ont i bakhaserna

Madde_padde

Trådstartare
varför får dom det? och hur kommer det sig?

var på ATG kliniken idag och blev inte ett dugg klokare böjde och kollade igenom min häst som visade hälta(0.5) bägge bak vid böjning av has, han sliter även rätt bra på utsidan av bakhovarna... vetrinären sa att de kunde vara täcken på tex spatt?!

vad kan detta vara? efter att bedövar hasen försvinner oxå orenheten...dock hade dom ingen röntgen för tillfället och hästen har nu sprutats i bägge haseran samt äter butta och ska på återbesök om 3 veckor....

någon som vågar gissa sig till vad det kan vara tro?
vetrinären villei nte säga någonting innan röntgen.... men sprutade honom bara för att man gör så tydligen.....puckad som jag är kom jag helt av mig och frågade inte mer....nån mer kuinnig än mig här kanske som kan förklara?

Sv: ont i bakhaserna

japp han har skor bak, då då?

ändra lite kanske...justn u är han sliten på skorna på utsidan ....ellerh ur man säger! när han inte har skor slite rhan på hoven på utsidan....

Jag kan tänka mig, men det är bara tänka, jag är absolut inge proffs el liknande...
Men jag kan tro att det är felskoning...ursäkta mig, kanske ganska hårt uttalat...
Men min ena häst slet som fasiken på utsidorna på båda bakfötterna, det ledde till knäledsinflamation och vila på 9 v...

Om du kan ta ett kort på hovarna så kan jag kanske se om det liknar så som min häst hovar..
det skulle vara kanon bra om du kunde göra det...

//Carro

Omöjligt gissa utan röntgen. Kan vara spatt, felbelastning, andra skellet/leddefekter (pålagringar, OCD etc), Felaktig skoning, sekundärhälta för att hästen avlastar någon annan kroppsdel (bakknän, rygg, framben etc). Snedheter i kroppen, sul/hovömhet, fel riden/fel tränad, underlaget den träns på etc etc. Listan kan göras lång.

Om man lokaliserat en hälta till en (flera) leder så tyder det på att leden är inflammerad och irriterad. Och man röntgar ju då helst innan behandling, mest för att inte behandla och behandla om det iaf är lönlöst att behandla. Men jag ser det som helt rätt att behandla i väntan på röntgen, finns ingen anledning att hästen ska gå och ha ont.

När någon av mina haft hälta från hasleden/haslederna har det varit:

Tidigare oupptäckt, gammal OCD-defekt i hasleden (sl med T-märkning).
Ordentligt, tidigare oupptäckt, spatt som blivit aktiv.
Felbelastning pga snedhet i bäckenet.
Överansträngning.

Så som sagt, går inte säga så mkt innan rtg.

fast vet inte de
anledningen till att jag åkte in är för att han har tappat bjudningen och protesterar rätt bra vid ridning.. dock ingen synlig hälta!
Och han viasade precis samma symptom i höstas men då trodde tränaren det berodde på växtvärk och han ställdes då av en period för att sedan sättas igång igen och vara precis som vanligt!

aha tack för ett jätte bra svar!

kommer me andra ord få fundera mig tokig på detta :crazy:
de är iallefall ett vanligt ställe att behöva behandla då kanske?

han hade även några stora ben va de nu hette som gjorde de lättare att hitta var man ska spruta men de kanske inte har någe med detta att göra!
men om han nu inte är halt vid återbesöket? hur gör man då? hästen har unden hösten som sagt visat samma symptom men som alldrig utvecklades mer efter vila men nu är de tillbaka och värre!

hur brukar prognonsen i dessa fall vara? är något av allt de där "lättbehandlat" :crazy:

fy allt känns så stort när de plötsligt drabbar ens egna häst :cry:

Är han någon gång kollad av Equiterapeut?

Snedheter i korset t.ex. brukar kunna leda till sekundära problem som hältor, ovillighet och allmän stelhet.

hmm ne inte de!

de kanske våre något! vi får väll se va röntgen säger om de nu blir någon sån!
om dom är sneda i bäckenet slite rsom på utsidan av hovarna då? eller hur kommer de sig?

Jag har en häst som har haft en oförklarig hälta fram som jag varit inne och röntgat frambenen men de hittade inget.

Hältan gick över med butta, men återkom igen.
Jag har misstänkt att problemet suttit i bakdelen och inte fram. Hon slet nämligen också på höger bakhov på utsidan samt sköt ut bakdelen till vänster i galoppen.

Hästen skulle säljas och vi gjorde en vet bes. Hon markerad på bägge bak 0.5% på vänster och 1% på höger. Den veterinären tryckte in armbågen på Ileosacralleden och då small det bara. Så problemet satt där.

Tänkte att det kanske kunde vara något att kolla upp.

Att hästen sliter utsidorna av hovarna kan också det bero på en rad olika saker. Endera att hästen har en exteriör avvikelse som gör att den är inkorrekt i sitt benställ och därför inte rör sig korrekt. Eller pga smärta/obehag någon annanstans ifrån (benen, korset, ryggen, bäcken etc etc). Fel skoning, obalanserad skoning etc etc.

Det är verkligen bara börja leta detektiv, och kolla upp alla detaljer, man får leta sig fram helt enkelt. Kolla tänder, sadel, med equiatriker, kolla skoningen, veterinär & rtg som du gjort osv osv.

Men min ena häst slet som fasiken på utsidorna på båda bakfötterna, det ledde till knäledsinflamation och vila på 9 v...

Det är oftast så att när en häst får problem med bakknäna så börjar de nöta ner utsidorna mera. Det är alltså oftast en följd av ömma bakknän och inte tvärtom...
Givetvis under förutsättning att hästen normalt inte belastar utsidorna mera.

aha jasså!
fast denna häst har iallefall under detta år som vi kännt varandra slitit fötterna såhär...och de är alltså därför hon sa - man undrar juh hur han ser ut i hasen när han ser ut när han ser ut sådär i förrerna! alltså kanske hon mena på att de var så då!

tänk va myckem an lär sig av att sitta här endå :D

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård vad ska jag göra?! Nu ringde dom från ATG och avbokade mitt åeterbesök som jag hade på fredag... hade bestämmt mig för att pina mig...
Svar
9
· Visningar
1 020
Senast: Tail
·
Hästvård Kort: Hästen började halta runt jul, 2006. Då var det en hälta på vb, och diagonal hf. Klinikbesöket visade spatt på vb, så vi antog att...
Svar
2
· Visningar
825
Senast: caballus
·
Hästvård Om ni orkar läsa det här så :bow: Mitt sto har problem av och till med ryggen efter att vi red omkull i jan -05. På senare tid har...
Svar
8
· Visningar
1 176
Senast: Carolrita
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 453
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka