Ont i knät vid ridning

Dressyren

Trådstartare
För ca ett år sen började jag få väldigt ont i ena knät vid ridning, ondast med hoppsadeln och lite kortare stigläder men kände av knät även med dressyrsadeln också. Hade även ont av att gå i trappor, sitta på huk och resa mig från sittande.

Sen i vintras har jag inte ridit så mycket som tidigare vilket har gjort att smärtan minskat men har ändå varit jobbigt att gå i trappor mm. Nu denna vecka har jag ridit i hoppsadeln två gånger och har fått tillbaka smärtan jag hade förra året. Är även lite svullen insida och utsida av knät.

Vad jag märkt bland många ryttare är just dessa knäproblem. Hur kan man träna upp sig för att undvika detta?

Eller är det helt enkelt så att sadeln inte passar mig och att det är därför jag får ont?
 
Gå till en fysioterapeut och få hjälp! Tycker att vi hästmänniskor är urdåliga på att ta hand om oss själva trots att det i förlängningen faktiskt kan drabba hästen om vi har ont och försöker kompensera.
 
Jag har lite glappa knäleder, enkelt förklarat.
När jag var yngre hade jag mycket mer problem av dem. Just som du fick jag ont om jag belastade benen böjda. Så att stå i stiglädrena var nono. Trappor eller cykla var inte bra. Detsamma med utfall/benböj etc.

För mig funkar det att hålla mig så stark som möjligt, undvika belasta benen i de lägen då man har mycket vikt på ett ben som är mycket böjt etc.
Och Sprengers Bow Balance är ett måste! Världens bästa stigbyglar för mig! Med dem kan jag rida med korta läder och stå etc. Även rida många hästar per dag.

Jag pratade nyligen med min behandlare om detta. Han sa att ev kan skor med sulor som absolut inte böjer sig hjälpa. Med iaf de prob jag har så roterar man i knäna något på fel sätt. Den rotationen speglar sig i fotens ben. Om man har ett helt fast sula och väl åtsnörd sko kan man hindra fotens rotation och då också stabilisera knäet. Så man då kan komma i rätt läge för att stärka korrekt muskulatur.

Jag tycker absolut du ska låta nån kika på dig om du har såna prob.

Och kolla på Sprengers Bow Balance. De är ledade och sviktar utöver att de har en bred platta med gel i.
För ca ett år sen började jag få väldigt ont i ena knät vid ridning, ondast med hoppsadeln och lite kortare stigläder men kände av knät även med dressyrsadeln också. Hade även ont av att gå i trappor, sitta på huk och resa mig från sittande.

Sen i vintras har jag inte ridit så mycket som tidigare vilket har gjort att smärtan minskat men har ändå varit jobbigt att gå i trappor mm. Nu denna vecka har jag ridit i hoppsadeln två gånger och har fått tillbaka smärtan jag hade förra året. Är även lite svullen insida och utsida av knät.

Vad jag märkt bland många ryttare är just dessa knäproblem. Hur kan man träna upp sig för att undvika detta?

Eller är det helt enkelt så att sadeln inte passar mig och att det är därför jag får ont?
 
Ledade stigbyglar hjälper mig massor, har Sprengers vanliga just nu.

Och det hjälper mig ännu mer att ha koll på min kropp hos min sjukgymnast. Jag har vissa muskler som gärna blir spända och stretchar jag dem håller sig knäna bättre tex.
 
För ca ett år sen började jag få väldigt ont i ena knät vid ridning, ondast med hoppsadeln och lite kortare stigläder men kände av knät även med dressyrsadeln också. Hade även ont av att gå i trappor, sitta på huk och resa mig från sittande.

Sen i vintras har jag inte ridit så mycket som tidigare vilket har gjort att smärtan minskat men har ändå varit jobbigt att gå i trappor mm. Nu denna vecka har jag ridit i hoppsadeln två gånger och har fått tillbaka smärtan jag hade förra året. Är även lite svullen insida och utsida av knät.

Vad jag märkt bland många ryttare är just dessa knäproblem. Hur kan man träna upp sig för att undvika detta?

Eller är det helt enkelt så att sadeln inte passar mig och att det är därför jag får ont?
Cykling tränar upp knäet, jag har problem med mina knän, sitter jag på huk för länge får jag ont i dom. likaså om jag rider med för korta stigläder.
Har förvisso inte haft sådana besvär som du beskriver att du har.
 
Förr fick jag jättesjukt i ena knät av att rida, mera om stiglädren var korta.

Nuförtiden får jag sjukt endast om lädren är mycket korta.
Här mellan varven har jag opererat knät för en menisk skada ( som jag dock inte hade förr, då knät blev jättesjukt.
Vet inte hur det hänger ihop men menisken är inget att leka med.. ;)
 
Gå till en fysioterapeut och få hjälp! Tycker att vi hästmänniskor är urdåliga på att ta hand om oss själva trots att det i förlängningen faktiskt kan drabba hästen om vi har ont och försöker kompensera.

Vad gör en fysioterapeut? Är det samma sak som sjukgymnast? :)
 
Kolla upp dig, skaffa bra stigbyglar som fungerar för dig. För mig är Sprenger Bow balance det allra bästa, inte alls lika ont som med vanliga. :)
 
Jag skaffade ledade stigbyglar och vilken enorm skillnad! Kunde rida på ett helt annat sätt. Gick även till sjukgymnast som hjälpte mig träna upp musklerna runt knäna. Jag är extremt överrörlig i knäleden.
 
Glömde säga att helt vanliga stigbyglar ger mera värk. Islands stigbyglar är mycket bättre, då de inte vrider på knät på samma sätt. Ledade stigbyglar har jag inte provat.
 
Nu har jag äntligen kommit ihåg att kolla vilka stigbyglar som sitter på hoppsadeln till medryttarhästen, sprenger system 4 om dom heter så. Hur skiljer sig dom från BB?
 
Ett tips som har hjälpt för mig är att få hjälp med hur du sitter tills häst. Jag vred ut benet lite och fick då ont i knäna. Men med hjälp av CR instruktör så lärde jag mig att vrida benet rätt och släpp få ont i knät. :D
 
Håller med om kolla upp och ledade stigbyglar. Testa också hur detta känns: flytta bak underskänkeln (minst 5 cm längre än du brukar), känn stigbygeln stadigt under hela trampdynan och trampa inte ner hälen.
 
Delar av min familj har börjat käka hästarnas nypon och påstår att deras leder blir jättebra av det. Kanske värt att testa? Det är ju lite antiinflammatoriskt och säljs även till människa.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Igår vaknade jag med lite smärta i knät som gjorde det svårt att belasta benet ordentligt när jag gick. Smärtan var så pass liten igår...
Svar
4
· Visningar
894
Senast: cherie
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 321
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
781
Senast: Mandarinen
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Drygt 10 veckor har gått sedan min ridolycka nu. 6 veckor efter armbrottet så hade själva brottet läkt fint, men jag kunde inte röra...
Svar
0
· Visningar
798
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp