L
Lindi
Har räknat foderstat på min pålle nu.
Värde på hö: ts 84%
smb g/kg foder 28
MJ/kg foder 7,0
Ca g/kg foder 2,3
P g/kg foder 1,4
Mg g/kg foder 0,9
K g/kg foder 9,4
Pållen är en 7-årig travarvalack, lätt byggd med önskemål om mer hull och muskler :smirk: Han är lite hetsig till temperamentet och tränas just nu eehh, vet inte riktigt vad jag skulle sätta här... Han går lugnt 3-4 dagar i veckan (typ 1 h jogg i skogen, knappt 1 mils trav + fram & avskrittning) och en dag i veckan går han ett tufft snabbjobb (är snart startklar). Jag satte honom på lätt till medelhårt arbete (37,5%) och Mj-tillägg 5% för att han är varmblod. Han väger nu 425 kg, satte vikt på 450 eftersom jag vill att han ska öka.
foderstaten jag fick fram var:
hö: 7 kg (är vad han får idag)
Betfor: 0,2 kg (är vad han får idag, vill ej ta bort den)
Havre, kärna: 1 kg (ska köpa krossad, han har funkat på det tidigare)
Krafft Grund: 2 kg
Krafft Miner Vit: 0,05 kg
Hans behov var:
70,5 MJ 423 smb 28,2 Ca 21,2 P 10,6 Mg
Det han får med denna foderstat är:
82,9 MJ 442 smb 32,6 Ca 24 P 16,6 Mg
smb/Mj kvoten är 5,3 Ca/P kvoten är 1,4
Hur tycker ni den ser ut? Några andra förslag eller nån som kan kontrollräkna i sitt program? Jag känner att den foderstaten jag räknat fram nu är något som jag mycket väl kan tänka mig att ge och som han nog skulle kunna funka på med sin lilla skalle... :smirk:
Värde på hö: ts 84%
smb g/kg foder 28
MJ/kg foder 7,0
Ca g/kg foder 2,3
P g/kg foder 1,4
Mg g/kg foder 0,9
K g/kg foder 9,4
Pållen är en 7-årig travarvalack, lätt byggd med önskemål om mer hull och muskler :smirk: Han är lite hetsig till temperamentet och tränas just nu eehh, vet inte riktigt vad jag skulle sätta här... Han går lugnt 3-4 dagar i veckan (typ 1 h jogg i skogen, knappt 1 mils trav + fram & avskrittning) och en dag i veckan går han ett tufft snabbjobb (är snart startklar). Jag satte honom på lätt till medelhårt arbete (37,5%) och Mj-tillägg 5% för att han är varmblod. Han väger nu 425 kg, satte vikt på 450 eftersom jag vill att han ska öka.
foderstaten jag fick fram var:
hö: 7 kg (är vad han får idag)
Betfor: 0,2 kg (är vad han får idag, vill ej ta bort den)
Havre, kärna: 1 kg (ska köpa krossad, han har funkat på det tidigare)
Krafft Grund: 2 kg
Krafft Miner Vit: 0,05 kg
Hans behov var:
70,5 MJ 423 smb 28,2 Ca 21,2 P 10,6 Mg
Det han får med denna foderstat är:
82,9 MJ 442 smb 32,6 Ca 24 P 16,6 Mg
smb/Mj kvoten är 5,3 Ca/P kvoten är 1,4
Hur tycker ni den ser ut? Några andra förslag eller nån som kan kontrollräkna i sitt program? Jag känner att den foderstaten jag räknat fram nu är något som jag mycket väl kan tänka mig att ge och som han nog skulle kunna funka på med sin lilla skalle... :smirk: