Jag tar tag långt fram på te x höger tygel och böjer hästens hals och lägger även på inner skänkel då det är bakdelen jag vill kontrollera. Jag vill att hästen flyttar bakdelen och korsar sina bakben. Men första steget är att bara böja halsen.. Det finns nämligen hästar som springer utmärkt och fort rakt fram även med ett huvud i ryttarens knä.. :smirk: Satt på en sådan islandshäst en gång..
Lägger du på skänkel för att flytta bakdelen så blir det inget one-rein-stop. Förvisso kontrollerar du bakdelen men det är en helt annan sak än att lära hästen ORS.
En häst som är skolad att förstå och göra ORS gör det oxå. Uppenbarligen var islandshästen du red inte skolad, även om det kanske sades så.
mvh Eva
Finns uppenbarligen olika skolor.... trist bara att vissa slår sig för bröstet och säger att det JAG kan är det enda rätta i alla lägen.
Att lägga till flyttningen av bakdelen är nästa steg i utbildningen på one rein stopet....
Steg 1, ta handen till höften(så att hästens hals böjs), då hästen ger eftergift släpper man tygeln..
Steg 2, då hästen är ok med steg 1 är att man tar handen till höften(böjer hästens hals) sedan tar man upp handen till naveln lägger till inner skänkel(samma sida som hästen är böjd åt), då hästen korsar bakbenen tar man bort skänkeln, sänker handen, hästen stannar, då hästen ger eftergiften släpper man tygeln. Att flytta bakdelen gör att man kontrollerar hästens flyktinstinkt...
Islandshästen jag red var inte skolad, där använde jag one rain stop inte som träning utan för att faktiskt få stop på en skenande häst...:smirk: