Omvänt problem

Cilva

Trådstartare
Det största problemet alla andra verkar ha är att komplettera sina foderstater med protein. Jag har det omvända problemet, för lite MJ. Detta skrivs det mkt lite om och jag hittar inga tips på vad man kan fodra med då för att få upp MJ.

Vårat hö ser alltid ut så här med lite variation beroende på när det är slaget osv. Vallen skulle givetvis behöva plöjas och sås om men det här med höskörd har ni i tre års tid varit ett tillfälligt arrangemang som ser ut att ha blivit permanent. :smirk:

I år var det meningen skulel bli sista året med den här vallen pga ändrat arrendeavtal. Men nån vecka efter skörd så visar det sig att vi får ha kvar den nästa år oxå. Dvs inte läge för att plöja nu heller.

Men tills vi fått ordning på det här med höskörden så brukar jag räkna foderstaterna så att MJ hamnar på "rätt" nivå och protein blir vad det blir. Första året låg MJ på 5.3. Det blev proteinöverskott det. :crazy:

Några tips på hur jag i tillskottsväg ordnar till detta?
 
Sv: Omvänt problem

Är MJ låg och proteinet jättehögt, eller? Annars är det inget större problem du har egentligen... ;)

Krafft Ponny tillför mycket lite extra protein, det har en låg kvot och passar bra om man inte behöver lägga till protein.
Det innehåller 9,5 MJ och 50 g protein.

Det finns även andra foder såklart, med högre MJ, men jag tror de flesta har en högre smrp/MJ-kvot...

Olja innehåller ju bara MJ, men jag minns inte riktigt hur mycket det brukar vara just nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Omvänt problem

Hur mkt protein är det i höt i år då??
 
Sv: Omvänt problem

Foder med hög Mj låg smrp: Majs, Krafft turbo, betfor, sedan finns det en hel uppsjö av olika foderblandningar som har likaså, bl.a. Eggersman. Sedan har du olja.

Så nog finns det massa olika att välja mellan, skulle jubla över det "lilla" problemet.

MVH/
 
Sv: Omvänt problem

Ja, energin är sällan svårt och särskilt dyrt att få upp.
 
Sv: Omvänt problem

Jag har haft det där problemet vissa år, och det första jag lägger på är olja (generellt räknar man med 3.5 MJ/deciliter). Sen finns det en UPPSJÖ av foder med hög MJ och (relativt) låg SRP. Jag har dock inte behövt använda dem utan det brukar funka fint med havre och olja och betfor. Men som någon redan sagt så t ex krafft ponny är utmärkt.

Sen, jag ger fri tillgång på stråfoder, och får således inte så stora MJ-glapp på en normal, vuxen häst. Har hösilage med 6 MJ i år, vilket jag tycker är utmärkt, men jag skulle eg gärna ha 5 MJ/kg foder (men bra kvot såklart!) till valacken, då skulle de vara idealiskt.

Just för jag har fri tillgång får jag sällan problem med att MJ inte räcker till, men när det inte gjort det så olja och betfor, och om det krävs mer så havre, och sen något av alla de kraftfoder med hög MJ och rel. låg SRP som finns.
 
Sv: Omvänt problem

Har själv det "problemet" för tillfället, eftersom jag fått tag på hösilage med en kvot på 10 (fjolårs). Har löst det med olja och mycket havre/kornkross!
 
Sv: Omvänt problem

Proteinet ligger på 49 g/kg foder. Inte så katastrofalt. Provade att lägga till morötter på en häst men det gjorde inte så mkt skillnad.

Duger det med vilken sorts olja som helst att fodra med och räknar man med 3.5 MJ/dl oavsett olja? Hur räknar man förresten med deciliter, allt annat är ju i kilo?

Vill gärna hålla mig till bara havre och inte ge pellets alls. Betfor är för krångligt iom att det ska blötläggas. Nån som har koll på värdena i Racings produkter? Jag har bara en finsk broschyr och där räknar de med foderenheter istf MJ.

Tack för bra svar.
 
Sv: Omvänt problem

1 dl olja väger 100 gram. Energin är oavsett vilken sort det är. Jag ger iofs betfor också, tycker det är bra att blanda allt i.
 
Sv: Omvänt problem

Korn har lägre smältbart protein än havre samtidigt som det har en högre Mj. Jag har olika ensilage. Ett har 4,7 i energi och 72 i protein, där kan vi snacka kvot. Står din häst på stall? Gör den den så kan du extra fodra med halm som den kan knapra på under natten.Halm är hyfsat energi rikt men har noll till inget protein. Jag ger några av hästarna som står på detta foder, ett par kg halm förutam höet till natten. Till det lite olja, betfor och korn alt krafft ponny som har den lägsta kvoten på marknaden av färdigfoder. Kommer ner till en kvot runt 8 i snitt som jag tycker passar dessa unghästar.
På olja kan du räkna o,1 kg per deciliter. Alla oljor går bra,men undvik helst rapsolja.
Ser att du helst inte vill använda betfor. Det är ju upp till var och en.
Men för att sänka din kvot,dvs höja MJ, så byt gärna havren mot korn, extra utfodra med halm samt ge olja i maten, dock max 1 dec per måltid.
 
Sv: Omvänt problem

Nu blir jag krånglig igen, vill inte ge kornkross. Vill inte köpa färdigt i säckar och har ingen egen kross.

Halm är jättesvårt att få tag i här då nästan ingen odlar spannmål, än mindre tar rätt på halmen som blir. Annars hade det varit bra. Ska kolla med dem jag köper spån av om de har halm. Vet att de "importerade" halm söderifrån i höstas.

Ska räkna på det här med oljan. Nån som vet vilken sort som är mest prisvärd?
 
Sv: Omvänt problem

Cilva skrev:
Ska räkna på det här med oljan. Nån som vet vilken sort som är mest prisvärd?

Rapsolja är billigast. Jag har provat både raps- och majsolja och såg ingen skillnad.

Billigast alla kategorier frå du om du köper 10 litersdunk från t ex invandraraffärer (vet inte vad man ska kalla dem). jag har gett både rapsolja så, och 'vegetabilisk olja' (dvs de talade inte om varifrån oljan kom, bara den var vegetabilisk). Ingen skillnad.

Gav en hundralapp för 10 liter vegetabilisk olja.

Liten anekdot btw, jag skickade dåvarande pojkvännen att köpa, helt hästokunnig. men när han gick där och sneglade på oljorna så kom mannen som hade affären, och frågade vad det skulle vara för olja, och pojkvännen sa 'jag vet inte, men det ska vara till en häst' varvid mannen som hade afärren sken upp och sa (på bruten svenska därav grammatiken): Ah, det till häst ska vara, då du ska ha den här! Således hade han nog en hel del hästägare som kunder ;)
 
Sv: Omvänt problem

Billig vegetabilisk olja är varmpressad och kemiskt behandlad på ett sätt som gör den rent hälsovådlig. Den är billig därför att den utvinns mha värme och kemikalier. Exempel på kemikalier som används är hexan och bensen, och små rester dröjer kvar i oljan. När man värmer oljan får den också längre hållbarhet därför att fettsyrorna övergår till en annan stabilare form (från cis-fettsyror till trans-fettsyror), och en stabil kemisk förening gör förstås ingen nytta i kroppen, bara skada.
Var därför mycket misstänksam när ni inte får reda på vad det är för fett!!! Mycket görs billigt av sämsta kvalitet! :eek:
 
Sv: Omvänt problem

Tyvärr har jag långt till närmsta "invandraraffär", nån som vet om det finns nån i Luleå? Det är förmodligen där det närmast skulle kunna finnas.

Granngården är dyra el? Inte för att jag har ens dem i min kommun.
 
Sv: Omvänt problem

Vanlig majsolja brukar inte vara så dyrt. Och det ska enl uppgift vara den bästa för hästar. Sen har du ju solrosolja med. Finns foderolja att köpa på större dunkar, men ta då reda på vilken slags olja det är! Ju större förpackning, desto lägre kg/liter-pris.
 
Sv: Omvänt problem

Den största anledningen till att det inte skrivs så mkt om detta "problem" är nog främst att det inte är ett problem. Att "överdosera" mängden protein är ingen som helst fara så länge "överdoseringen" kommer från ett grovfoder. Jämför t.ex. ett bra sommarbete, då hästarna kan ligga på en kvot på bra mycket högre än 6, utan att må dåligt (snarare tvärt om).
/M
 
Sv: Omvänt problem

trodde att det var all olja som extraherades mha bensen.....
tror inte det är så svårt att få bort all bensen dock, men jag kan ha fel.

nån som vet var oljan tillverkas? viket företag i sverige? man kunde ju skicka mail elelr ringa å fråga hur dom tillverkar det....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp