Omplaceringar nu och och om ett år

Hazel

Trådstartare
Jag har börjat fundera på en till omplacering. En "lillebror" åt min älskade hund. Han fyller snart 9 och är en synnerligen stillsam herre så en valp känns inte passande. Hunden som ska in i vårt hem ska först och främst passa honom. Den minskar urvalet en hel del, särskillt i storlek, men varje dag förvånas jag över det gigantiska val av hundar som finns :eek: jag tittar först och främst på blocket. Lite översiktligt sådär, vi har inte brottom ju. Bra att kolla "marknaden" det är säkert tre nya sidor per dag med hund efter hund. Spännande valpar och omplaceringar som gör en halvrädd. Eftersom jag har en kines har jag särskillt tittat på dessa omplaceringar. Lika barn leka bäst får jag ju erkänna även om kinesen kanske inte är en drömhund för mig. Men knappast att en "något skygg kines som bitit innan" flyttar hem till mig :crazy:

Blandraser har det ju alltid funnits. Jag är inte alls negativ till att skaffa en blandras omplacering eftersom individen som sagt är viktigast. Men jag förvånas över att det inte verkar finnas några "normala" blandingar kvar. Förr reagerade man på schäfer/rottweiler blandingar som såldes som gullig familjehund. Men dessa verkar nästan borta, nu är allting ovanligt och unikt. gråhund/tollare/alaskan malamute eller labrador/västgötaspets/podenco, lite som att underligaste blandningen vinner :cool:

när sida efter sida av dessa blandningar dyker upp kan jag inte låta bli att undra hur blocket ser ut om ett år. Jag ser en hel del chihuahuor till omplacering nu, en del blandingar med. Det som förvånar mig är att dom försöker omplacera dom till samma pris som valppriset :confused: ännu underliggare kanske med tanke på att valppris på chihuahua nu har sjunkit en del. De vill alltså ha flera tusen mer för sin 2 åring nu än vad kennlar tar för sina valpar. Detta handlar ju ändå inte om meriterade hundar i de flesta fall, nog för att jag tycker det är ok att man inte längre skänker bort hunden till närmaste människa när man tröttnat men att ta 15 000 för en tvåårig totalt omeriterad hund med halvtaskig stam? då känns marknade lite snurrig?

Sv: Omplaceringar nu och och om ett år

Om folk betalar såpass mycket för små korsningar/omplaceringar så kommer de ju fortsätta vara dyra. Efterfrågan styr marknaden en del.
Det känns dock som "mini-hunds-hysterin" börjat lägga sig lite?

Jag har inget emot blandraser av närliggande raser.
Chihuahua-papillon, schäfer-labrador, m.fl.
Men när folk ska blanda jakthundar, vallhundar och "kamphundar" blir jag riktigt rädd! Låt oss säga att familjen svensson med 2 barn ser annonsen med bordercollie/alaskan malamute/pitbull korsning och tycker valparna är söta.
Förstår uppfödaren hur ILLA det kan bli!?
Svensson kan ha riktigt tur och få en bra hund, men chansen är liten.
Större chans är det att hunden antingen biter och avlivas, eller ligger ute på blocket för omplacering innan den fyllt 1 år....

Jag tycker synd om dessa hundar. Klart de är förvirrade.

Jag har hört att man i Norge inte få ta betalt för blandraser, jag tycker det borde införas i sverige oxå.

Jag skulle inte vilja kalla schäfer och labrador för "närliggande raser"... Inte cihuahua och papillon heller för den delen.

TS - det är därför man skaffar en renras från en ordentlig seriös kennel. Just nu är valpar svårsålda (vad jag har hört, vet ej om det gäller alla raser) så det finns säkert någon uppfödare som sitter med en osåld halvmånaders eller liknande. Ring runt till kennlar och hör!

Jag har hört att man i Norge inte få ta betalt för blandraser, jag tycker det borde införas i sverige oxå.

Det tycker jag låter dumt.
Tänk vad många hundar folk skulle skaffa sig!
Säkert i felaktiga händer också.

Däremot borde det regleras på ett bättre sätt.
Så de inte kan slumpas bort till vem som helst.

Man ska inte heller kunna blanda hursomhelst, men det är nog väldigt svårt att styra :(

Det tycker jag låter dumt.
Tänk vad många hundar folk skulle skaffa sig!
Säkert i felaktiga händer också.

Däremot borde det regleras på ett bättre sätt.
Så de inte kan slumpas bort till vem som helst.

Man ska inte heller kunna blanda hursomhelst, men det är nog väldigt svårt att styra :(

Fast å andra sidan så skulle de inte finnas så mycket blandraser, de flesta skulle passa sig mer för det skulle vara väldigt dyrt med en kull blandras valpar som sedan skulle få skänkas bort! :idea:

Det tror jag inte hjälper, folk kommer ändå ta valpar med grannens hanhund på sin 'söta lilla tik', för att få en valp själv efter henne/få valpar övht. Och om blandras = gratis behöver de ju inte oroa sig att bli av med dem heller är jag rädd. Och de skulle se det som 'billigt' sätt att få en ny valp.

Litet fiktivt ex. Tikägaren vill ha en valp efter sin söta tik, hanhundsägare vill ha en valp efter sin trevliga hane. Lite amore, och sen är där en valpkull på vi säger 8 valpar. Vi låtsas valpningen går bra, ngt UL görs knappast. Sen är det söta fina valpar där, tikägaren tar en, hanhundsägaren tar en, och kvar är 6 valpar att skänka bort. Vad kostnaden på denna valpkull blir är ju svår att sia om, men om man inte är alltför seriös/kunnig så misstänker jag det utan större problem går att hålla det långt under 10 000 kr, som en renrasvalp kostar.. Och då har de en liten söt valp efter sin lilla söta tik..

Så hur man kommer tillrätta med problemet vet jag inte, men något jag tänkt tanken ang är rätt häftiga regkostnader när man reggar blandras, och att det krävs att de registreras 'ordentligt' (dvs inte bara i Blandis, utan SKK får skaffa slaskregister eller liknande).

Så att det helt enkelt blir billigare för NN att köpa en valp istället för att para sin tik med grannens hane för att få en valp efter tiken.

Omplaceringspriser är en intressant grej i sig, de skiljer sig REJÄLT har jag märkt, allt fån 0 kr till halva valppriset för vuxen hund. För 'valp' (upp till året) är de oftast högre, och valppris eller valppris minus några tusen. Obegripligt i mina ögon, även om jag faktiskt betalade halva valppriset för svartskägget - ett överpris i mina ögon dock..

(jag har ju bara haft omplaceringar senaste decennierna, dock renras, har haft blandrashund innan dock, med finfina champions till föräldrar - fast inte av samma ras ;) Fler-ras kennel, tjuvparning)

Senast ändrad:

Ja visst, men det skulle fortfarade ta bort en hel del av dem som avlar fram blandisar.
Och som sagt, en stor del skulle nog tänka efter före.. för vem har lust lägga ner massa pengar på hundar som ska skänkas bort?
Det är ju inte gratis med valpar precis.

Samma personer som berättade denna Norska lag sa att det knappt fanns blandisar i Norge..

Är ju jättebra om det blir så som du säger det blivit i Norge. Och kanske är det så det skulle bli här med.

Men ska man gå på just hur tankegångarna gått kring sånt ex jag gav (tyvärr har jag fått höra/se en del sådana) så har de liksom bilden av att det inte är dyrt. Och det BLIR inte så dyrt heller med den inställningen.

Liksom:

Parning - 0 kr/en valp
UL - vadåförnåt? Man märker ju när tiken blir tjock om det är valpar
Valpningskostnader - hundar har valpat själva i många år, ska säkert gå bra
Uppfödningskostnader - tikens mat nu kostar X kr, jag tittade på ICA och valpmat kostar bara Y kr mer per säck, och även om tiken äter dubbelt så mycket och sen valparna äter så det går max dubbelt så mycket mat, det blir bara 300 kr till/månad, och en burk kafomavit kostar bara Z kr
Avmaskning & vaccination - det kan köparen göra

Dvs de har en illusion om att det kostar 'max en tusenlapp' från parning till levfärdiga valpar. Och tusen kronor är ju 'jättebilligt för att få en valp' och 'då får vi ju en valp från VÅR tik'

Det värsta och mest skrämmande är att vissa lyckats hålla det under tusenlappen med :crazy:

Fast jag inbillar mig ju att alla uppfödare av blandras inte resonerar så, jag tror många gärna vill ha valpar på sin söta hund, men samtidigt så är nog de flesta medvetna om att de kan få en slant för valparna, idag kostar ju en blandis valp runt 4-6000 o det är ganska bra betalt.
Får man inget o det bara blir utgifter, så försvinner ju alla de som avlar för att få betalt.

Men sen finns det säkert folk som skulle ta valpar ändå och sen utan problem skänka bort dem, men jag tror ändå det skulle minska markant och marknaden skulle inte som nu svämma över av blandisar..

Jag är så naivt idealistisk att jag inte trodde det fanns de som avlar blandras bara för att få in pengar, utan att det var en 'extrabonus' för att få in pengar OCKSÅ, samt få en egen valp.

Men isf ställs ju saken i ett annat läge ja!

Jag är så naivt idealistisk att jag inte trodde det fanns de som avlar blandras bara för att få in pengar, utan att det var en 'extrabonus' för att få in pengar OCKSÅ, samt få en egen valp.

Men isf ställs ju saken i ett annat läge ja!

Jag vet inte hur stor förtjänst det är, men det är väl åtmindstonde + och tar man bort + och sätter enbart ett stort - på både tid, arbete o pengar, så tror jag det sållar bort många.

Men att tro alla blandisar skulel försvinna är väl rent korkat.

Din vän är en oupplyst människa tyvärr....det finns massa blandraser i norge för dyra pengar lika som i sverige... och i norge har dom mycket minder regler o krav på uppfödare...där kan du vara avstängd från NKk för registereing men bara ta in en vän i kenneln och den registererar valparna i sitt namn och du fortsätter produsera valpar som vanligt!

Den som inte tror mig om blandraser gå in på finn.no!

Din vän är en oupplyst människa tyvärr....det finns massa blandraser i norge för dyra pengar lika som i sverige... och i norge har dom mycket minder regler o krav på uppfödare...där kan du vara avstängd från NKk för registereing men bara ta in en vän i kenneln och den registererar valparna i sitt namn och du fortsätter produsera valpar som vanligt!

Den som inte tror mig om blandraser gå in på finn.no!

Jag tror dig :)
Det var en bunt norskor som sa för ca 15 år sen...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka