öm (långt)

Min häst fick lite skav på ryggen, men inte ryggont, bara skav. Så jag och mamma kom överens om att lägga på en padd, dock bara en som liknade shabrak, fast padd. men sedan köpte jag en fårskinnspadd. Efter ngr dagar fick han ryggont...
Den sadeln han har är specielt utformad för honom och passar perfekt. Anledingen till att han fick ryggont var padden. Padden gjorde så att sadeln inte låg åt rätt, utan det blev för trångt över ryggen.
Min åsikt är låt hästen vila tills hon inte är öm längre och prova sedan att rida utan padd och se hur hon reagerar. Okm det inte fungerar vet jag inte vad du skall göra...:confused:

Lycka till!!:D

Oj, ledsen, detta var till hon som började diskussionen... Men ledsen, läste inte alla inlägg:o så jag visste inte att du hade blivit rekomenderad att ha en tunn padd...:o
 
Sv: Ont i ryggen/öm (långt)

jag har nu haft en tjej som gett akupunktur till honom. sen har vet varit här o tittat på honom. tog blodprov för att kolla värderna. men han trodde inte det var muskulärt utan att han kanske behövde en kiropraktor. men att man kunde se mer om man röntga honom.

ska man åka till röntgen eller kan man ta dit en kiropraktor direkt?.
vad det kostar att röntga en häst?
tar försäkringen såna här grejer?

det här känns fruktansvärt segt o stackars lilla häst :cry:
 
Sv: Ont i ryggen/öm (långt)

jag har nu haft en tjej som gett akupunktur till honom. sen har vet varit här o tittat på honom. tog blodprov för att kolla värderna. men han trodde inte det var muskulärt utan att han kanske behövde en kiropraktor. men att man kunde se mer om man röntga honom.

ska man åka till röntgen eller kan man ta dit en kiropraktor direkt?.
vad det kostar att röntga en häst?
tar försäkringen såna här grejer?

det här känns fruktansvärt segt o stackars lilla häst :cry:

I Hbg samarbetar vet. fysoterapeft och hovslagare. Vet undersöker och gör en utredning om kiropraktor behövs kallar vet på honom och de kommer överrens om behandling. Det är inte säkert de behöver röntga ryggen, det gjorde de inte på min. Fysoterapeften fixade ryggen och rek. special skor på henne, vet. med. och övrig utredning. Men de samarbetade hela tiden och diskuterade tillsammans fram en bra behandling. Min försäkring tog det. Vet hur jobbigt det är innan man kommit iväg och fått en rätt diagnos.
 
Sv: Ont i ryggen/öm (långt)

Utbildningen för att bli sadelutprovare var sist jag kollade 2 dagar.....Det säger en del om hur deras kunskap är.
Om du byter sadel på en häst så kan den på bara 2 veckor ha musklat sig ur den sadeln så om duín häst har gått flera månader så bör du ju i första hand kolla sadeln, kanske den inte passar längre.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst har i princip vilat sedan september förra året då han först fick en stor blödning i gaffelbandet som tagit lång tid att...
Svar
7
· Visningar
1 426
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 995
Senast: pews1972
·
Hästvård Hej! Jag håller på att bli tokig över detta. Förra året gick jag omkull med min häst (väldigt otippat då hon är väldigt säker på sina...
Svar
1
· Visningar
1 147
Senast: trollmamma
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 298

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Gallsblåsa op
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp