Om volt tillbaka tvistar de lärde?

K

Kiddo

Ska "volten" räcka över halva ridbanan, eller över en tredjedel av ridbanan?

Sv: Om volt tillbaka tvistar de lärde?

En "normal" volt tillbaka är ju en halv volt, dvs 10m den runda delen och sen en tvärning som får spåret man red att se ut som ett halvt pepparkakshjärta.

Storleken kan du ju variera som du vill, precis som volter har olika storlek.

Som någon redan skrivit finns det inte ett fastställt standardmått för en volt tillbaka, men man kan ju fundera lite i alla fall.

Även om en dressyrbana har fastställda mått så kan ju en ridbana ha helt andra mått. Är den 100x50m känns varken halva eller en tredjedel av bredden som en "vanlig" volt tillbaka.

Om man utgår från att banan är 20 m blir en tredjedel knappt 7 m. I LB1 är väl volterna i trav 8m? Det antyder väl att det krävs en viss nivå på hästen för att klara en sådan volt tillbaka.

En medelmåttig lektionshäst med en halvduktig ryttare kanske skulle behöva 11-12 m för att orka bära sig riktigt, men rider man i lite större grupp måste man ju anpassa sig så man inte krockar och då är väl "nästan fram till medellinjen" ett lämpligt mått.

När jag red på ridskola vill jag minnas att en volt tillbaka "enligt boken" skulle nå fram till medellinjen, alltså en 10 metersvolt på en 20x40-bana.
Naturligtvis gjorde vi ju olika storlekar ibland, men sa ridläraren bara "volt tillbaka" utan några andra order så red man fram till medellinjen.

Tja.. pratar vi om en volt med samma storlek som "stora mittvolten" - har du en ridbana som är 20x40 m så ska volten räcka över halva ridbanan (diam 20), är ridbanan längre så blir det ju annorlunda.

på ridskolan red vi oftast på 20x40 ibland 20x60.
sa ridläraren bara "volt tillbaka" och inget mer brukade jag göra den lite mindre än till medellinjen.

sen sa dom ibland liten volt tillbaka, då var det max 5m (lite beroende på häst).
nån gång fick vi börja prova på bakdelsvändningar o då blev det helt enkelt så litet man kunde.

Oj - nu ser jag att vi pratar om "volt tillbaka" - ber om ursäkt, jag är helt villsen. =)

Dom brukar vara fram till medellinjen (något lite mindre om man är många som rider så att man ine krockar).

Ska man gå efter Ridhandboken som är handledning till ridfrämjandets anslutna skolor,självstudier inom frivillig gruppverksamhet och övrig ridundervining.

I den står följande!
:Volt tillbaka: sker så,att varge ryttare för sig gör en "liten volt" inåt ridbanan och därefter rider snett tillbaka till fyrkantspåret där hästen omställes.

Det visas bild oxå..och på bilden är ingen vändning in till mitten av ridbanan..skulle själv gissa på ca 8 meter. med andra ord är min tolkning att en ordinär volt tillbaka inte går till mitten på ridbanan det vill säga 10 m. utan bör vara ca 8 m :)

Om den skulle vara 10 m så blir det ju som halvt igenom fast lite var stanns på ridbanan..eller?

Senast ändrad:

Kiddo skrev:
Ska "volten" räcka över halva ridbanan, eller över en tredjedel av ridbanan?

På tävling brukar det väll finnas ett standarmått, men rider jag och tränar själv så anpassar jag storleken efter vad jag vill för att träna hästen på bästa sätt och få egenom något.

God kväll, och tack för era svar. :)

Anledningen till frågan var, att jag av flera olika ridlärare har fått lära mig att "volt tillbaka rider man ända fram till meddellinjen". När ridläraren säger volt tillbaka, är det vad som gäller m.a.o. (Pinky hängde med! ;)). Men i onsdags hade jag vikarie, och då var det helt plötsligt något annat som gällde, så jag blev lite förvirrad. ;)

Att man kan variera som man vill förstår jag ju, men i det här fallet är det en grupp på ridskolan det handlar om, och då ska det ju vara lite mer "enhetligt". :)

Fick se min sambos teoripapper från ridskolan igår när vi städade.
På avdelningen "ridvägar", var volt tillbaka utritat som SMÅ volter, alltså inte ända fram till medellinjen...

Han började på ridskola ungefär samtidigt som jag slutade, och den jag red på var en riktigt gammal en,(grundad på 40-50-talet nångång...) medans hans var lite nyare. Kan det vara något modernt påfund att rida mindre volter när man gör volt tillbaka? Kanske pga att grupperna blivit större så att man inte får plats att göra stora volter? Eller har ridhusen blivit större (ja, det har de ju iofs...) så att en volt tillbaka fram till medellinjen blir en 15-metersvolt?

Jag skulle vilja säga att det beror på hästen. Ålder o utbildning. På den unga hästen skulle jag rida 10 m eftersom den inte klarar av mer böjning i ryggen. På den äldre o mer rutinerade skulle jag kunna rida från 6 m.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Trädgård & Växter Snart är det vår, och med våren kommer gräsklippningen igång. Vi hade en robot förra året, men den orkade inte med hela gräsmattan. Vi...
2
Svar
20
· Visningar
1 239
Senast: sthu
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
559
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar