Omvårdnad av äldre häst

Sparrisen123

Trådstartare
Vad ska man särskilt tänka på med lite äldre hästar och ponnyer?
Att de ska få tillräckligt med näring, naturligtvis. Energirikt, lättuggat foder och sådär.
Att de har en bra hag- och stallmiljö, det är såklart viktigt för alla hästar men jag tänker mig att det är ännu viktigare med snälla och vänliga hagkompisar/boxgrannar och så för en äldre häst. Eller tänker jag fel då?
Ett täcke på när det är kallt/blåsigt/blött? Ungefär när kan det behövas? Med en äldre häst som är lite tunn vill man ju inte gärna att den ska behöva frysa innan den får täcke på sig, utan man vill såklart ligga steget före.
Regelbunden, bra, hovslagar- och veterinärkontakt såklart. Veterinär för hälsocheck, tandkoll, vaccination och sådär. Men hur är det med annat? Massör, kiropraktor osv? Bra i förebyggande syfte eller kastar man pengarna i sjön?
Motion anpassad för hästen är förstås också bra.
Något mer?

Sv: Omvårdnad av äldre häst

Jag har en D-ponny som är 30 år, och som jag haft i 13 år (gick på ridskola 10 år innan jag fick honom). Han är pensionär sedan ett par år tillbaka och går bara här hemma i hagen och har det bra.

Han är fortfarande lika fin som när jag fick honom för 13 årsedan och jag behandlar honom inte annorlunda bara för att han är 30 år på pappret.. Jag håller dock ett extra öga på tänderna och hullet. Hade tandläkare senast för 3 månader sedan och visst han har tappat några kindtänder, och några kan man "ricka" på, men i övrigt är munnen i fint skick.. Hullet är inga problem, vid fällningstid på våren får han lite extra protein då han annars tunnar ut lite, men annars klarar han sig på bara hö och ½ kg krafft muskel om dagen, mest för han är vansinnigt förtjust i krafft. Men det är väl klart man ska få vara lite bortskämd på äldre dar :)

Han och shettisen som sällskap går ute i hagen större delen av tiden, än så går dem ute dygnet runt (har lösdrift), men låter dem sova inne i stallet vid dåligt väder, och de värsta vintermånaderna dec-feb, känns inte helt schysst att låta dem sova ute i massa minusgrader och snö, dem står sällan i lösdriftshallen, så jag vill gärna vara säker på att min äldre ponny kan slappna av och lägga sig ned i sin spånbädd i boxen och få sova..
Han går i princip alltid utan täcke, det är bara vid riklig nederbörd, eller blåst som han har täcke.

Det är nog väldigt individuellt hur man ska ta hand om sin gamla ponny eller häst. Dem åldras ju så väldigt olika. Men så länge dem har livsgnistan kvar och mår bra, så tycker jag dem ska få hänga med :)

Senast ändrad:
Sv: Omvårdnad av äldre häst

Jag har ett 23-årigt halvblod som går på lösdrift och mår toppen. När hon stod uppstallad kunde hennes ben svullna upp på vinterhalvåret för hon rörde sig så lite i hagen men nu rör hon sig varje dag istället för att stå och hänga vid grinden och vänta på insläpp.
Hon går i flock med sju andra hästar där två är hennes döttrar.
Hon har regntäcke nu eftersom hon inte lägger sig ner och sover annars och gör hon inte det blir hon kinkig.
Tänderna kollas regelbundet liksom nya skavanker som överben. Jag har bara veterinär och hovslagare till henne. Hon promenadrids i skogen ett par gånger i veckan.

Liknande trådar

Hästvård Jag har såklart läst runt både här och i böcker och visst jag har haft häst i dryga 35 år. Men lägger man till att de sista 17 åren...
Svar
5
· Visningar
1 778
Senast: Mimsan_
·
T
Hästmänniskan Jag behöver lite råd och åsikter från er. Jag har haft min valack i snart tio år, och han är på sätt och vis den viktigaste individen i...
Svar
11
· Visningar
1 877
Senast: Thornbird
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit