Omvänt rumpproblem!

Mimsan

Trådstartare
Det skrivs mycket om tonårsflickor med ätstörningar och kroppsfixering. Följande hände hos oss i morse. Dottern, snart 18, kommer efter sovmorgonen ner från sitt rum för att fixa frukost. Jag tipsar om ett gott osötat rågbröd med hela solrosfrön. K har kört GI-liknande diet i tre-fyra veckor och gått ner ett par kilo, från 57 till 55, sedan hon plötsligt inte kunde knäppa älsklingsjeansen utan att få andnöd.

– Nä, säger matälskande K, nu måste jag nästan äta lite osunt igen. Jag har ju INGEN rumpa kvar länge! Dessutom ÄLSKAR jag faktiskt mina kurvor!

Och så slevade hon i sig lite nudlar, en banan, kaffe och en macka och susade iväg till plugget. Inte världens bästa frukost, men friskt ändå, på nåt sätt. ;)
 
Sv: Omvänt rumpproblem!

Härligt att höra! :bow:
Min 15-åring är lite samma, tycker att hon är alldeles för smal och äter som en häst! Hon är 168 cm och väger runt 52 kg.
 
Sv: Omvänt rumpproblem!

Så trevligt! klokt av henne.

Ser att smileyn används för fullt:)
 
Sv: Omvänt rumpproblem!

Kom och tänka på min syster som när hon gick på högstadiet. Var alltså 14-15 år vilket brukar vara en känslig ålder vad gäller vikten.
Hon var hos skolsköterskan som förklarar för min syster att hon är lite väl rund mot vad hon borde vara. Några kilon mindre skulle inte skada.
Tillägger att min syster aldrig har varit särskillt rund. Däremot är kraftig benstomme och kurvig kropp ett släktdrag.

Mamma fick i alla fall reda på skolsköterskans kommentar och frågar förstört vad min syster tyckte om det.
Syrran sa då att hon hade förklarat för skolsystern att det gjorde inget om hon skulle väga lite mycket då hon hade en så jäkla sexig röv:D
 
Sv: Omvänt rumpproblem!

Bra svar! :bow:
En del skolsköterskor är verkligen klumpiga!
 
Sv: Omvänt rumpproblem!

Kom och tänka på min syster som när hon gick på högstadiet. Var alltså 14-15 år vilket brukar vara en känslig ålder vad gäller vikten.
Hon var hos skolsköterskan som förklarar för min syster att hon är lite väl rund mot vad hon borde vara. Några kilon mindre skulle inte skada.
Tillägger att min syster aldrig har varit särskillt rund. Däremot är kraftig benstomme och kurvig kropp ett släktdrag.

Mamma fick i alla fall reda på skolsköterskans kommentar och frågar förstört vad min syster tyckte om det.
Syrran sa då att hon hade förklarat för skolsystern att det gjorde inget om hon skulle väga lite mycket då hon hade en så jäkla sexig röv:D

men kraftig benstomme.. inte för att det hör till ämnet men det är väl mest de som är stora som skyller på det? :angel:
 
Sv: Omvänt rumpproblem!

Jo det kan väl hända att man skyller på det.
Nu är jag inte så smal längre (29 år och 167/68) men genom hela högstadiet och gymnasiet vägde jag 10 kg mer än min jämnsmala bästa kompis. Jag red och hon åkte skidor så båda hade väl normalt med muskler. Det måste ju bara vara benstommen eller? Eller så var det lilla fett jag hade så väl utspritt att det inte syntes så mkt.
 
Sv: Omvänt rumpproblem!

Muskler har högre densitet än fett = muskler väger mer än fett men tar betydligt mindre plats. Man kan vara väldigt vältränad med kompakta muskler och ha samma storlek som kompisen, men väga mer på vågen. Och det har alltså inte med benstommen att göra, utan musklerna.

Det är väldigt få som faktiskt har en grövre benstomme än normalt. Det är nog fler som har en tunn benstomme och är finlemmade än tvärtom. Men som sagt, muskler väger betydligt mer, men tar inte på när lika stor plats som fett.
 
Sv: Omvänt rumpproblem!

Det skrivs mycket om tonårsflickor med ätstörningar och kroppsfixering. Följande hände hos oss i morse. Dottern, snart 18, kommer efter sovmorgonen ner från sitt rum för att fixa frukost. Jag tipsar om ett gott osötat rågbröd med hela solrosfrön. K har kört GI-liknande diet i tre-fyra veckor och gått ner ett par kilo, från 57 till 55, sedan hon plötsligt inte kunde knäppa älsklingsjeansen utan att få andnöd.

– Nä, säger matälskande K, nu måste jag nästan äta lite osunt igen. Jag har ju INGEN rumpa kvar länge! Dessutom ÄLSKAR jag faktiskt mina kurvor!

Och så slevade hon i sig lite nudlar, en banan, kaffe och en macka och susade iväg till plugget. Inte världens bästa frukost, men friskt ändå, på nåt sätt. ;)

Låter som en mycket smart tjej det där. :)
 
Sv: Omvänt rumpproblem!

det skiljer bara några kilo mellan tunn benstomme och grov, så det är inget att skylla på ;)

(enligt av jag har hört och läst)

Nu kom min sambo och sa att det bara skiljde några 100 gram mellan grov och tunn benstomme.
 
Senast ändrad:
Sv: Omvänt rumpproblem!

Muskler har högre densitet än fett = muskler väger mer än fett men tar betydligt mindre plats. Man kan vara väldigt vältränad med kompakta muskler och ha samma storlek som kompisen, men väga mer på vågen. Och det har alltså inte med benstommen att göra, utan musklerna.

Det är väldigt få som faktiskt har en grövre benstomme än normalt. Det är nog fler som har en tunn benstomme och är finlemmade än tvärtom. Men som sagt, muskler väger betydligt mer, men tar inte på när lika stor plats som fett.

Då hade väl kompisen tunn benstomme och kanske långa slanka muskler, medans jag har grov benstomme och då hade grova ridmuskler. Mina vader var nog dubbelt så stora som hennes kom jag på nu såhär i efterhand. :D
 
Sv: Omvänt rumpproblem!

Som jag tänkt på det med tunn o grov benstomme är det väl inte direkt benstommen som vögen om man har grov, däremot, behövs det mer mängd muskler, underhudsfett o hud att täcka en grov benstomme än en tunn? Och iom att detta går över hela kroppen gör det ju att den ökad mängden mjukvävnad runt den grova benstommen också gör att man väger mer, utan att nödvändiggtvis vara tjock.

(Har tunn benstomme men väger mer än vad om är bra för mig ändå ;))
 
Sv: Omvänt rumpproblem!

KL

Ang. tunn och grov benstomme: en del människor är ju till naturen väldigt smalt byggda medan andra är mer breda över t.ex. höfter och axlar (utan att det är fett alltså) - spelar det någon roll vad gäller vikten? Eller är det vad som menas när man pratar om tunn/grov benstomme?
 
Sv: Omvänt rumpproblem!

Som jag tänkt på det med tunn o grov benstomme är det väl inte direkt benstommen som vögen om man har grov, däremot, behövs det mer mängd muskler, underhudsfett o hud att täcka en grov benstomme än en tunn? Och iom att detta går över hela kroppen gör det ju att den ökad mängden mjukvävnad runt den grova benstommen också gör att man väger mer, utan att nödvändiggtvis vara tjock.

(Har tunn benstomme men väger mer än vad om är bra för mig ändå ;))

Precis, När jag var riktigt smal (med utstickande höftben och revben) vägde jag 65 kilo till 180 och hade ändå 30 i midjestorlek på jeans... Även om benen inte väger så mycket måste jag ju fylla mellanrummet mellan mina höftben med något. Hade jag varit amalare byggd hade 65 antagligen varit rätt lagom.

Väger mycket hellre 75 med lite mjukt hull överallt utan att för den skull känna mig mullig. Har ganska breda axlar också och är helt enkelt född i storlek L.

Det har tagits upp tidigare i någon tråd att det anses självklart att en arabhäst och en nordsvensk ser olika ut, men människor ska se lika ut...:(

Att bara stirra på vågen känns rätt meningslöst, man kan göra en helthetsbedömmning genom att titta, mäta och använda sunt förnuft.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp