Omräkningstabell

Welsh

Trådstartare
Jag behöver hjälp!
Fick analys idag av min bonde men bara för kor!
Vet någon om man kan räkna om från kor till häst??????
PL eller någon????

Ts 38,4 (jag får torka upp magarna med hö på kvällen :crazy: )
smrp 44,1/kg foder 115/kg ts
mj 4.1/kg foder 10.6/kg ts
ca 1,7g/kg foder 4.4 g/kg ts
p 0.6g/kg foder 1.6g/kg ts


Kan tillägga att av 9 hästar så är 2 dåliga i magen pga ts halten så det är väl ändå okej. Har aldrig haft så blött ensilage någongång men det känns torrare.
 
Sv: Omräkningstabell

Varför tror du du måste sk *torka upp* magarna på hästarna egentligen ? Den vanligaste orsaken när det gäller lösmage och ensilage är oftast för hastig foderbyte eller att man ger en alldeles för liten ensilagegiva.
 
Sv: Omräkningstabell

Det märks stor skillnad på de hästar som är lösa i magen pga av blött ensilage om de får halm/högiva eller inte.
Mina har fri tillgång på ensilage ute och får antingen 8kg hö eller 16 kg ensilage inne på kvällen så för lite stråfoder får de inte. Hastiga foderbyten är ju bara aktuellt om ensilaget är taget från olika åkrar.
Vet många som "torkar" magarna med lite hö eller halm när deras ts halt är lite låg.
 
Sv: Omräkningstabell

Då kan du egentligen mala ned lite tvättsvamp och suga upp..det funkar ju inte riktigt så..att hö och halm skulle suga upp vätska...
 
Sv: Omräkningstabell

Jag skulle ha trott att det faktum att korna har 4 magar skulle ha påverkat exvis SMRP, men så är det alltså inte?
 
Sv: Omräkningstabell

må så vara att hö/halm inte "torkar " upp magen men resultatet blir densamma. bajspluttarna blir fasta och fina och inte komockor längre. Det är huvudsaken för mig,om det sedan beror på surhetsgraden i magen eller vattengraden eller what ever, orkar inte märka ord.............. :smirk:
 
Senast ändrad:
Sv: Omräkningstabell

Energin: MEhäst = 1,12x - 1,1 där MEhäst är omsättbar energi för häst och x är omsättbar energi för idisslare.
Proteinet blir samma.
 
Sv: Omräkningstabell

Asa_S skrev:
Jag skulle ha trott att det faktum att korna har 4 magar skulle ha påverkat exvis SMRP, men så är det alltså inte?
Jo, men med de formler man använder för att räkna om värdena så blir skillnaden i praktiken inom felmarginalen.

energi=(1,12 x energivärdet för nöt)-1,1
Smältbarhetskoefficienten för rp=93,3-(313/rp*0,1). Multiplicera detta med rp och du får smbrp.
 
Sv: Omräkningstabell

Vårt ensilage som vi har så är det 37 % TS och det funkar jättebra, var lite skeptisk först pga av att det var så blött, man har ju hört att alla andra har 60% TS...tror inte hästarna far illa av blött ensilage, gräs är ju också blött!
 
Sv: Omräkningstabell

Welsh - du har ju så trevliga värden så du kan om du inte vill ge hö ge halm för att öka andelen TS.. Kom på jag nog glömde skriva det i PM:et.

Mineralerna kommer snart, jag väntar bara på motivationen :devil:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 552
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Jag har äntligen lyckats få en analys av stallets hö och tänkte räkna ut en foderstat. Det är bara det att jag knappt förstår någonting...
Svar
3
· Visningar
1 589
Senast: Boj
·
Foder & Strö Foder (i detta fall storbalsensilage, TS ligger kring 60% men det finns nåt blötare parti med som jag dock inte sett än) som är...
Svar
14
· Visningar
1 424

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp