Ont efter stukning och fraktur

Toksussie

Trådstartare
Här finns säkert nån/några som har koll på hur länge det är "normalt" att ha ont av en rejält stukad fot och fraktur ( i samma fot) Jag förstår att sånt där kan variera beroende på skadan men eftersom jag fortfarande känner av det efter nästan ett år så... Och jag har hört av närstående att efter ett par månader ska det vara läkt och man borde inte känna nåt längre? Jag har även skadat ena tummen, två frakturer i den. Fortfarande gör det ont när jag tar i med den och samtidigt har den böjd. Är detta normalt? Kommer det kanske vara så resten av mitt liv :mad: Jag kan inte längre sitta "i skräddarställning" alltså med benen i kors på golvet typ, det klarar inte foten/fotleden av. Eller så är jag mesig, tycker att det gör ont och låter bli. Kanske bara ska köra på så kroppen får jobba ordentligt och bli van igen? :meh:
 
Är frakturen i foten röntgad, så att den säkert har läkt som den ska? Efter ett år bör den ha läkt ihop i vilket fall, men har den inte läkt korrekt kan det säkert orsaka problem i efterhand.
Samma med tummen: är den röntgad och konstaterat läkt? Opererades den eller "bara" gips? Har du fått någon sjukgymnastik för tummen (handen) ?
Det enda sättet att se med ögat om en fraktur är helt läkt är med röntgen, så det är steg ett.

Handskador har jag tyvärr egen erfarenhet av: fick två frakturer (en vriden fraktur) i nedre delen av ringfingret precis innan nyår. Drogs tillrätta, opererades (3st skruvar) dagen efter. Frakturer i fingrar kan orsaka att fingret blir lite snett/krokigt när det läkt - det är enligt vad jag fått höra normalt även om man (läkarna) gör sitt bästa för att undvika det. Frakturen i sig bör vara läkt på ett par månader, om den tas om hand på rätt sätt (dvs ingen belastning under de första veckorna, sen långsamt öka belastningen men inte "ordentligt" förrän frakturen är läkt). Men däremot kan rehab av den skadade handen inte sällan ta upp emot ett år (plus/minus nån månad). Det går fort för handen "i stort" att stelna till när handen gipsas och inte används, och mjukdelar såsom senor etc påverkas av det. Skador i handen ska tas på allvar, inget "äsch, det går nog!" - de är ofta svårare/mer långdragna att städa upp än en bruten arm t.ex. Jag hölls i ett benhårt grepp av min sjukgymnast och arbetsterapeut tills frakturen läkt, så släppte de greppet lite (dvs jag fick tänka själv) men krävde fortfarande ett visst omdöme. Det är en jäkla balansgång sedan, under rehaben. Min hand är långt ifrån återställd vad gäller styrka etc, och belastas tyvärr hårt av mitt yrke/mina studier som hantverkare - jag märker av den i stor utsträckning och har lätt för att överbelasta den lite (samtidigt som jag behöver träna den för att komma nånvart). Jag kan inte lyfta tungt med den, t.ex. bära en matkasse (domnar). Hela vänster arm är försvagad, och det var min svaga sida även tidigare. Det tar tid tid och mer tid att återskapa styrka och stabilitet.
 
Mormor fick en fraktur i sin fot, det blev aldrig bra trots operation och flera vändor till läkare. Hon fick bara ondare och ondare, kunde tillslut inte gå ordentligt, nu ska hon få en liten protes inopererad. Har tagit lång tid att komma dit, flera år. Tycker du ska kolla upp det!
 
Jag hade ingen fraktur men en rejält stukad fot. Jag hade inte ont men kunde känna av skadan flera år efteråt.
 
Jag har brutit bägge fotlederna, höger två gånger, sista gången i september 2013. Jag kommer aldrig bli bra utan kommer ha värk och problem resten av livet.
 
När jag skadade mig ville försäkringslaget, vänta i minst två år för att klassa som bestående men.
Sedan brukar frakturer läka och bli besvärsfria betydligt fortare än vrickning eller stukning i en led.
 
Jag tycker du ska söka vård igen, särskilt för tummen. Om det inte läkt bra kan det ge artros som är besvärligt att göra något åt.
 
Hej!

Brutna fötter vet jag inte mycket om, men när jag bröt handleden fick jag veta att det kan göra ont i upp till 2 år, vilket det också gjorde.

Sambons brutna tibia känns inte särkilt mycket nu, 2 månader efter gipset togs bort. Men han är extremt smärttålig så att jämföra med honom är bara dumt.

/Lavinia
Här finns säkert nån/några som har koll på hur länge det är "normalt" att ha ont av en rejält stukad fot och fraktur ( i samma fot) Jag förstår att sånt där kan variera beroende på skadan men eftersom jag fortfarande känner av det efter nästan ett år så... Och jag har hört av närstående att efter ett par månader ska det vara läkt och man borde inte känna nåt längre? Jag har även skadat ena tummen, två frakturer i den. Fortfarande gör det ont när jag tar i med den och samtidigt har den böjd. Är detta normalt? Kommer det kanske vara så resten av mitt liv :mad: Jag kan inte längre sitta "i skräddarställning" alltså med benen i kors på golvet typ, det klarar inte foten/fotleden av. Eller så är jag mesig, tycker att det gör ont och låter bli. Kanske bara ska köra på så kroppen får jobba ordentligt och bli van igen? :meh:
 
Jag bröt nyckelbenet i Maj 2011 och det gör fortfarande rejält ont på det ställe där det gick av. Såpass att det ibland känns som om det inte ens har läkt ihop... :/ Tydligen kan det bli just såhär med brutna nyckelben om man som jag är överrörlig. Tyvärr har detta inneburit att det kan bli tal om förtidspension. Mitt har läkt ihop lite fel och det har pratats om att göra en operation som "förlänger" nyckelbenet. Man måste då bryta upp allt igen och min läkare har inte (längre) så stor lust att göra detta. Han var mer positiv för ett år sedan (har även problem med axeln på samma sida) men vid sista besöket så sa han att jag nog får lära mig leva med det och hellre sluta jobba än att göra operationen då den är komplicerad och dyr. Jag var inte jätteglad på honom. Så kan vi säga. Jag har fått säkert 10 kortisonsprutor eftersom de ska göra "underverk". Jag väntar fortfarande på det där underverket. Min tilltro till läkare var lågt innan pga en annan skada och det steg inte direkt efter den här.
 
Är frakturen i foten röntgad, så att den säkert har läkt som den ska? Efter ett år bör den ha läkt ihop i vilket fall, men har den inte läkt korrekt kan det säkert orsaka problem i efterhand.
Samma med tummen: är den röntgad och konstaterat läkt? Opererades den eller "bara" gips? Har du fått någon sjukgymnastik för tummen (handen) ?
Det enda sättet att se med ögat om en fraktur är helt läkt är med röntgen, så det är steg ett.

Handskador har jag tyvärr egen erfarenhet av: fick två frakturer (en vriden fraktur) i nedre delen av ringfingret precis innan nyår. Drogs tillrätta, opererades (3st skruvar) dagen efter. Frakturer i fingrar kan orsaka att fingret blir lite snett/krokigt när det läkt - det är enligt vad jag fått höra normalt även om man (läkarna) gör sitt bästa för att undvika det. Frakturen i sig bör vara läkt på ett par månader, om den tas om på rätt sätt (dvs ingen belastning under de första veckorna, sen långsamt öka belastningen men inte "ordentligt" förrän frakturen är läkt). Men däremot kan rehab av den skadade handen inte sällan ta upp emot ett år (plus/minus nån månad). Det går fort för handen "i stort" att stelna till när handen gipsas och inte används, och mjukdelar såsom senor etc påverkas av det. Skador i handen ska tas på allvar, inget "äsch, det går nog!" - de är ofta svårare/mer långdragna att städa upp än en bruten arm t.ex. Jag hölls i ett benhårt grepp av min sjukgymnast och arbetsterapeut tills frakturen läkt, så släppte de greppet lite (dvs jag fick tänka själv) men krävde fortfarande ett visst omdöme. Det är en jäkla balansgång sedan, under rehaben. Min hand är långt ifrån återställd vad gäller styrka etc, och belastas tyvärr hårt av mitt yrke/mina studier som hantverkare - jag märker av den i stor utsträckning och har lätt för att överbelasta den lite (samtidigt som jag behöver träna den för att komma nånvart). Jag kan inte lyfta tungt med den, t.ex. bära en matkasse (domnar). Hela vänster arm är försvagad, och det var min svaga sida även tidigare. Det tar tid tid och mer tid att återskapa styrka och stabilitet.

Justja: Mitt försäkringsbolag har som gräns att en kan göra en utredning för att klassa något som ett bestående men tidigast efter ett år från olyckan. Runt ett år i rehabiliteringstid för en handskada ska som sagt vara rätt normalt (alltså ett år innan handen är helt återställd), enligt de som träffat mig sedan fingret gick av.

I mitt fall är det möjligt att det blir aktuellt med en till operation, ifall domningarna inte ger sig (nerver som kommer i kläm då senorna i handen svullnar - syns inte för ögat men enligt sjukgymnast är det vad som händer - vid mer eller mindre överansträngning), och då antar jag att det blir ett år till iom att det lär bli samma rehab efter den operationen som efter den första..

Som sagt: handskador är drygare än Yes. Men om du inte har någon vårdkontakt gällande tummen, tycker jag att du ska söka vård. Kontrollera att det verkligen är läkt rätt och, om det är det, upprätta en kontakt med en sjukgymnast som kan hjälpa dig (märkligt att du inte redan "fått det" - men det kan säkert skilja mellan olika sjukhus/landsting).
 
Här finns säkert nån/några som har koll på hur länge det är "normalt" att ha ont av en rejält stukad fot och fraktur ( i samma fot) Jag förstår att sånt där kan variera beroende på skadan men eftersom jag fortfarande känner av det efter nästan ett år så... Och jag har hört av närstående att efter ett par månader ska det vara läkt och man borde inte känna nåt längre? Jag har även skadat ena tummen, två frakturer i den. Fortfarande gör det ont när jag tar i med den och samtidigt har den böjd. Är detta normalt? Kommer det kanske vara så resten av mitt liv :mad: Jag kan inte längre sitta "i skräddarställning" alltså med benen i kors på golvet typ, det klarar inte foten/fotleden av. Eller så är jag mesig, tycker att det gör ont och låter bli. Kanske bara ska köra på så kroppen får jobba ordentligt och bli van igen? :meh:

Hur mycket sjukgymnastik har du kört? Jag stukade foten riktigt ordentligt ett halvår sen, och är i det närmaste helt bra nu, ytterst sällan jag kan känna av den lite. Men då var det typ tre månader med 40 minuters sjukgymnastik varje dag för att den skulle bli bra, utan träning kan det ta väldigt lång tid, om ens nånsin, innan man blir bra.
 
Nerverna i mitt ena knä skadades i en olycka och jag kan fortfarande känna att det gör ont i det fast själva skadan är läkt. Mitt smärtminne är helt enkelt för bra. Sån är jag typ på alla ställen jag skadat mig, bröt okbenet för 16 år sen och ibland kan jag känna av det. Knäppt men tydligen inte helt ovanligt!
 
Tack för alla svar.
Det jag känner i foten tror jag mest beror på stukningen, det verkar som att sånna skador tar lång tid och kan kännas länge efteråt. Det var ju ingen stor fraktur utan antagligen det som till vardags kallas "spricka". Jag hade den lindad och använde kryckor ett tag (så gott det gick med skadad hand)
Tummen likaså, behövdes ingen korrigering eller gips. Den har bara fått hänga med och läka bäst den vill. Kanske därför det "inte behövdes" nån sjukgymnastik... Brukar man annars bli erbjuden det eller ska man förstå det själv och kontakta sjukgymnast?
 
En spricka bör läka själv, vad jag fått lära mig, men som sagt: handskador är lite knepiga och kan behöva lite uppmärksamhet. Bra att du inte behövde korrigera benet, men jag tycker att du bör kontrollera så att det verkligen är läkt. En spricka kan dras upp ytterligare med fel belastning. Även med en spricka så lär man ju ta det lite försiktigt så att den får läka ihop ordentligt, i synnerhet om den sitter på ett utsatt ställe (fingrarna utsätter vi för mer belastning än man tror..).

Hur det "brukar" vara med sjukgymnast vet jag inte: jag fick aldrig nån sjukgymnastik när jag bröt armen för ca tio år sen, men efter handoperationen "fick" jag både sjukgymnast och arbetsterapeut (inget erbjudande - det var inte förhandlingsbart utan snarare ett krav på samma sätt som de uppföljande läkarbesöken efter op.). Båda jobbar på sjukhuset/handkirurgavdelningen i fråga, i mitt fall. Men har du inte kontakt med någon och handen inte är som den ska (trots att den är läkt) så bör du kontakta en.

In och röntga med dig! Chop chop!
 
Undrar om @CillaW har tid och lust och komma med någon kommentar om hur man ska tänka när man har ont efter läkt fraktur?

Det ser ut som om jag måste göra det :)

För det första - den värsta skadan vid en fraktur är sällan själva benbrottet utan mjukdelsskadorna. Det är därför det är så viktigt att träna balans och styrka efter t ex en fotledsskada.

Röntgen ger väldigt sällan någonting. Om något "läker fel" så pass att det har betydelse, så lär det synas utan röntgen i de flesta fall.

Enda gången man riskerar artros (dåligt brosk) efter en fraktur är om frakturen har gått in i leden. Annars inte.

"Sprickor" dras inte upp vid felbelastning.

Nyckelben kan vara knepiga.

Det går alldeles utmärkt att ta reda på om en fraktur har läkt eller ej, helt utan röntgen.

Cortison är ingen mirakelmedicin och absolut inte smärtlindrande.

Och ett år efter en fotledsskada kan man mycket väl ha ont - särskilt om man inte tränat.
 
"Sprickor" dras inte upp vid felbelastning.

Det går alldeles utmärkt att ta reda på om en fraktur har läkt eller ej, helt utan röntgen.
.

Sorry, det är vad "mina" läkare sagt åt mig. (Inte att en spricka "återuppstår" hux flux om den läkt, förstås, men att den kan riskera att förvärras om den inte "får" läka ihop.)
Så tackar för rättning!
 
Sorry, det är vad "mina" läkare sagt åt mig. (Inte att en spricka "återuppstår" hux flux om den läkt, förstås, men att den kan riskera att förvärras om den inte "får" läka ihop.)
Så tackar för rättning!

De kanske inte är ortopeder.... men det beror förstås också på vilken fraktur det är.
 
Tack för alla svar.
Det jag känner i foten tror jag mest beror på stukningen, det verkar som att sånna skador tar lång tid och kan kännas länge efteråt. Det var ju ingen stor fraktur utan antagligen det som till vardags kallas "spricka". Jag hade den lindad och använde kryckor ett tag (så gott det gick med skadad hand)
Tummen likaså, behövdes ingen korrigering eller gips. Den har bara fått hänga med och läka bäst den vill. Kanske därför det "inte behövdes" nån sjukgymnastik... Brukar man annars bli erbjuden det eller ska man förstå det själv och kontakta sjukgymnast?

Min erfarenhet är att man ska förstå det själv, beror lite på läkaren, men alla läkare har inte koll.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
524
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag snubblade häromdagen, foten vred sig först åt vänster o sen åt höger, med ett rätt högt knäckande ljud. Gjorde svinont o jag blev...
Svar
19
· Visningar
1 127
Senast: sassiball
·
Kropp & Själ I november så ramlade jag med en stege, trampade snett och fick tre frakturer i fotleden. Slapp operera utan gipsades ett tag och fick...
Svar
4
· Visningar
778
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
781
Senast: Mandarinen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp