Ont i ljumsken. Varför?

RunaD

Trådstartare
Varför varför varför får man ibland så ont i ljumsken/ljumskarna när man ridit? Och vad gör man åt det? Händer mig ibland, gör så ont att man knappt kan gå :( kan man stretcha? Skulle det göra något åt problemet? Jag antar att det är en spänning?

Hände hela tiden i min amerigo, men inte lika ofta nu med ny sadel. Ibland kommer smärtan efter gymmet också, efter benpress gör det ont nästan på en gång.

Vad gör man?
 
Sv: Ont i ljumsken. Varför?

Jag vet inte varför man får ont där (träningsvärk uppkommer dock oftast av att man använt muskler man inte är van vid) men för mig brukar stretching, en varm dusch och speciellt fortsatt rörelse hjälpa, dvs man går o rida nästa dag igen eller går på promenad eller nåt, att gå ut och gå brukar hjälpa ganska mycket :) det värsta är att inte röra på sig, så det rekommenderar jag inte. :)
 
Sv: Ont i ljumsken. Varför?

Det här är alltså om det gäller vanlig träningsvärk, vet inte om det är det du får dock :)
 
Sv: Ont i ljumsken. Varför?

Svarar båda:

Tror det är mer än bara träningsvärk, det gör för ont för att vara bara det. Idag kunde jag inte ens stå på jobbet utan fick sätta mig ner pga smärtan.

Det var en classic +1 och ett vanligt halvblod. Nu har jag ett annat halvblod som är är en 28 i jaguar och 33a i prestige. Alltså väldigt normal...
 
Sv: Ont i ljumsken. Varför?

Låter som höftböjen, den har jag också problem med. det gör ont när man belastar benet och när man för benet framåt. Det gör skitont.

Man fixar problemet genom sjukgymnastik som tränar upp de stabiliserande musklerna i bäckenet, de är de som är för svaga, och så går höftböjen in och gör jobbet istället, och den orkar inte utan gör ont. Man kan få det att släppa tillfälligt genom att stertcha höftböjaren liggande på rygg på ett bord.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 669
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
833
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp