Ömmar på makadam

P

Pontiac

Hejsan!

Vid mitt stall lägger dom på ganska mycket makadam på vägarna! :mad: Nu i sommar har min häst börjat ömma när han går på makadam, det har han aldrig gjort innan. Han skoddes för ca 2 veckor sen, o det var efter det han började ömma. Asså han ömmar ju inte skit mkt men han vill helst gå vid sidan av vägen i gräset, o han snubblar ganska ofta. Det är andra hästar i stallet som gör det med, även dom som inte skoddes för 2 veckor sen..

Vad kan detta vara tror ni?
 
Sv: Ömmar på makadam

jag tror inte att typ alla hästarna i stallet har fått lätt fång.... eller?
Vad ska man göra åt det i sånna fall? ringa vet. eller?
 
Sv: Ömmar på makadam

Makadam är krossad sten som har vassa kanter.
Klart som tusan att det gör ont i sulan.

Man får undvika att rida på sådant.

Det brukar tryckas ner efter ngt år om det kör bilar där.

man kan prata med vägägarna om de kan grusa med en bil som bara lägger materialet i hjulspåren, där man självklart inte rider iallafall.
 
Senast ändrad:
Sv: Ömmar på makadam

Makadam är som axel sa inte bekvämt att gå på.. Det är stort grus/sten med vassa kanter. Pappa har lagt makadam på vår grusväg för att fylla ut alla gropar ordentligt. Det är inte hållbart i längden att fylla med typ 0-8 eller 0-16, så ibland måste man ta större. Det är bara vänta på att vägen lägger sig, och rid någon annanstans istället. Varför göra en arg smiley efter "...lägger dom ganska mycket makadam på vägarna!"? Vissa hästmänniskor har verkligen svårt att se saker ur andra perspektiv ibland.
 
Sv: Ömmar på makadam

om han började ömma direkt efter skoningen kan det bero på verkningen / sömtryck
 
Sv: Ömmar på makadam

hejsan!

Jag tänkte på att det kunde vara något med skoningen, men de andra hästarna som inte blev skodda då ömmar också.
Jag försöker rida någonstans där det inte är makadam, men nästan på alla rundor så är det makadam. jag förstår att det kanske är bra för att det inte ska bli gropar och så, men det förstör för oss som har hästar! :mad: och _Runaway_ jag tkr makadam e skit! Om jag gör det så låt mej göra det! :mad: vill inte vara tyken men du va ganska tyken själv.. iallfall.. idag när jag skulle rida min häst till hagen så travade jag lite o då snubblade han till o började halta... det gick över ganska fort men det kändes så konstigt. när jag tog han på senorna sen på det benet han haltade på så lyfte han hoven. tycker ni jag ska ringa till en vet.? eller ska jag vänta lite o se om det blir värre?

Tack för alla svar! :rofl:
 
Sv: Ömmar på makadam

Ta ut din hovsalage och be han titta om om han ser nått ovanligt/sjukt med hovara.
Sen tycker jag du ska köpa boots som skyddar hoven, fr a sulan.
Makadam (bergkross säger jag) gillas inte alls av varken mig eller hästarna :eek:
Boots
Easyboots

Nej vänta inte utan det är bättre att kolla en extra gång än en för lite och göra en ev skada större.

/L
 
Senast ändrad:
Sv: Ömmar på makadam

Det kan ju knappast vara makadam i skogen?? :confused: Alltså, ja visst är det besvärligt om de preppar vägarna med storgrus, men bor man på landet (eller håller till på landet som hästfolk ofta gör) borde man väl om någon förstå meningen med att det finns där. Men vi kan ju be vägärarna att fylla groparna med leksand :idea: Så har vi anant att klaga på sen. För se då kanske hästarna vrickar sig i groparna, eller så förstörs stötdämparna på travarnas sulkies. Någon måtta får det vara, jag är hästägare själv och VET att hästar kan ömma på makadam. Men då får man väl försöka komromissa lite. Vad det än är så ska det vändas emot alla andra, alla ska ta hänsyn till hästar.
 
Sv: Ömmar på makadam

_L_ skrev:
Ta ut din hovsalage och be han titta om om han ser nått ovanligt/sjukt med hovara.
Sen tycker jag du ska köpa boots som skyddar hoven, fr a sulan.
Makadam (bergkross säger jag) gillas inte alls av varken mig eller hästarna :eek:
Boots
Easyboots

Nej vänta inte utan det är bättre att kolla en extra gång än en för lite och göra en ev skada större.

/L

Hästen i fråga var väll skodd? Tänkte du att dom ska sätta bootsen utanpå skorna el?
Tycker inte att det brukar bli så bra.

Undvik de värsta ställerna så länge han ömmar, i och med att hästen var nyskodd så är ju det naturliga skyddet i sulan tunnare och han blir lite känsligare innan det vuxit ut. Be din hovslagare nästa gång att inte ta så mycket på sulan pga gruset.
Plastsula är ju också ett alt, men det kan innebära mer problem än det hjälper.
 
Sv: Ömmar på makadam

Frehley skrev:
Hästen i fråga var väll skodd? Tänkte du att dom ska sätta bootsen utanpå skorna el?
Tycker inte att det brukar bli så bra.

Och jag tycker att det fungerar jättebra!;)
Har ett fullblod med tunna sulor som är rejält ömfotad och som normalt har sulor under skorna fram, men denna skoning var vi tvugna att sko utan pga olika anledningar. Har Old´macs över skorna när jag rider eftersom hon går väldigt illa på grus och det är svårt att undvika helt.
Med dom på fötterna går hon obehindrat.

Det är iofs en nödlösning just nu, nästa skoning får hon sulor igen.
 
Sv: Ömmar på makadam

Är Makadam det där gruset som är grovt som småsten? Hemma hos oss har de lagt på grusvägarna bitvis med det och alla hästar reagerar när de går på stenarna.
När vägen blir mera uppkörd försvinner stenarna på sidorna och vägen blir bra igen.
 
Sv: Ömmar på makadam

det kan la vara makadam i skogen! _Runaway_, det finns la grusvägar i skogen eller!!!! jag tkr att dom behöver ju inte lägga på makdam på små grusvägar i skogen där det kör 1 bil i veckan!
okej, jag ska ringa till min hovslagare.

tack för svaren! :rofl:
 
Sv: Ömmar på makadam

Ja det finns många som använder easyboots utan på en skodd hov, för att skydda sula och stråle från vassa stenar!
Men om hästen går bra med sulor kan man ju använda sådana, men det är mkt bättre med boots då dessa går att ta av och hoven slipper ha sula hela tiden som heller inte är så bra vad jag vet??
Men jag har läst om någon som hade i nått flytande gummiliknande material i hoven som sedan stelnade satt bra och sen gick att ta bort... Silikongummi??

/L
 
Sv: Ömmar på makadam

Det sista med silikongummi har jag provat på min häst, det satt kvar i en vecka bara. Kanske satte hovslagarn för tunnt lager eller så fäste det inte så bra som det skulle av olika anledningar. Jag skulle kunna tänka mig att prova igen, hoven blir ju inte lika instängd som med en vanlig sula.
 

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
772
Senast: Lucifer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Freazer
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
514
Senast: MiniLi
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 284
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4
  • Vilket recept söker jag?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp