OMÖJLIG kanin! Hjälp!

M

maalin_

Jag har en vädursblandning på 3 år. När jag fick honom var han ca 11 veckor och då var han go och hoppade upp på min mage när jag låg i uteburen :love: Han var allmänt mysig helt enkelt. Men så småningom hamnade han i "tonåren" och skvätte kiss som om han aldrig gjort annat :eek: Han gjorde det alltså konstant. Inte nog med det, han sprang iväg så fort man kom i närheten också. Det tog en enorm tid att få in honom i buren efter varje gång han hade varit ute & skuttat.

Jag övervägde att kastrera honom, jag hade ju inget att förlora, för han kunde ju inte bli ännu värre. Han kastrerades, men hans humör blev inte bättre, snarare värre med tiden. Dock slutade han att skvätta. Jag förstår inte hur han har kunnat bli så fruktansvärt otam! Man skulle kunna tro att han är en infångad vildkanin beteendemässigt. Han är alltså helt omöjlig. Bara man kommer i närheten av uteburen när han är där och skuttar, så springer han direkt undan. Han är den första kanin jag har som beter sej såhär. Jag har verkligen lagt ner hur mycket tålamåd och tid som helst på honom, men det har inte hjälpt för fem öre. Finns det inget sätt att få honom iallafall LITE lugnare? Jag trodde hela tiden att det var tonåren, men det blev ju aldrig bättre. Jag kan inte heller komma på att jag har gjort nåt fel med "uppfostran" :confused: Min andra kanin är helmysig och raka motsatsen. Varför kan inte min otama kanin lära sej nåt av den andra? :cool:

Snälla hjäääääälp!

Sv: OMÖJLIG kanin! Hjälp!

Hans pappa är jättego, renrasig dvv.
Mamman är vädursblandning och hon kan vara lite småtjurig, men aldrig så illa som min herre är... I övrigt är mammakanin oxå go :)

Alla tips & råd välkomnas med öppna armar :bow:

Med händerna ;) Efter en tids kämpande...
På natten bor han i en "riktig" bur, alltså med hus och mat -och vattenskålar :p På dagarna får han komma ut i uteburen under uppsikt

Hmm, mkt svårt att säga vad det kan vara för något... Kan du ha råkat göra det obehagligt för honom när du lyft honom eller liknande, eller något som gör att han inte vill att man ska ta i honom ?

Har du uteslutit att han inte har ont? Han kanske helt enkelt inte vill att man ska ta i honom för att det gör ont?

Annars är det kanske bara att umgås MKT med honom, börja hoppa med honom så ni får mer kontakt kanske? Försök hitta något som han tkr är kul..

Jag tror inte att jag kan ha gjort det obehagligt när jag lyft honom, har alltid varit så försiktig.

Ont har han nog inte, för när han väl sitter still kan man klappa och massera på hela kroppen.

Vi brukar hoppa lite nu & då och han är riktigt duktig :D fast så är han ju oxå av hoppgener ;) Sen får han komma ut i koppel ibland också och då brukar han va ganska lugn. Men det som är jobbigt är att han springer och sätter sig under buren (som står en bit upp) och där når man inte. Jag kan stå ut med att att han kutar runt i en utebur utan massa saker att gå in under, det är ju bra att han får springa av sig :p

Va roligt att kaninen är duktig på hoppning! :laugh:

Min kanin vill absolut inte att man tar honom när han sitter i buren, nästan direkt när man öppnar bur dörren så kuttar han iväg och vill inte att man tar honom..Bara vissa dagar han låter sig luras att vara kvar så man kan snappa upp honom :D

Sen när han väl är ute så är han hur gosig och snäll som helst... Han har väldigt stort socialt behov. Tror bara att det ibland är att vänja sig att de helt enkelt tar buren som sitt eget revir och vill helt enkelt bestäma själva när de ska ut och in..
Jag skulle försöka locka honom med godis.. När han bara närmar sig dej så ska han ha en godis, och tillslut kanske han kan komma enda fram utan att springa iväg...

Min kanin skuttar fritt på våran tomt på dagarna när vi är hemma. Stänger sedan in honom på kvällen och har nu lärt honom att om han går in utan något krux att vilja springa runt (han älskar att bli jagad :D) så får han godis...Sen brukar vi busa och jag jagar honom för att han tkr att det är kul...

Så skulle nog jag prova mej fram..

Grattis min Ninis som fyllde 8 år 4/7 :banana:

Mitt bästa tips för kaniner som springer iväg direkt man kommer är att sitta i buren länge, förutsatt att man har en utebur som går att sitta i ;) Har fungerat otaliga gånger för mig, att man helt enkelt umgås med kaninen på dennes villkor. Om kaninen kommer fram kan man växla mellan att göra inget i början/klappa/sätta i knät/mata med morot osv. Allt för att det ska vara avslappnat och behagligt. Så gör jag alltid med kaninungarna också, och i början är det viktigt att man inte ens klappar kaninen när den kommer fram.

Då lär sig kaninen att bara för att man kommer till buren ska den inte behöva komma in. Man kan ju också gå iväg och sen komma tillbaka, klappa, gå där ifrån osv. Men man måste rusta sig med mycket tålamod och tid!

Japp håller med Benskydd! Det är viktigt att det är på kaninens villkor... Bara för att man kommer till buren betyder det inte att man ska ta in och liknande...

:bow:

Tack för era svar! Och vad gulligt att han gillar att bli jagad ;) Dock tror jag inte det är så i mitt fall :p

Men jag har provat lite lätt med att man sitter lääänge och bara sitter, ibland klappar och ibland tar upp och sätter i knät, men på det sistnämda har han alltid lagt benen på ryggen så fort jag har satt ner han i knät :crazy: Men jag antar att jag inte har haft tillräckligt med tålamod... Får ta det sen när jag har kommit hem från semestern! Annas får jag väl bara hoppa med honom då :p

Vissa kaniner som beter sig konstigt kan komma från inavel

Haha han är lite udda ja vet :p

Det är bara att ha tålamod, hur gammal är han föresten? Det kan bero på åldern också, endel kaniner måste växa till sig och inte vara så omogna :rofl:

Han är 3 år ... trotsåldern hela livet typ :p

Fast jag vet att det inte är inavel, eftersom jag köpte honom av min kompis, som äger båda föräldrarna med stamtavlor :)

Mmm då är det väl inte inavel men om han gillar å hoppa så kan du ju göra det.

Min kanin är väldigt sprallig (bäbis) men iallfall nu har hon får hoppat lite och hon tycker det är jätte roligt och dessutom blir hon mkt lugnare.

/ G

Liknande trådar

M
Däggdjur Jag har en liten djävul till kanin på lite drygt ett år (född 28:e maj -08). Pappan är min egna kanin, världens goaste och snällaste...
2
Svar
39
· Visningar
6 404
Senast: Scandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar