ont i rumpan?

M

mooews

det verkar som om min vovve har ont i rumpan på något sätt. han piper ibland och blir helt galen. drar och sliter i svansen och fösöker att nå rumpan med munnen. och rör man vid rumpan eller tar i svansen så spänner han den och gillar det verkligen inte.

han har haft det såhär i ungefär en månad och jag har försökt att kolla, men det är svårt. eftersom han inte vill att man tar där bak och dessutom har han ju mycket päls så det är inte så lätt.

vad tror ni att det kan vara? ska jag ta han till vetrinären?

tacksam för svar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: ont i rumpan?

Låter som att hunden besväras av analsäckarna och som om de kulle behöva tömmas, vilket en veterinär i så fall gör fort och lätt.
 
Sv: ont i rumpan?

Klart du kan ta honom till en vet men kolla så han inte har någon parrasit men du får ju ta tag i din hund å lägga ner honom så du får titta om de kan vara nå sår... Så länge du vet att han inte gjort sig illa på någon promenad eller liknande:bump:
 
Sv: ont i rumpan?

vad har du för ras? hur ofta gör han så?? verkar det vara svansen eller bakdelen?? Skulle nog kontakta veterinär om jag var du! Att ringa kostar ju inget!;)
 
Sv: ont i rumpan?

okej, tack för svaren! men asså jag är säker på att det är något, men min pappa och låtsasmamma tror inte att det är någonting.

men jag får ta och ringa vetrinären i veckan och se vad det kan vara.

till plymen: han är en tollare på 9 mån. och jag tror att det har med svansen att göra. för han drar ju och sliter i den. men det är nog någonting vid öppningen lixom eftersom han försäker att nå dit. och han håller väl på sähär någon, eller några gånger varje dag.
 
Sv: ont i rumpan?

gnist: ja, jag vet att vi gjort det. men det var ju längesen. ska man göra det ofta?
 
Sv: ont i rumpan?

Drar han sig frammåt i sittande ställning? Det är i alla fall ett tecken på analsäcksproblem.. Hos retriever är det ju också relativt vanligt med inflammation i svansroten men då är svansen helt eller delvis "förlamad" tills det har läkt.
 
Sv: ont i rumpan?

nej, jag har inte märkt att han drar sig framåt i sittande ställning.

ja, någon inflammation kan det ju vara. det tror min låtsaspappa.

men asså det är lixom när man rör rumpan eller tar i svansen som han får ont. men ibland kan han få ryck och bli galen och springa runt och försöka nå till "rumphålet" utan att man rört honom.

men somsagt. jag får ta och ringa vetreinären. eller mina föräldrar blir det säkert som gör det.
 
Sv: ont i rumpan?

På en valp, ca 3 veckor efter hemkomsten och sedan brukar jag ta dem igen vid ca 6 månaders ålder, då valpar har en förmåga att stoppa i sig allt möjligt snusk de hittar åt :eek: ;)
 
Sv: ont i rumpan?

okej. men då är det nog dags för avmaskning tror jag. jag köper avmaskningsmedel imorgon så får vi se om det går över. annars ringer jag vetrinären.

tack för alla kloka svar! :) detta är min första hund så jag är inte så erfaren om man säger så.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 152
Senast: Ridinglady
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 368
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 651
Senast: s957
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 191

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp