Om något går snett under själva fölningen??

Angelique

Trådstartare
Satt och pratade med en kompis om det här med att få föl och diskuterade lite.
Hon sa -ja det kan ju va bra att ha bilen full tankad och ha släpet hemma om man behöver åka nånstans om det blir komplikationer..
Men då tänkte jag vart är det närmaste stället man hittar en akut mottagning mitt i natten på till ex en helg om man behöver hjälp fort??

Jag bor ju söder om stockholm i Nynäshamn och dit vi ringer är ju till Atg kliniken i stav när vi har nått akut men dom har ju endast öppet på vardagar typ..
Har letat lite på var närmaste klinik är som har öppet men kan inte hitta nån..
Man kanske måste ha i alla fall en reserv plan om nått händer??

Nån som har nån aning??

Sv: Om något går snett under själva fölningen??

Man ringer distriktsveterinären som har jour, för jag tror inte man kan baxa in en häst som ligger och ska föla i transporten.

nä det är ju sant, tänkte väl mest om man får ett sjukt föl eller så som behöver vård..

Man ringer den veterinär man kan få tag som jour. Kan ju variera från olika delar av landet vilken det är. Sedan om veterinären bedömer att man måste till klinik/sjukhus så får man ta det som är närmast. I just ditt fall skulle jag tror att det är Ulltuna eller möjligen Strömsholm. Längre norr ut så räknas ju inte det som något av stånd som de här ligger på från dig räknat. Det är långt ifrån alla som har en dygnetrunt öppen klinik runt hörnet.

Tack för alla råd, ni kanske tycker jag ställer dumma frågor..
Jag har ju haft den lyxen hit tills i alla fall att jag har aldrig besökt en klinik med mitt sto eller haft nån mer kontakt med veterinär än vanliga vaccinationer, besiktning, ultraljud och det har ju varit hemma på gården.
Så därför är jag rätt " ute" vad det gäller vilka kliniker som har öppet dygnet runt

Du får inte frakta ett sto som ska föla i transport! Du ska ringa distriktveterinären om det händer något.

Men tack och lov så går ca 98% av alla fölningar bra så du ska inte vara rädd att ta föl på ditt sto om det är det du vill.

Att fölet skulle behöva akutvård efter födseln är också väldigt ovanligt men skulle det hända skulle jag först ta ut distriktvereinären som får bedömma om jag måste åka.

Jag har snart fött upp 70 föl och jag har bara anlitat veterinär 2 gånger vid fölning på 20 år. Jag hoppas att det håller i sig för jag har 10 fölningar kvar i år.

Jag som är kotrollfreak brukar göra så här när det närmar sig fölning:
Varje kväll ringer jag till distriktets telefonsvarare och får numret till jourhavande. Det knappar jag in i mobilen. Jag döper dessutom numret till A, så att det kommer högst upp i telefonboken. På morgonen, efter telefontiden ringer jag igen till telefonsvararen och får det mobilnummer som gäller under dagen, och knappar in det istället. Lite extrajobb, men då vet jag att jag inte behöver börja jaga rätt på numret mitt i en akutsituation.
Jag har dessutom Helsingborgs journummer inprogrammerat i telefonen.

Du får inte frakta ett sto som ska föla i transport! Du ska ringa distriktveterinären om det händer något.

Denna regel gäller INTE vid akutresor till klinik, så vist får man transportera sto i transport om det måste ske. Precis lika mkt som man får transportera sto + föl även under första veckan om de måste till klinik.

Vet man inte till hundra att man verkligen har en "hemmavet" som vet vad de sysslar med kan det vara bra att ringa kliniken, dels kan de råda direkt om man bör komma in eller inte. Fördelen med klinikerna är att man oftast får tag på kunnigt folk med en gång, medans man ofta bara hamnar hos en telefonsvarare hos DV.

Jag har ju nummer till min vanliga veterinär men hon är väldigt dålig på att svara, i sommras mitt på dagen tog det oss 5 timmar att få tag i en veterinär som svarade i telefon i huvudtaget när kompisens häst hade blivit sparkad på knät och kunde inte stödja på benet och det var på en lördag runt kl 17 på dagen.
Då ringde vi både disktriksveterinären som ej svarade samt en annan veterinär som jobbar i privat regi här om kring,men kom bara till telefon svarare.
Ja ringer man en kilnik som har öppet dygnet runt kan man ju hoppas att nån svarar på andra ändan som kan ge en ett bra råd eller ett nummer man kan ringa..
Inte kul att stå själv mitt i natten med en häst som ska föla och känna sig totalt hjälp lös om man inte kan få tag i någon om man behöver ett gått råd eller hjälp av veterinär.
Nu vet ju jag oxå att de flesta fölningar går ju bra men man vill ju inte ta nått förgivet och som sagt vara gaderad med lite exentuella telefon nummer och alternativ.

En distriktsveterinär ska komma och kolla ditt sto i första hand innan du åker med henne till klinik. Det värsta som skulle kunna hända är att stoet lägger sig i transporten på väg till kliniken och fölar.

En distriktsveterinär ska komma och kolla ditt sto i första hand innan du åker med henne till klinik. Det värsta som skulle kunna hända är att stoet lägger sig i transporten på väg till kliniken och fölar.

Någon distriktsveterinär kommer jag aldrig ta ut till mina ston, jag använder privata som jag VET har kunskapen.

Tyvärr är det ju inte alla förunnat att ha tillgång till lika bra veterinärer på nära håll som jag har, se bara tex i tråden "kunde vi gjort något annat" vilka extremt dåliga veterinärer det uppenbarligen finns.

Det är många skrämmande historier man hört om dv-veterinärer i olika delar av landet, vilket visar att kompetensen skiljer markant.

Vid en fölning som går åt helvete kan man inte heller vänta på att en veterinär skall behaga ringa upp efter kanske en timme, vilket ofta är fallet om man lämnar ett meddelande på en telefonsvarare. Inte heller finns anledning att först invänta en veterinär som skall ta tid att få hem OM kliniken vid telefonkontakt med dom bedömmer att kom in direkt.
Jag har inte uppmanat någon att köra in till kliniken direkt UTAN ATT RINGA kliniken då man där oftast får tag i kompetent personal direkt och kan få korrekta råd om hur man skall gå vidare. Man får liksom inte mkt råd av en telefonsvarare.

Vid en fölning som går åt helvete kan man inte heller vänta på att en veterinär skall behaga ringa upp efter kanske en timme, vilket ofta är fallet om man lämnar ett meddelande på en telefonsvarare. Inte heller finns anledning att först invänta en veterinär som skall ta tid att få hem OM kliniken vid telefonkontakt med dom bedömmer att kom in direkt.
Precis! :bow:
Om en fölning går snett har man oftast inte ens tiden att springa in och ringa till veterinären. För under de 3 minuterna som det tar att ringa till veterinär har föl eller sto redan strukit med. Men måste klara av att agera själv när det är akut och inte förlita sig på att en veterinär ska hinna komma ut och hjälpa till. Den tiden finns liksom inte.

Har man tex en RBD framför sig finns det inte tid att ringa någon veterinär, man behöver ha kunskapen själv eller en kunnig person på plats om man ska rädda fölet och eventuellt stoet också.

Jag personligen har fött upp ca 70 föl och har stor kunskap i hur man hjälper till vid en fölning. Men jag skulle aldrig rekomendera en helt okunnig person att utan en veterinärs hjälp dra ut en fölunge. Visst kan det gälla minuter när det går tokigt men oftast kan du få tag i en veterinär som säger till dig i telefonen hur du ska göra. Hjälper du till fel kan du döda både föl och mamma.

Det är ganska så stor skillnad på ett felläge eller att dra ut en unge som stoet inte orkar krysta ut ordentligt mot RBD eller liknande.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka