Onödigt att förstöra balarna ju!?

FrontLine_

Trådstartare
Jag har bokat ett gäng rundbalar till nu i vinter. Problemet är att dom är inte analyserade, och jag vill ju såklart ha analys på dom.

Så..Jag måste ju ta hål på balarna för att komma åt höet, och då vi inte fodrar med rundbal än så kommer dom ju bli dåliga innan dess.
Och analysen vill jag helst ha så fort som möjligt, för att dels veta vad jag betalar för, men också för att veta hur jag ska planera foderstaten osv för min krake som gärna tappar hull och faller ur..

Hur många balar borde jag behöva ha sönder för att få till en bra analys?
Dom är tagna från samma område allihopa och är skördade i början på juli..

Sv: Onödigt att förstöra balarna ju!?

Rätta mig någon om jag har fel, men kan man inte göra ett hål, dra ut lite foder och sedan direkt tejpa igen med sådan där specialtejp?

Det är vad jag lärt mig att man ska göra. Finns någon special "borr" också tror jag. Efteråt tejpa med ensilagetejp.

finns borrar att låna hos typ miljö o hälsa, eller större stall/foderförsäljare, sen äre bara o köpa baltej och tejpa igen håler direkt du tagit :)

Nej nej nej gör inte hål i balarna de flesta håller inte trots riktig ensilagetejp, så snart du gör hållet släpps syre in även om du tejpar nästan direkt igen så har processen satt igång. Tejpa hål gör man som nödlösning när en bal gått sönder och man ser också till att använda den tejpade balen så snart som möjligt för de håller sällan någon längre tid tejpade.
Du får helt enkelt hålla dig till tåls tills ni kommer att kunna använda höet (såvida inte det finns någon annan som använder hö från samma skörd så att du kanske skulle kunna få nalla från dem till en analys).
Hur många olika balar är helt omöjligt att säga utan att veta hur fältet ser ut är det ett helt plant fält med samma växtförhållande och samma gräs över hela eller ser det olika ut på olika delar av vallen ? Är du van att se hösilage från den vallen så att du direkt ser om en bal ser avvikande ut jämfört med hur det brukar ?
Är det en jämn vall med samma gräs och tillväxtförhållande och du kan se att en bal ser ut som den brukar så går det att göra analys från bara en bal för då skiljer det inte något större på olika delar av fältet inte mer än att det ligger inom normal felmarginal som man alltid får ta med i beräkningen att det kan bli på en analys.
Är det däremot en gammal vall med mkt olika sorters gräs på olika delar kanske en del som är väldigt blöt i marken och en annan som är torr ja då är det svårare, dock kan man säga att du får en aning i alla fall var värdena ligger även på bara en bal.
Vet du sen exakt datum när det är skördat och var i landet och om det är en gödslad vall eller inte, gammal eller ny så går det att få en riktlinje redan innan från andras analyser så att du inte behöver sväva helt i okunskap fram tills du kan ta en analys så att du i stort kan planera foderstat även om du får göra finliret sedan.

Nej nej nej gör inte hål i balarna de flesta håller inte trots riktig ensilagetejp, så snart du gör hållet släpps syre in även om du tejpar nästan direkt igen så har processen satt igång. Tejpa hål gör man som nödlösning när en bal gått sönder och man ser också till att använda den tejpade balen så snart som möjligt för de håller sällan någon längre tid tejpade.
Du får helt enkelt hålla dig till tåls tills ni kommer att kunna använda höet (såvida inte det finns någon annan som använder hö från samma skörd så att du kanske skulle kunna få nalla från dem till en analys).
Hur många olika balar är helt omöjligt att säga utan att veta hur fältet ser ut är det ett helt plant fält med samma växtförhållande och samma gräs över hela eller ser det olika ut på olika delar av vallen ? Är du van att se hösilage från den vallen så att du direkt ser om en bal ser avvikande ut jämfört med hur det brukar ?
Är det en jämn vall med samma gräs och tillväxtförhållande och du kan se att en bal ser ut som den brukar så går det att göra analys från bara en bal för då skiljer det inte något större på olika delar av fältet inte mer än att det ligger inom normal felmarginal som man alltid får ta med i beräkningen att det kan bli på en analys.
Är det däremot en gammal vall med mkt olika sorters gräs på olika delar kanske en del som är väldigt blöt i marken och en annan som är torr ja då är det svårare, dock kan man säga att du får en aning i alla fall var värdena ligger även på bara en bal.
Vet du sen exakt datum när det är skördat och var i landet och om det är en gödslad vall eller inte, gammal eller ny så går det att få en riktlinje redan innan från andras analyser så att du inte behöver sväva helt i okunskap fram tills du kan ta en analys så att du i stort kan planera foderstat även om du får göra finliret sedan.

Det är första året jag köper hösilage från det här stället, då den andra bonden jag köper ifrån inte kunde sälja något i år. Eller ja, jag köpte fyra balar från den här bonden förra året, men på fyra balar lär man sig inte så mycket om höet..

Jag vet inte heller direkt hur vallen ser ut, då jag helt enkelt bokat höet via telefonen efter att ha varit nöjd med dom balar jag fick förra året. En kompis köpte också några balar då, och hon var också nöjd så jag bestämde mig för att köpa från det här stället igen.

Gödslat är det inte vad jag har förstått, höet kommer från västernorrland och det är väl en hyfsat ny vall som jag har förstått.. Exakt datum när det är skördat vet jag inte..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 511
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej! Vi har ett lite komplicerat problem i vårt stall. Stallägaren tillhandahåller egenproducerat hö. I september förra året reagerade...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 336
Senast: AnnDerry
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka