omdöme tack!

L

Lindi

Har räknat foderstat på min pålle nu.
Värde på hö: ts 84%
smb g/kg foder 28
MJ/kg foder 7,0
Ca g/kg foder 2,3
P g/kg foder 1,4
Mg g/kg foder 0,9
K g/kg foder 9,4

Pållen är en 7-årig travarvalack, lätt byggd med önskemål om mer hull och muskler :smirk: Han är lite hetsig till temperamentet och tränas just nu eehh, vet inte riktigt vad jag skulle sätta här... Han går lugnt 3-4 dagar i veckan (typ 1 h jogg i skogen, knappt 1 mils trav + fram & avskrittning) och en dag i veckan går han ett tufft snabbjobb (är snart startklar). Jag satte honom på lätt till medelhårt arbete (37,5%) och Mj-tillägg 5% för att han är varmblod. Han väger nu 425 kg, satte vikt på 450 eftersom jag vill att han ska öka.
foderstaten jag fick fram var:
hö: 7 kg (är vad han får idag)
Betfor: 0,2 kg (är vad han får idag, vill ej ta bort den)
Havre, kärna: 1 kg (ska köpa krossad, han har funkat på det tidigare)
Krafft Grund: 2 kg
Krafft Miner Vit: 0,05 kg

Hans behov var:
70,5 MJ 423 smb 28,2 Ca 21,2 P 10,6 Mg
Det han får med denna foderstat är:
82,9 MJ 442 smb 32,6 Ca 24 P 16,6 Mg
smb/Mj kvoten är 5,3 Ca/P kvoten är 1,4

Hur tycker ni den ser ut? Några andra förslag eller nån som kan kontrollräkna i sitt program? :) Jag känner att den foderstaten jag räknat fram nu är något som jag mycket väl kan tänka mig att ge och som han nog skulle kunna funka på med sin lilla skalle... :smirk:
 
oj, det tänkte jag inte på... :o
den måste vara det trots att allt är uppfyllt?
 
testade lite med olika lucern nu. Om jag ger 0,5 kg lucern från Kvarnbyfoder (8,0 Mj, 150 smb, 16 ca, 2,5 P) blir kvoten 5,7 (fortfarande inte 6...) och Ca/P 1,8
om jag ger 1,0 kg blir MJ/smb kvoten 6,4 (ganska mycket överskott) och Ca/P blir 2,1...
Hinner inte testa mer nu, hur låg kan man tillåta att den är? (typ kan man tillåta 5,9?)
 
Håller med ovanstående, kvoten ska ligga på minst 6 mellan mj/smrp.

Förslag:
9 kg hö
0,2 kg betfor
2 kg krafft grund
0,4 kg soja (för att få upp proteinet, kan även använda dig av krafft protein)

summa:93 mj, 578 smrp, 33,5 kalcium, 21,24 fosfor
mineralfodret är överflödigt med hövärdena samt krafft grund. Eftersom han är hetsig i temperamentet kan du ju prova att plocka bort havren.

mvh
sax
 
hmm, 9 kg hö låter ganska mycket till min lilla häst. :confused: Vill helst inte ligga för högt på den givan eftersom han snart ska starta, eller det kanske inte spelar någon alls roll med hög högiva? hade ju varit bra med lite kraftfoder iaf :smirk:
varför har jag glömt hälften vi gick igenom på foderlektionerna??!!! :mad: :crazy:
Fick ju faktiskt MVG, trots att det inte känns så nu... :crazy: helt förvirrad känner jag mig...
Iaf, nu står han på 7 kg hö, 3 kg krafft grund och 0,2 kg betfor.Det är de fodermedel som ingår i hyran. Han har tidigare stått på havrekross och funkat bra på det.
Ska försöka pussla lite här, alla tips vore bra på denna "hjärnsläppsdag"... :crazy:
 
Det är ju inte själva kraftfodret hästen blir pigg av utan antalet MJ den får i sig. Finns faktiskt några exempel på folk (här på buke) som har hårdtränande tävlingshästar som inte ger speciellt mycket kraftfoder pga att de har så bra hövärden!

Tycker inte alls att du ska vara rädd för att fodra med mycket hö, i slutändan ger det samma sak förutom att hästen kanske trivs bättre med att få äta det den är gjord för att äta?

Kvoten MÅSTE vara minst 6.
 
ok! tack så mycket för eran hjälp!
Testade på den här foderstaten (liten justering från sax förslag). Vad säger ni om den då?
hö 9 kg
krafft grund 1 kg
krafft protein 0,5 kg
Betfor 0,2 kg
krafft miner vit 0,05 kg
Mj/smb kvot = 6,2
Ca/P kvot = 1,5
 
Varför inte bara byta ut grunden mot GROOV och sen bara köra samma foderstat?
Räknade lite lätt och jag tror att kvoten ska hamna strax över 6
 
hmm, ja. jag tittade oxå snabbt på den nu. Med 3 kg groov och 7 kg hö (+ betforn) blir MJ/smb 6,1 och Ca/P 1,4 (det täcks då utan mineraltillskott)
Anledningen till att jag ville ha grund är att det ingår i stallhyran.
Nu blir jag ju fundersam igen, vilken ska jag ta? Den här (där jag måste köpa grooven själv, 3 kg/dag) eller den andra jag skrev innan (där jag måste köpa krafft protein 0,5 kg/dag och krafft miner vit, 0,05kg/dag)???
 
Kvoten MÅSTE ingenting. Det är inte så att det är bättre ju högre den är.

Den optimala kvoten hos "standard"hästen är 6, vissa kräver mer, vissa mindre.

Men jag skulle rekommendera dig att ligga runt 6 för att vara säker på att han får det han behöver.
 
prismässigt så kommer nog de båda hamna på ungefär samma eftersom krafft protein är ett relativt dyrt fodermedel.
I övrigt är det bara upp till dig att välja, båda är bra förslag för din hästs skull!

:)
 
jo, jag kom på det sen... Hade helt glömt att kolla protein/energi-kvoten! :eek:
 
ok, tack för hjälpen! försökte hitta priserna nånstans, men misslyckades...
 
tack så mycket!
Den tycker jag ser väldigt bra ut!
Är det nån som vet hur "nya groov" ligger i prisnivå mot de andra? (som student har man ju inte råd med hur mycket som helst...)
 
Ungefär som de andra tror jag..

Jag använder mig av Hippo alfa med lite bättre värden (10Mj och 135smrp). Betalar jag 135kr för 25Kg.

Är vad jag sett betydligt billigare än krafft.
 
Jag ska testa på den sista som du skrev.
Ska till Granngården i em och inhandla groov, ska bli intressant att se de andras reaktion i stallet... (de tycker inte att det är så viktigt med VAD man ger hästen, bara det är MYCKET kraftfoder!)
Tack så mycket för all hjälp! :bow:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 179
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 371
Foder & Strö Hej! Sitter och fipplar med min grovfoderanalys och blir inte klok på mikromineralerna. Kvoten skall vara ca 4:4:4:1 om jag förstått...
Svar
11
· Visningar
2 717
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 477
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Häst med känslig hud - era bästa tips!

Omröstningar

Tillbaka
Upp