Om olyckan är framme...

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare NiNi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 029

NiNi

Trådstartare
Hej alla.
Jag har kollat lite på sadlar för akademisk ridning och till min förvåning sett att flera sadelmodeller inte har stigläderkrampor som löser ut om man skulle trilla av och fastna i stigbygeln. Hur gör ni som har erfarenhet av dessa sadlar? Har ni utlösare på stiglädren eller säkerhetsstigbyglar? Vilka sadlar har utlösningsbara stigläderkrampor? Mvh NiNi

Sv: Om olyckan är framme...

Jag har faktiskt aldrig varit med om att en stigläderkrampa har löst ut så att stiglädret lossnat när ryttare åkt av och blivit hängande i stigbygeln. Det måste vara väldigt ovanligt.

Ytterligare ett skäl att ha riktigt bra säkerhetsstigbyglar till alla typer av sadlar...

/Svea, som vill frälsa världen!

Jag har faktiskt aldrig varit med om att en stigläderkrampa har löst ut så att stiglädret lossnat när ryttare åkt av och blivit hängande i stigbygeln. Det måste vara väldigt ovanligt.

Olja och sköt om era krampor! Då fungerar de... Fast jag har mina öppna för jämnan... känns säkrast. Och - ja - jag har löst ut dem. Även en gång när en medryttare ledde ut hästen och fastnade med stiglädret. Ingen skada på sadeln! :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
632
Senast: cowgirl81
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
2 949
Senast: Badger
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 382
Senast: Anon89
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 847
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka