Är frakturen i foten röntgad, så att den säkert har läkt som den ska? Efter ett år bör den ha läkt ihop i vilket fall, men har den inte läkt korrekt kan det säkert orsaka problem i efterhand.
Samma med tummen: är den röntgad och konstaterat läkt? Opererades den eller "bara" gips? Har du fått någon sjukgymnastik för tummen (handen) ?
Det enda sättet att se med ögat om en fraktur är helt läkt är med röntgen, så det är steg ett.
Handskador har jag tyvärr egen erfarenhet av: fick två frakturer (en vriden fraktur) i nedre delen av ringfingret precis innan nyår. Drogs tillrätta, opererades (3st skruvar) dagen efter. Frakturer i fingrar kan orsaka att fingret blir lite snett/krokigt när det läkt - det är enligt vad jag fått höra normalt även om man (läkarna) gör sitt bästa för att undvika det. Frakturen i sig bör vara läkt på ett par månader, om den tas om på rätt sätt (dvs ingen belastning under de första veckorna, sen långsamt öka belastningen men inte "ordentligt" förrän frakturen är läkt). Men däremot kan rehab av den skadade handen inte sällan ta upp emot ett år (plus/minus nån månad). Det går fort för handen "i stort" att stelna till när handen gipsas och inte används, och mjukdelar såsom senor etc påverkas av det. Skador i handen ska tas på allvar, inget "äsch, det går nog!" - de är ofta svårare/mer långdragna att städa upp än en bruten arm t.ex. Jag hölls i ett benhårt grepp av min sjukgymnast och arbetsterapeut tills frakturen läkt, så släppte de greppet lite (dvs jag fick tänka själv) men krävde fortfarande ett visst omdöme. Det är en jäkla balansgång sedan, under rehaben. Min hand är långt ifrån återställd vad gäller styrka etc, och belastas tyvärr hårt av mitt yrke/mina studier som hantverkare - jag märker av den i stor utsträckning och har lätt för att överbelasta den lite (samtidigt som jag behöver träna den för att komma nånvart). Jag kan inte lyfta tungt med den, t.ex. bära en matkasse (domnar). Hela vänster arm är försvagad, och det var min svaga sida även tidigare. Det tar tid tid och mer tid att återskapa styrka och stabilitet.