Önskar råd - köpa exemhäst?

M

moldie

Har letat länge efter en trevlig korsningsponny och har nu ev. hittat en, ett korsningssto (bl a islands-) som på beskrivningen låter som precis det jag önskar mig.

MEN :( det ledsamma är att hon tyvärr har "lindrig" sommarexem (tydligen sol- och insektsklåda). Ni med erfarenhet av exemhästar, är man galen som köper en häst med exem-problem? Har ni några råd att ge? Kanske bästa rådet att inte ens åka och provrida, eller vad säger ni?
Bor ju i ganska skogsrika trakter vid Söderåsen i Skåne så bättre miljöer finns väl dessutom.

Vore väldigt tacksam för råd!

Sv: Önskar råd - köpa exemhäst?

Jag skulle nog inte köpa en eksemhäst,vi har en stackare i stallet och det smörjs,ges tillskott och täckas ,men kliar ändå gör det på hästkraken./L

Jag skulle inte heller köpa en exem-häst.
/ Jenny

galen och galen :crazy: men det innebär väldigt mkt. mer "jobb" och engagemang och kostnader. min ena fick lindrig sommarexem som 2 åring, vi har givetvis henne kvar (haft henne sedan hon va 6 mån. hon är 4 i år) har även haft en annan D-ponny som även han fick lindrig sommarexem som 2 åring (han tävlar hoppning upp till L.a och tränas reg. han är 11 år nu).

jag tycker det funkar bra om man är noga med bad och använder exemtäcke jämt samt smörjer där huden blir hård.

D-ponnyn prövade jag nog dom mesta "medikament" som finns på marknaden till, både utvärtes och invärtes. inget gav någon igentlig effekt. till slut skrev vet. ut ett särkillt schampo och teldanex tabletter + att han alltid gick med exemtäcket på, då fungerade han lika bra som alla andra hästar.

shettisen vi har nu räcker det med att bada regelbundet och använda exemtäcke, switch och renons. men hennes exem är väldigt lindrig.

även exem hästar vill ju ha goda hem, bara man vet vad man ger sig in på ;)

Nja, du är inte galen om du köper en exemhäst men du ska vara väl medveten om vilket jobb det är att sköta en sådan häst och vilka kostnader det innebär!

Hur mycket exem har hon och hur sköts det idag?

Min gamla islandshäst har exem. Han har exemtäcke på sig jämnt från tidig vårkant till långt in på hösten. Exemtäcken är inga billiga saker och tyvärr klias de sönder rätt ofta också. Mycket tid går åt till lagning av täcke och tvättning av det.
När det är extra hårt insektstryck plockar jag in hästarna i stallet så det krävs en hel del passning och springande med hästar in och ut. Dessutom är det ett evigt kletande med insektsmedel och min häst tvättas varannan vecka för att hålla kliandet borta.

Jag skulle inte avråda dig från att köpa en exemhäst men du får vara beredd på en hel del extraarbete jämfört med en frisk häst!

Om jag skulle vara intresserad av en eksemhäst skulle jag vilja träffa den i slutet på sommaren, sept-okt, och då vill jag veta hur den skötts under sommaren. Då kan man se vad man verkligen har att jobba med.
Många med "lindrigt" eksem säljs såhär på våren, då de fortfarande har lite man och man kan lura någon att det faktiskt är lindrigt...
Det finns ju såklart de som har det lindrigt, men också folk som luras.. tänk på det.

Sedan ska man tänka på att den kanske har lindrigt eksem eftersom den bor på en idealisk plats, ditt stall kanske är mindre lämpligt = eksemen blir MKT värre :(

Eksem kan också förvärras av stressen av att flytta.

Sedan finns det folk som min kompis som köpte en eksemhäst med köttsår av kliandet, som hon på ett par somrar förvandlade till värsta hårfagre :love:

Har haft en på lån och har nu en eksemhäst (fick denna gratis), nej skulle jag köpa en häst så skulle jag inte köpa en som har eksem.

NEJ, jag skulle aldrig köpa en exemhäst.

En kompis till mig gjorde det och det värsta var nog inte all passning, smörjning, täcken och dyl., utan att titta på när han hysteriskt kliade sig så han fick sår utan att kunna hjälpa. Denna häst skulle också ha lindrig exem.

Tack alla snälla människor för ni delar med er :bow:

Förstår att det är ingen bagatell det här, och att jag måste överväga detta väldigt väldigt noga. Åh så plågsamt det är när man äntligen finner den som verkar precis motsvara alla drömmar, så finns det sådana allvarliga baksidor med i bilden.

Det är jättesvårt att bedöma om man orkar med allt arbete och framför allt att kanske behöva se :cry: hästen ha det svårt. Känner att det är lätt nu att idealisera situationen, men verkligheten är ju i regel en annan...

Mitt råd är köp inte en häst med kända problem, den blir nog med problem ändå vad det lider.

till den D-ponnyn vi hade skrev vet. ut teldanex, den tabletten är mot klåda och vår häst blev av med klådan när han fick den + bad + exemtäcke. det finns viss lindring att få ( av veterinär) mot hästens klåda och tex. teldanex är inte heller dyrt. vad som därimot va jättedyrt det va alla "medikament" som gick att köpa i div. hästsportsbutiker, och inte hjälpte det heller :crazy:

du skulle ju kunna höra om du fick ha pållen "på prov" ett tag, då märker du ju även om du "orkar" med och hur allvarligt exem pållen har.

du skulle ju kunna höra om du fick ha pållen "på prov" ett tag, då märker du ju även om du "orkar" med och hur allvarligt exem pållen har.

Det var ett kanonförslag. Ska föreslå ett prov- eller fodervärdsavtal på ett halvår, då täcks ju den svåra höstperioden också in. Så får det bli, annars avstår jag.

Jag har haft hand om många eksem hästar. Ett s.k. lindrigt sommareksem är då ett uttjatat ord, man kan aldrig konstatera att ett eksem är lindrigt, det blir aldrig bra, men det kan dock bli värre.

Nej man är inte galen om man köper en eksem häst. Någon måste ju köpa dom? Alla eksemhästar avlivas ju faktist inte. Dock bör man inte avla vidare på dessa hästar.

Min (ardenner) häst jag tog hand om led så otroligt av sina eksem som förvärrades varje år att hon slet sönder boxen under natten (ja, hon tryckte sönder hela boxen) Men nu var detta väldigt extremt fall.

Ett eksem täcke räcker oftast väldigt bra, och det finns olika varianter. Men en sak du MÅSTE vara medveten om när du köper hästen som jag skrev ovan, det blir aldrig bra, men det KAN bli värre så fatta ett beslut där du tänkt på allt. Ibland krävs det mer omskötsel av en eksem häst et.c men ett täcke räcker väldigt långt, önskar dock det fanns mirakel medel. Sedan så har ju faktist kärleken inga begränsningar, provrid hästen och bilda dig en uppfattning utifrån det. Hör med den nuvarande ägaren: vad gör han/hon för att skydda hästen om sommarna? Hur verkar hästen må av det?

Klickar det, så köp den! Så hade jag bedömt, som jag sa: kärleken har inga gränser.

Jag tycker att man kan köpa en eksemhäst. Det tycker jag för att vi själva har en, som vi vill sälja pga att vi håller på att växa ur honom.

Jag tycker att det finns så mkt med en häst som kan väga upp eksemen och jobbet som följer med det. Man kan ju gå miste om en annars toppenhäst med både bra psyke och kapacitet:idea:

Så ja, det är jobb med att tvätta och smörja och täcka, men det kan det verkligen vara värt om man hittar en häst man passar med.

lycka till och hoppas allt blir som du vill ;)

Förra sommaren hade jag vår eksemponny på foder och tänkte då att jag aldrig skulle köpa en häst med eksem, hans fd. ägare var här under sommaren och tittade på honom och dom sa att han inte varit så här fin i man och svans under dom åren 4 dom haft honom!! Här var det väl betet som var bra för honom, tror jag.
Har faktiskt ännu inte lagt på honom sitt eksemtäcke, vi smörjer med PROB olja och det funkar jättebra för oss, dom går inne på natten fortfarande och jag märker att han inte kliar sig!
Har nu köpt denna ponny och det ångrar jag inte. Han har lindriga eksem.

Jag skulle köpa hästen om den bara har lindrigt eksem. Men allt är ju relativt för vad som är lindrigt. Jag har en eksemhäst och jag anser att han har lindrigt ekem. Så här behandlar jag honom.

Jag ger min häst 1,5 dl alger på sommaren får han 2 dl alger. Sen får han kiselgur ett mått (måttet finns i hinken, tror det är ca 1 msk). Sen häller jag på ca 0,5 dl äppelcidervinäger och även tvättar honom med det.
Jag smörjer man och svans med Equielotion. Om det är sår smörjer jag in dom med Zinkpasta från Apoteket. Då läker såren på ett dygn om dom inte är jätte stora o fula.
Sen har han täcke på sig. Se till att ha minst tre täcke. Ett på hästen, ett som är rent och sen ett om något annat går sönder. Ha hästen på kort bete på sommaren. I gräset finns alla otäcka insketer.
Ha gärna inga träd eller annat som hästen kan klia sig på. Det är bra om hagarna är öppna så att det fläktar det tar bort mycket flygfän. Försök att ha hästen inne när solen går upp och ner. Min häst får komma ut runt 8 på morgonen och komma in kring 16-17 på eftermiddagen. Är det "dåligt" väder, blåser och inte så varmt så får han vara ute längre. Se även till att hålla hästen ren genom att duscha eller tvätta med svamp regelbundet.
I år har han inte behövt ha täcke på sig än. Vi bytte stall i höstas och på nya stäallet är det lite blåsigt i hagarna och det är bra!! Jag har även använt Salisylsyra 3%-ig från Apoteket som jag droppar i man och svans var tredej fjärde dag. Det ska vara 6 ml i man och 2,5 ml i svans. Det löser upp hårt hud. Det är ungefär samma sak som om vi människor får mjäll så kliar det. Då tvättar vi håret med Head and Shoulder. För hästar så använder man salisylsyra eller Horsol som är samma sak men dyrare. Syran har hjälpt min häst mycket!!

Lycka till!!

Ja, det är ju jättefint om du kan få lov att ta hästen på foder.

En sak att tänka på med eksemhästar.
De bör få gå inomhus de timmar det är mest insekter ute och bits. Detta innebär ganska märkliga tider för oss människor :crazy: så mitt tips, och enligt mig den bästa lösningen, är stt se till att de har tillgång till ligghall hela den besvärliga perioden.
De bitande insekterna följer inte med inomhus och då kan hästen gå undan när helst den känner att det är mycket insekter. Det har funkat lysande för oss.
Bra kan vara att ha en köldridå för ingången så hindrar den ytterligare insekterna. Se också till att hålla jätterent i lösdriften, annars drar det till sig insekter.
Viktigt är också att det inte finns en massa grejer i hagen som hästen kan klia sig mot, stora stenar, träd osv. Om hästen envisas med att klia sig inne i lösdriften får man sätta en eltråd längs insidan av väggen.

Viktigast:
- Hindra hästen från att klia sig, det kommer bara öka klådan
- Låt hästen skydda sig mot insekter
- Håll den ren och mjuk i skinnet

Tar du denna på prov kan du gå in på islandshästforumet och få massor av råd kring skötsel av eksem. :idea:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka