Omöjligt att hitta rockardhjul?

• Körning
  • Trådstartare Trådstartare Jeeves
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 4 261
J

Jeeves

Vi har letat i ett antal månader nu efter rockardhjul av typ mopedhjul och hittar absolut ingenting till salu - är det någon som har haft samma problem och lyckats lösa det?

På vagnen sitter nu ett par VÄRDELÖSA och klena BMX liknande hjul med farligt klena fästen i form av en slags "tapp" man fäller ner. Skulle en gren fastna i den så åker hjulet all världens väg. Är det lite sten på grusvägen så får man väldigt lätt punktering också.

Har haft moppehjul på alla mina f g vagnar och trodde aldrig att det skulle vara så svårt att hitta så därför köpte jag vagnen trots klena hjul - tänkte att det skulle vara enkelt att åtgärda:(

Sv: Omöjligt att hitta rockardhjul?

köp moppehjul typ DT?

eller speedcartdäck på travshopparna?

Moppehjul har jag sökt i butiker men det är inte samma dimensioner på dagens moppar tydligen - de är antingen mindre Vespahjul eller stora crosshjul. De jag letar efter är till typ Crescentmopparna eller Puchmoppar. Jag är ju inte så bra på det här med dimensioner och mått men jag hoppas du förstår vad jag menar ändå!

Speedcarthjulen är för höga OCH för dyra - ett hjul kostar lika mycket som mer än halva vagnen.

Smärtgränsen prismässigt för min del går vid 1500 styck för hjulen - om de är nya. Då har hjulen kostat lika mycket som vagnen gjorde ungefär.

Jag trodde ju att många fler skulle ha gamla moppar ståendes i garagen eller gamla hjul, men icke.

Detta problem har jag oxå stött på men då i form av ngt så enkelt som en innerslang. Det finns helt enkelt inte att få tag på, till slut efter ngt irrande hittade jag ett ställe som tog en beställning. Men då hade jag hunnit vara utan vagn i två veckor. :(

men om du köper en gammal reservdels moppe... typ Pux Mavi eller Chio Piaggio.... DET finns det gått om... om inget annat kan du ju köpa en fullt fungerande moppe av denna kalibern för under 3000 kr.. så...

Knepigt att det ska vara så svårt att få tag på! Finns det ingen nyproduktion alls av mopeder med såna hjul längre tro?

men om du köper en gammal reservdels moppe... typ Pux Mavi eller Chio Piaggio.... DET finns det gått om... om inget annat kan du ju köpa en fullt fungerande moppe av denna kalibern för under 3000 kr.. så...

Tja, pratade med en som har mopeder (och bilar) av äldre årsmodeller som ett brinnande intresse. Enligt honom är just äldre mopeddäck hårdvaluta. Men man kan säkert hitta en demonterad/demolerad för en bra peng men i vilket skick är frågan.

Hjulen på bilden betalade jag 2000:- för paret. Då fick jag också möjlighet att välja färg. Det är mopedhjul som en duktig smed gjort lite snyggare. Vet inte om jag får lägga ut smedens tel.nr. här, men PM-a om du är intresserad.
P2120013.jpg

De är väldigt snygga! Navet ser lite annorlunda ut dock så där är en del som jag skulle behöva fråga smeden om för att veta om det går att anpassa till just min rockard.

PM:a gärna tel nr och namn till tillverkaren och gärna en mailadress också för det kan ju hända att jag måste skicka en bild på vagnen till honom. Svårt att förklara i ord hur vagnen ser ut!

Jag har faktiskt fått ett svar till ang moppehjul men än har inga dykt upp så jag är öppen för alla tips och tackar så mycket:bow:

Köp hem en gammal reservdels moppe,ta fälgarna och gå till en cykel/moped firma så kan de plocka hem däck och slang till dig. Inga problem att få tag i däck här inte men kruxet kan vara fälgen. Men som sagt finns massa godsaker att köpa hem på auktioner etc....

Ja, det är fälg som är det stora problemet. Den billigaste reservdelsmoppen jag har sett kostar 3.500kr, tycker det är lite för dyrt för en fälg:crazy:

Sitter i väntan på att den gubbe ska skicka utlovade hjul nu faktiskt. men än så länge är jag lite skeptisk för han har "glömt" bort det ett par gånger nu...

Liknande trådar

J
Trav Vi har en "never ending story" här hemma efter hjulbyte på ponnyrockard:( Behöver nu råd av ngn som kan hjul! Vagnen är helt ok och i...
Svar
4
· Visningar
1 040
Senast: Jeeves
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka