Ömma bröstvårtor

Ireland

Trådstartare
Ömma är bara förnamnet.. Jag gillar inte beröring på bröstvårtorna i vanliga fall, och eftersom det tog ett tag innan min mjölk rann till ordentligt så har hon sugit o sugit så de nu är såriga och jag har såå ont. Nu spänner brösten väldigt mycket och jag antar att det finns mycket mjölk nu, men jag klarar det knappt.
Finns det nåt man kan göra för att underlätta? Tvättar av dem och smörjer med bepanthen efter varje gång men det blir värre o värre. Hur ont ska det göra och blir det bättre?

Sv: Ömma bröstvårtor

Först och främst, har barnet rätt tag? Litet eller snett tag om bröstvårtan skaver och gör ONT, och orsakar sår som inte kommer läka förens amningsläget är korrekt. När jag var till amningsmottagningen och fick hjälp så liknade dom bröstet vid en klocka där barnet ska vara centrerat. Man behöver inte peta loss och låta barnet ta nytt tag så länge taget är tillräckligt stort, utan då räcker det med att flytta barnet nån centimeter (eller millimeter!) åt höger, vänster, upp eller ner. Prova att flytta barnet tills det känns okej. :laugh:

Sen, vad gäller såren och smärtan... För mig var det enda som hjälpte att lufta ofta och mycket. Inte röra för mycket vid brösten, och om man är tvungen så se till att ha rena händer. Jag smorde med Lansinoh, en kräm med rent ullfett och den var riktigt skön. Behöver inte tvättas bort innan amning.
De enda amningsinlägg som funkade på mina mycket såriga bröstvårtor var Änglamarks, finns på Coop.

Jag trodde på allvar att mina bröstvårtor skulle trilla av, jag hade rejält djupa sår som därtill blev infekterade. :crazy: Jag var nära på att ge upp amningen bara för att det gjorde så ont, men jag kämpade på och tog hjälp av amningsmottagningen och amningshjälpen. Idag, 4,5 månader senare så helammar jag utan problem - och älskar att amma. :love:

Du fick ett bra svar av zody, men ett annat tips som gjorde det ens möjligt att amma första 3 veckorna för mig var en amningsnapp! Den gjorde stor skillnad och lät vårtorna läka och till slut behövdes dom inte.

En del barn suger bara på vårtan. Det gör skitont. Man ska även få med vårtgård in i barnets mun. Platta ihop hela vårtgården mellan fingrarna som en hamburgare, (för att låna Vindvisslas uttryck:p ), och få in så mycket som möjligt i barnets mun.

Det gjorde jag redan på förlossningsbordet och mitt barn fick bra tag direkt. Sedan kan det göra fruktansvärt ont när utdrivningsreflexen kommer igång. Fifan, jag satt nästan och skrek rakt ut varje gång jag skulle amma på vänstertutten i början. Men det gick över efter ett par veckor.

Lycka till.

Jag hade apotekets bröstvårtskräm i början, men en annan kräm som heter Purelan är mycket mycket bättre! ren lanolin i. Finns på Babyland att köpa (dyrt, men jag tyckte det var värt det).

Hade också såriga bröstvårtor, gjorde fasansfullt ont. Vet inte om det var det som hjälpte men:

Klämde ut lite mjölk när han hade ätit klart, smörjde in bröstvårtan.
sedan körde jag med hårtork (på svalt läge) tills de var torra.
Sedan Purelan på då.
Ibland hade jag amningskupor (från Babyland) för att lyfta BH:n men de tyckte jag gjorde lite ont de med.

Innan han åt så tyckte jag det var bra att om brösten var jättespända coh klotrunda så mjölkade jag ur lite lite grann, tills de var mjuka runt bröstvårtan coh lätta att få tag i.

Alltid tryckte jag fram några droppar innan han började suga så han slapp suga stenhårt i början.

Problemet var att han tog ett för litet tag tror jag. Jag tror han hade för liten mun till för stora bröst i början (men det tyckte såklart inte barnmorskorna :D men tyckte det var bra som tröst (inbillning, hoppades), att hans mun skulle växa lite och kunna nå om bättre.)

Som tillägg till Zody då. Jag fick ockå hjälp på amningshjälpen på sjukhuset att centrera.

Såren kom tillbaka när han var 3,5 månader, med rejäla hack i basen på bröstvårtorna, då började jag igen kolla position, åt bra med mineraler, järn (eget påhitt) och fick bakteriedödande kräm av BVC. + böt position till "fotbollsgreppet" :) dvs hade benen på bebisen ut under armen på bröstets sida. + mjölkade ur till mjukt runt bröstvårtan. Borta nu.

Gud, jag är lite smått fascinerad av er som klarar "fotbollsgreppet", jag fick aldrig till det. :D

Ett tips förresten; Då du lägger till bebisen, håll barnet i motsatt arm. Dvs. ska du amma från höger bröst så håll barnet med vänster och styr det rätt, då kan du även hjälpa till med höger hand och forma bröstet/vårtan. Det hjälpte oss oerhört mycket - det, antibiotika och min förbannade envishet. ;)

Mmm jag håller med :D jag är också sjukt imponerad över mig själv. Men jag var tvungen.:crazy: det var jack in under dem på en sida (samma på varje bröst, som pendanger, fniss, trodde han fått tänder nästan) som bara växte för varje gång jag ammade. Det hade inte varit problem sedan första veckorna men så blev brösten stenhårda igen och han sög bara på vårtan och jag hade glömt alla mina egna tips om att mjölka ur vårtgården innan jag gav bröstet.

Det gick inte att forma hamburgare eller ngt, var som en liten plopp på en stenhård ballong...:D

Så sa de på BVC att jag var tvungen att byta grepp eller bara pumpa ur eller sluta amma. Jag var för lat för att börja värma flaskor så jag fick byta grepp. Tricket var amningskudde eller att sätta honom på en mängd kuddar på den sidan och luta sig frammåt över bebin, annars så går det ju inte. Nu funkar det bra men det tog faktiskt två veckor innan jag tyckte det var ok.

Nu för att inte avskräcka någon så funkar det superbra igen! och jag ska aldrig mer glömma att mjölka ur vårtgården om brösten blir hårda igen. Praktiskt taget hela vårtgården ska helt enkelt vara i barnets mun, då är det inga problem (för mig i alla fall).

Senast ändrad:

+ 1 pa hela ditt inlagg! Synd att historien maste upprepa sig, tank vad bra om alla hade kunnat lara av mina misstag :D

Ireland se till att fa greppet ratt, det ar ssaaaaaaaa viktigt! Liggamma funkade tusen ganger battre for mig. Glom inte att det inte ar bara du som maste lara dig att amma, det ar aven barnet som ska lara sig.

Jag håller med dig Saga- varför inte köra med amnningsnapp ett tag o läka såren. Antagligen blir det lättare att sutta riktigt när de kommit i fas och inte är fullt så spända som nu i början.
Lufttorkning är ett bra alternativ om de inte rinner då.

Gud, jag är lite smått fascinerad av er som klarar "fotbollsgreppet", jag fick aldrig till det. :D

Då skulle du testa det med 2 st samtidigt (dubbelamning)! Vår stora lycka (just för amningen) förra gången tror jag var att vi var inlagda på neo och därför fick väldigt mkt amningshjälp. Det är inte alltid så lätt att få till det själv.

Till ts; jag skulle rekommendera amningsnapp, den är lite mer förlåtande om inte greppet inte riktigt blir 100%-igt. Själv håller jag just på att fasa ut napparna och bara amma "naturellt" (Vidar är 6 veckor).

Tilde käka sönder mina tuttar, hade stora sår och den ena vårtan typ klöv hon på mitten :crazy:

Smorde in rejält med bröstmjölk före och efter varje amning + ett tjockt lager bröstvårtssalva så läkte det fort. Jag ammade från ena bröstet som hon fick bäst grepp på och pumpade det andra så de fick läka.
Det tog nog 2-3 månader innan amningen funkade riktigt bra.

Amningsnapp funkade inte för mig, napparna är ju typ 700 ggr större än mina bröstvårtor och Tilde har fram tills nu när hon är 8 månader. Fått kvälvningar av allt vad napp är! Nu kan hon äta flaska utan att få kvälvningar och tycka nappen är för stor.

Som många skriver så är det supernoggrant med handhygienen!
Å sitter man med en bebis i famnen som ätit till den somnat är det inte lätt att springa iväg och tvätta händerna innan påstryckning av salva (för min del Purelan)
Så jag hade en flaska handsprit tillhands hela tiden. Låt det torka ordentligt innan du tar på de såriga brösten, svider som attans annars :D

Tror inte amningsnapp fungerar alltid. Jag använde lite i början och det fungerade en dag eller så, sedan fick jag skavsår av amningsnappen istället. Han sög ju ut bröstvårtan låångt utdragen i nappen, när jag satte på dem fyllde vårtan 1/4 del, hela när han slutade... Men klart värt att testa!

Ett tips som jag inte tror att du fått (fast jag har bara skummat igenom svaren ;)) som jag fick från mitt BVC är snäckor. Det hjälpte mig jättemycket vad gäller sårläkningen! Alltså snäckor från havet som du sätter innanför bh:n över bröstvårtan. Du slipper amningsinlägg som torkar fast, bröstvårtorna hålls mjuka av mjölken som samlas upp och dessutom ska det finnas något i snäckan som hjälper läkningen. Tog bara ett par dagar så var såren borta.

Sen ska du självklart se till att lufta, hålla god hygien och få till det viktiga greppet :)

Här fungerade inte amningsnappen alls, den lossnade hela tiden och Stella fick inte heller något bra tag med den. Den var ju helt enorm i hennes lilla mun! :eek: Många gånger tror jag också att amningsnappen bara lindrar smärtan tillfälligt, den korrigerar ju inte amningsläget. Men som hjälp att läka såren då det bara beror på slitage så är det nog bra. Jag tror dock på att gå till botten med problemen och korrigera tag och läge, och sen av. använda amningsnapp som smärtlindrare under amningen.

Men jag skrev ju att amningsnappen kunde hjälpa till att läka- inte att man skuell ha det alltid... Fast om man vattnar den innan man sätter på den så sitter den bättre :) Det finns flera olika storlekar med- jag hade en liten fast att den vanliga nappen inte heller har varit något problem.
Sen förstår jag att den inte hjälper alla- precis som den är oumbärlig för en del :)

Modett- Ditt svar var ju helt rätt- VARFÖR tänkte man inte på det... Kanske inte så snyggt men tänk så skönt o slippa fastkletade amningsskydd. O då hade jag bara problemen i max en vecka...

TS- jag hoppas att du hittar något som fungerar :)

Hittar man inte snäckor så finns det plaskupoler att sätta på, på babyaffärer inte apoteket vad jag märkt. Men jag tycker de klämmer lite. Funkar dessutom mot mjölkfloder när man ammar på andra bröstet (de är nästan likadana som mjölkuppsamlingskupolerna på apoteket, samma märke). väldigt stora däremot.

Tack så jättemycket för era tips! Det går så mycket bättre nu. Jag har kämpat med att se till att hon tar tag rätt, smörjt in med kräm ibland och olivolja ibland, och sen lufttorkat mycket. Och det har hjälpt väldigt snabbt. Såren är borta och det gör inte så himla ont längre :bow:
Man vill ju att det ska vara en liten mysstund att amma, inte att man sitter och stampar i marken och biter sig i läppen ;) Nu kan det göra ont de första 30 sek men sen blir det bra.

Haha, nä snyggt var det verkligen inte :D Men underbart skönt! Hjälpte dessutom på så vis att inget kom åt att trycka på vårtan, den var ju så öm.

TS: vad härligt att det börjar ge sig :) Det är inte lätt att få till bra, mysiga och avslappnade amningar när det gör så ont.

Liknande trådar

Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
14
· Visningar
1 107
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 913
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 373
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Eller dör gör jag så klart inte! Men gråter och nästan kräks när det är ammning för att det gör så fruktansvärt ont! Problemen har...
2
Svar
24
· Visningar
4 760
Senast: Weimisar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18