Omelasserad betfor till smal häst?

Kaki

Trådstartare
Hästen får fri tillgång på hö (halvtaskiga värden, kvot på 4,2, söker annat hö men har ej hittat bättre), 1 kg havre och maxgiva sojamjöl. Det är väldigt mycket som han inte tål (i foderväg) och han är även nu ganska lös i magen, det blir inte bollar utan en hög med småbollsformer på utsidan. Trots all denna mat (blir totalt en kvot på 5 men med över 1000g smrp/dag) och bara lättare träning så lägger han inte på sig... Och inga muskler byggs heller... Vill inte ställa av honom för då blir han otrevlig och trivs inte alls.

Funderar på att prova ge honom omelasserad betfor (typ Kwick beet) för att se om det kan hjälpa magen i form och förhoppningsvis få honom att gå upp i vikt. Jag vet att han inte tål vanlig betfor och förmodligen är det melassen som han reagerar på. Vad har du för erfarenhet av omelasserad betfor?

Fungerar inte detta så har jag bara fett-transplantation kvar som alternativ :cry: (näe, så illa äre inte :p )

Sv: Omelasserad betfor till smal häst?

Vi använder Speedi-Beet och det är bara positivt. Förutom bra för magen så är det ju som sagt ingen melass i.
Det är mycket drygt också, blir stora volymer av liten mängd.
Prova och se :)
Tjejen jag köper det genom använder det till alla och hon tycker med det är jättebra, hjälper till att hålla magen igång.

Fixar han melassfri lusern? Det är ju lite snällare protein att ge.
// Linda

Du råkar inte ha koll på vilka sorter som är melassfria? Är det bara tillsatt i pellets eller finns det även i hack?

Vi använder Speedi-Beet och det är bara positivt. Förutom bra för magen så är det ju som sagt ingen melass i.
Det är mycket drygt också, blir stora volymer av liten mängd.
Prova och se :)
Tjejen jag köper det genom använder det till alla och hon tycker med det är jättebra, hjälper till att hålla magen igång.

Att det blir stora volymer är ju bra om man vill se att det är mycket mat, men näringsinnehållet blir ju inte högre för att den torra varan suger åt sig en massa vatten. När man räknar på hur mycket näring hästen får i sig måste man ju räkna på fodret utan vatten. Stor volym kan ju vara bra för en fet häst som behöver gå ner i vikt, den tror ju psykiskt att den får en hel del att äta, men fysiologiskt sett innehåller det inte så mycket näring.

dangrönts också... tror det är den jag har, och det är endast lusern, inga tillsatser.

Fixar han melassfri lusern? Det är ju lite snällare protein att ge.
// Linda

Jag har inte hittat någon återförsäljare för melassfri lusern, så jag har inte kunnat prova... Är överklycklig av att ha hittat kwick beet :) Hon säljer Dodson & Horrell och Eggersmann, har någon av dom melassfri lusern?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka