S

synthetisk

La märke till för ett par dar sen att en av mina hästar (travhäst) slagit på sig under ett helt vanligt motionspass. Han är i vanliga fall naturtravare och har gått höga hastigheter utan att behöva några benskydd. Han hoppade i samband med den körturen, trodde först det berodde på det och körde då i samma tempo en gång till. Den gången tog han inte ett enda galoppsteg men slog ändå på sig på samma ställe på samma ben.

Jag skrittade honom i skogen igår och då var han väldigt snubblig och liksom släpade benen efter sig, när vi kom in på stenigare vägar samt grus. På asfalt och annan plan mark gick det bra.

Han har gått barfota bak i snart ett halvår och båda hovarna har börjar blivit lite "platta" nu, så jag funderar på om det är ömhet som är boven i dramat? I och med att påslagningarna i traven + snubbligheten på ojämn mark dök upp i samma veva.

Så fråga två: Jag får hit hovslagaren nästa vecka men behöver verkligen motionera hästen innan dess, annars blir han ett nervvrak. Problemet är ju att jag inte kan trava eller galoppera, utan det blir isåfall skritt längs en slinga med sand/mjukt grus. Kan det göra nån betydelsefull skada och sliter det mer på hovarna om jag rider istället för att köra den skritturen?

Sv: Ömfotad?

Nej rid du tycker jag.
Jag har själv barfota hästar och en grej som kan göra dem ömma är om hovvägen växt ut så mycket att den liksom töjs ut när hästen går. Låter nästan som det när du säger att de blivit "platta" då har ju tå också blivit lite för lång och kanske är det därför han slår på sig? Min valack(inte travare dock) brukade smida i traven förut, men nu när han är barfota och har kortare tå så har vi inte det problemet längre.
Nu vet jag ju inte vad du kan om hovar osv, men om jag var du skulle jag se om det inte gick att åtminstone raspa ner lite hovvägg och runda framme i tån, så kanske det blir bättre iaf tills hovis kommer...

Nej rid du tycker jag.
Jag har själv barfota hästar och en grej som kan göra dem ömma är om hovvägen växt ut så mycket att den liksom töjs ut när hästen går. Låter nästan som det när du säger att de blivit "platta" då har ju tå också blivit lite för lång och kanske är det därför han slår på sig?

För mig så låter det som att den blivit lite plattfotad vilket betyder i min värld att den går mer på sulan än bärranden. Då är det inte ett dugg konstigt om den både ömmar och snubblar. En häst som ömmar i hovarna kommar garanterat inte att belasta hoven fullt ut utan i stället avbryta belastningsfasen och påbörja överrullningsfasen så fort den känner ömmhet i hovarna. Detta leder ofelbart till att hästen tappar sin naturliga rörelse och gång vilket gör att den kommer i obalans och kan uppfattas som snubblig.

Jag förstår precis hur du resonerar, lika korkat som alla andra barfota fanatiker. Man har inte kunskapen att analysera hästens signaler eller rörelsemönster utan i ren okunskap alltid kommer med orden fortsätt rid på du.

Otroligt obegåvat och sorgligt uttryck, men vad kan man förvänta sig av ett gäng glada amatörer.

Jag tycker du Skuggi skall ta och läsa hela artikeln i denna länk.

http://www.sydostran.se/002.lasso?id=36855&lay=nyheter

Förmodligen ger den inte dig mer kunskap men förhoppningsvis ett par tips till trådskaparen.

så här års är många hästar lite mer ömfotate än vanligt pga att hovarna "suger åt" sig fukt från marken och blir mjukare än vanligt. du kan ju kolla med din hovis om det kan vara problemet för din häst

Då bör jag alltså låta bli att motionera hästen tills hovslagarn har fått slå på ett par skor?

Vad skjutsinge skulle den artikeln ge??
Nu får du skärpa dig hovis, saker blir inte bättre av att håna folk jämnt och ständigt :-(
Dessutom över vad jag kan se av den hoven som visas på hästen så är den inte direkt god reklam för en bra hovslagares arbete. För jag hoppas att långa utflutna tår inte är ett direktiv på hovslagarskolan?

Mumin

Lånar den här tråden istället för att skapa en ny om nästan samma ämne.

Vad kan en skrittur på mjukt underlag - ev. hårt i och med att marken frusit nu - ge för konsekvenser på en lätt ömfotad häst?

Jag förstår precis hur du resonerar, lika korkat som alla andra barfota fanatiker. Man har inte kunskapen att analysera hästens signaler eller rörelsemönster utan i ren okunskap alltid kommer med orden fortsätt rid på du.

Otroligt obegåvat och sorgligt uttryck, men vad kan man förvänta sig av ett gäng glada amatörer.

Du är fan inte klok du!!!

Nu har du kommit med så många uttalanden om fantiker, amatörer och barfotatalibaner, så man blir alldeles förundrad.
Din retorik är så andefattig att man skäms å dina vägnar.
Din brist på vidsynthet och vilja att lyssna på andra är skrämmande obefintlig, och de egenskaperna skapar sällan en duktig yrkesman!

Kan det vara så att tomma tunnor skramlar mest?

Du är fan inte klok du!!!

Nu har du kommit med så många uttalanden om fantiker, amatörer och barfotatalibaner, så man blir alldeles förundrad.
Din retorik är så andefattig att man skäms å dina vägnar.
Din brist på vidsynthet och vilja att lyssna på andra är skrämmande obefintlig, och de egenskaperna skapar sällan en duktig yrkesman!

Kan det vara så att tomma tunnor skramlar mest?

Anfall är bästa försvar och du anfaller som en äkta SHP:are. Är du en "sån"???

Min vidsynthet har jag fått utifrån vad jag dels tagit del av i skrift,dokumentationer,fallbeskrivningar, verklighets relaterade fall,kännedom om falsk marknadsföring med ekonomisk egenvinning mot mindre hästkunniga personers tro om väl för den enskilda individen mm,mm.

Jag är öppen för förslag från dig och mitt förslag är att DU startar upp en ny tråd där du preciserar dig lite mer så lovar jag att jag skall svara dig och komma med dokumentationer,fakta,samt forskningsgrundade uppgifter som även du kommer att förstå. Starta denna tråd och skriv gärna att du vill att övriga användare skall låta bli kommentera i denna, men gärna läsa tråden. Jag är övertygad om att den kommer bli både intressant och MKT kunskapsgivande.

Kram på dig!!:p

Anfall är bästa försvar och du anfaller som en äkta SHP:are. Är du en "sån"???

Vem anfaller?
Jag har inte någonstans skrivit huruvida jag är en "sån" (drypande föraktfull kommentar - inte vidsynt!) eller en traditionell sko-anhängare.
Jag anser bara att du bör lyssna till vad du egentligen säger och tagga ner en smula, eftersom du mest är pinsam.

Kram på dig!!:p

Tar hellre emot en kram av en padda än av en rabiat dilettant ...

Förlåt en okunnig men vad är en dilletant:confused:
En tant med dill i håret?:rofl:
Förlåt kunde inte låta bli,taskig humor.:o :D
Jag tror det är en specifik artbeskrivning av en padda. Så uppfattade jag det i alla fall.

Fast det e ju klart, jag e ju inte klok så det är säkert inte rätt utan helt galet.

Liknande trådar

Hästvård Ett av mina halvblod visar ömhet/markering på hö framben. Det känns inget vid ridning men jag kan se att hon nickar vid longering på...
Svar
13
· Visningar
2 967
Senast: mackan
·
G
Hästvård Jag undrar om någon har någon erfarenhet av och kring mina funderingar, och som kanske kan ge lite tips och råd. :) En häst som...
Svar
3
· Visningar
1 855
Senast: GreenSourz
·
Träning Har lämnat bort min häst för inridning,han har varit där i 2 veckor,var tänkt från början 2 månader,men eftersom det gått så bra,och han...
Svar
5
· Visningar
1 066
Senast: anni0301
·
A
Hästvård Jag har en treåring som ja ridit i 2,5 månad, tränat han rätt lugnt och byggt konditionen. Förra veckan så tränade jag mycket övergångar...
Svar
10
· Visningar
1 055
Senast: Piraja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka