OMG!! 1500 EPG på träckprovet???

milly

Trådstartare
Sitter o stirrar på svaret jag fått via mail precis... Kan det verkligen stämma??
Hästen är min 3åriga nsv bruks som senast träckprovades i början november och då hade han väldigt lite... 150 om jag minns rätt. Han avmaskades ändå med inrådan av veterinären på Vidilab. Henne kan man inte ringa till förrän på torsdag och jag sitter helt chockad här och fattar inget. Fast det kanske inte är så himla konstigt/ovanligt som jag tror? Oerfaren på unghästar och bara andra träckprovet jag tar på en häst i hela mitt liv...

Sv: OMG!! 1500 EPG på träckprovet???

Det är inte övermycket men såklart det är mycket. Inget att panika över, avmaska snart för att skydda hagen från mer smitta, håll intervallen den här säsongen.

Det är inte övermycket men såklart det är mycket. Inget att panika över, avmaska snart för att skydda hagen från mer smitta, håll intervallen den här säsongen.

Det är en lösdriftshage som aldrig mockas :crazy: - där jag hyr in min häst. Det är en flock unghästar mellan 1-5år som går där. De andra är redan avmaskade, utan att ha träckprovats. Fick veta det igår då jag sa att jag ska ta träckprov på min... Jag får nog avmaska honom bara några dagar innan han flyttas om ett par veckor. Anars hinenr han kanske smittas igen?? Men jag ska ringa labbets vet på torsdag som sagt, så får vi se vad hon säger.

Om hagen ändå är smittad så blir han återsmittad även om du avmaskar nu. Det jag skulle välja är Cydectin som även skyddar mot nysmitta i 2v.

Det är jätteviktigt att vila lösdriftshagarna ett år ibland, annars blir det väldigt infekterat. Har man inte möjlighet att låta det stå tomt ett år måste man mocka hagen kontinuerligt.

Det är jätteviktigt att vila lösdriftshagarna ett år ibland, annars blir det väldigt infekterat. Har man inte möjlighet att låta det stå tomt ett år måste man mocka hagen kontinuerligt.

Hjälper inte att säga det till mig... men tack för info! :) Enligt stallägaren får hagen vila över sommaren då hästarna går på bete...

Om hagen ändå är smittad så blir han återsmittad även om du avmaskar nu. Det jag skulle välja är Cydectin som även skyddar mot nysmitta i 2v.

Tack för tipset!! Men jag måste ju få RECEPT till det - så vi får se vad veterinären tycker.

Det räcker inte att hagarna bara vilar på sommaren, det är bra, visst, men för att sanera måste det gå minst ett helt år för att parasitens levnadscykel ska ha passerat utan att få ett nytt värddjur. Be din stallägare att läsa på lite, kanske kan ni göra en tillfällig sträckning av hagen över ett år bara. Eller göra ett mockningsschema.
Lycka till!:)

Äsch jag ska ändå flytta. Har talat om vad träckprovet visade, sen får ju dom göra vad dom vill med sina hagar.

6 månader ska väl hagen vila har ja för mig?

Vi har haft en vuxen häst som hade 1600 epg som han fick efter han hade varit på träning i ett annat stall.. Fast de andra hästarna som gick med honom blev aldrig "smittade" utan nollade eller fick max 100 epg.

Min unghäst hade förrförra träckprovet då hon var mellan 3½-4 år gammal.. på ett ungefär.
Hade hon skyhöga värden, dvs. ca 2-3000! Unghästar har inte lika bra "imunförsvar" som äldre hästar och får lättare mask.
av att de kan äta lera osv. inget ovanligt, avmaska av bara:)

hagen som hästen går i när den avmaskas ska ju dagligen mockas så att de inte får i sig det igen:)

Med tanke på att blodmaskar kan övervintra så ska hagar vila 2 vintrar och 1 sommar, eller tvärtom.

Det är vad jag lärt mig, efter betessläpp ska man inte släppa dem på "vinterytan" förrän tidigast efter nästa bete. Eller tvärt om då med vintern för sommarytan :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka