Sv: ont i ryggen när jag rider
Jag har vridet bäcken samt lätt skolios.
Skoliosen är så liten att det enligt läkare & naprapat ej påverkar mig (såvida den inte förvärras). Men bäckenet är det som ger mig problem emellanåt. Bäckenet vrids långsamt framåt, och när det kommit till ett visst läge ser min ryggrad ut som ett skarpt hopkrökt S, senor och muskler stramar i nästan alla rörelser och det strålar smärta genom hela ryggen - främst korsryggen. Dessutom blir mitt högra ben 5-8cm kortare än det vänstra. Så fort jag får ont är det "bara" att gå till naprapaten och knäcka tillbaka det, det är inget som går att fixa själv eller med hjälp av nån kompis som knådar och knäcker i ryggen. När det är som värst gör det ont bara att sitta upp, skritta, så fort hästen rör ett ben.
När jag har mensvärk krampar alla muskler i korsryggen och hindrar mig ofta från att ens gå till skolan. Jag kan inte andas normalt, allt jag gör gör ont (stå, sitta, ligga, gå...)..
Till detta har jag också lite korta bröstmuskler, vilket gör att jag har ganska lätt för att falla fram och kuta med axlar och rygg, vilket gör att ryggen spänns.
Egentligen är dt inte så farligt, det gör förbannat ont och det kommer aldrig att bli bättre (pga felaktiga ryggundersökningar i skolan tills jag började få riktigt ont i 8onde klass, visste jag inte om mitt problem och enligt alla raporter är min rygg 100% rak
). Men jag kan efter naprapatbesök hålla igång mitt liv som vanligt.
Det jag måste tänka på är..;
att alltid sitta så rakt som möjligt (inte spikrakt, men en korrekt sits i sadeln, på stolar o.s.v. fördröjer smärtan något och gör att det tar längre tid för min ryggrad att dras ihop av bäckenet).
ha en hård sadel (rider ofta långt och då ger mjuka sadlar mig lättare ont, hur skumt det än låter) som jag sitter bra i.
försöka träna bål-/magmusklerna, då de kan hjälpa till att stabilisera ryggraden.
slappna av i ryggen - inte spänna musklerna i onödan.
hålla varmt vid kyla. (i vintras hade jag inte sällan en yllehalsduk bunden kring korsryggen & magen).
lyfta med benen, inte ryggen, när jag lyfter upp tyngre föremål (t.ex. höbalar/lådor).