Om man inte vill ha blommor på balkongen...

Septicemia

Trådstartare
...hur gör man då för att få det mysigt?
Det är bara att inse att jag har ärvt pappas fingrar, och de är bättre på att asfaltera igen trädgårdar än odla upp vackra rabatter. :p

Men jag har en stor balkong som jag gärna hade velat göra fin och mysig. Men hur? Det finns ju inte en enda inspirationsbild utan mängder med växter på, och tar man bort de så blir det kalt istället.

Någon mer än jag som känner igen sig? Vad kan man göra med dryga 6 kvadrat betonglåda som får en att faktiskt vilja sitta där?
Med budget à la IKEA, men som kan kompromissas om något riktigt fint dyker upp.

Sv: Om man inte vill ha blommor på balkongen...

Stor lyktor med ljus i.

Stora urnvasar med slingriga grenar i.

Finns konstgjorda växter som fyller ut bra och som man inte kan ta död på hur man än anstränger sig.

Lite vackra stenar.

eller oxo ger du tusan på att du skall klara EN kruka..du köper en stor kruka, fyller den med en lättskött växt.skriver lapp på kylskåpsdörren så du kommer i håg att vattna.gödsel är a och o med sommarblommor tycker jag..en kruka ska du kunna ta hand om, testa!
klarar du en,klarar du 2....osv..lycka till!

Steg ett är golvet, lägg ut trätrall så blir det genast mycket mer tilltalande, och inte kallt eller äckligt om fötterna heller. Steg två är trevliga möbler som både är snygga och bekväma. Sen kan man mysa till det hur mycket som helst med draperier eller kanske en snygg hylla med fina prydnader i. Mysiga dynor och kuddar i glada färger kanske kan vara nåt? Eller varför inte testa att fylla balkonglådorna med något annat än blommor?

Vad smart med draperier! Frågan är bara hur det ska fästas, jag tror inte vi får borra i balkongen. (Det är en hyresrätt och det kom på tal under inflyttningen)

Trätrall har jag och sambo diskuterat men den snyggare trallen kommer kosta oss dryga 3000 kr och det är varken han eller jag sugna på att lägga ut just nu.
Vi har inte inglasad balkong, utan öppen fram och betongväggar på sidorna, så utöver dynor och filtar vill jag helst slippa bära in och ut saker. Sådant som kan blåsa iväg eller inte tål vatten är inte populärt mao.
Balkonglådor med annat än blommor vore absolut något. Tack! :idea:

Finns det bekväma utemöbler förresten? :p Jag är ingen balkongmänniska, men intalar mig att jag kanske skulle kunna bli med rätt grejer på balkongen.

Nja, jag är verkligen inte sugen på att döda ytterligare en växt. Balkongen ligger i rakt västerläge så det kan bli svårt att hitta en växt som klarar sig där. Just nu är det 15 grader varmt där ute. :eek:
Sommartid är vi dessutom iväg upp till 14 dagar i taget så växter går bort.

Duschstänger som man klämmer fast mellan väggarna kanske?

Istället för trätrall kan man ha en trasmatta på golvet. Den blir visserligen lite blöt när det regnar men den torkar fort på sommaren. Skönt att ha en billig matta på balkongen, då gör det ingenting om den är fuktskadad och måsbajsig när sommaren är slut. Snyggast är om man köper många mindre, billiga (Signe från Ikea till exempel) och täcker hela golvet, lägger dem lite omlott på varandra.

Jag tycker absolut att du ska köpa lite fina plastblommor. Det finns de som är billiga och ser trovärdiga ut, det blir fint :) En fin inredningsdetalj är ju ljusstakar. Värmeljus på bordet och minst en stor lykta (gärna tre, i olika storlekar) med blockljus och kanske en ställning med blockljus. De kan stå ute, inkl ljus, även när det regnar och är sååååå mysiga att tända på kvällen.

Utemöbler är väl aldrig jättebekväma, men det är klart att det finns bättre och sämre. Jag tycker att de klassiska vita plaststolarna är fruktansvärda, de är fula som skam och är otrevliga att sitta i. Bättre då att köpa trämöbler och lägga en kudde på. Äpplarö-serien på Ikea är supersnygg och billig! Positionsstolarna är ju klart skönare än klappstolarna om man ska sola, men klappstolarna är mysigare att sitta vid och fika t.ex. så allt beror ju på vad man vill ha balkongen till. Personligen är jag en fikamänniska, jag sörjer avsaknaden av balkong i vår nya lägenhet jättejättemycket. Förra sommaren bodde jag på balkongen när jag var hemma, en bärbar dator, många liter thé och mycket glass blev det!
Kan även tipsa om Tärnö från Ikea, klappstolar och bord. Löjligt billiga, och väldigt fina. Kanske inte riktigt lika rejäla som Äpplarö men man kan å andra sidan lägga pengarna på att inreda med kuddar, duk, matta, krukor osv då istället. Två stolar och ett bord från Tärnö kostar lika mycket som en stol från Äpplarö...

Usch, jag avundas dig verkligen. Verkligen verkligen. Jag har tre krav på nästa lägenhet: Tvåa, balkong och badkar. Vi ska försöka byta i höst :p

Du kan få min balkong, jag har verkligen aldrig begripit mig på det där utrymmet. :p Jag förstår ju själva grejen, men trivs inte där själv. Jag avskyr verkligen stillasittande i solsken, möjligen med en bok i skuggan av ett äppleträd sittandes i gräset...

Så här mycket plats hade vi på vår förra balkong och det är även vad möbler vi har till nuvarande.
31287205.jpg

De kommer få vara med den här sommaren också även om bordet är litet och stolarna inte speciellt sköna, men vi har fått ett klaffbord som kommer stå i ena änden av balkongen och där tänkte jag att det kanske kunde stå en lite mera sittvänlig stol.
Är det någon som har bild på plastväxter i blomlådor?

Men tack för alla tips! Jag ska in på IKEAs hemsida och kolla, och sura över hur långt det är dit. :D

Rie: Då behöver jag en duschstång som är 4 meter lång, men det kanske går att få tag på?

Rie: Då behöver jag en duschstång som är 4 meter lång, men det kanske går att få tag på?

Ojdå....så lång vet jag inte om det finns, har liksom inte haft det behovet.
Har en på ca 2 meter.
Men värt att kolla upp?

Gardinspiral! :) Det har jag på vår balkong. Jag har nämligen satt upp gardiner runt om, eftersom vi dels har så jäkla hett på sommaren när solen gassar, och dels har väldigt nyfikna grannar o tätt mellan husen. Har fäst den i ändarna genom att dra den runt fästet till grannens balkong ovanför, och fästa den i sig själv med kroken :)

Sen kan man gott sätta lite konstväxter på balkongen. Har själv några krukor med murgröna mot vår vita trävägg. Man kan köra på strandtema med lite snäckor, stenar o en liten låda med fin sand som man sätter värmeljus i. Plocka trädgrenar i naturen som du barkar av och sätter upp mot väggarna och hänger ljuslyktor i, ett litet stenröse med en lykta.

Fantasin sätter gränserna :)

Trall är lätt att göra själv, gjorde jag förra året. Köp lite impregnerade brädor bara, ha lite skruv och en skruvdragare så är det klart på en timme.

Trall finns på IKEA för 199 kr, kan ju inte kosta 3000 kr med trall för hela den där balkongen?

199 kr x 6 kvm = 1194 kronor. Möjligtvis att det behövs lite till eftersom balkongen är dryga 6 kvm. Så säg att de behöver köpa en kvm till. Då landar vi på 1393:- om jag har räknat rätt i skallen.

Det går att hitta billigare trall än så också om man letar lite. Vet att Hornbach hade för 129:- kvm, för då hjälpte jag att hämta till min kusin som behövde låna bilen.

Såg i ICAs reklamblad idag att de hade trall för 99:-/kvm.

Det är inte den balkongen det gäller, nuvarande är tredubbel ;). Men hur som helst så blir det ingen trall på golvet, för jag tycker inte att det finns några snygga till den budgeten vi har att gå efter.

Åhh, men de där möblerna var ju JÄTTEfina! :love: Jag tycker att du ska fortsätta på karamelltemat med glada färger. Hitta några goa dynor till stolarna så blir de fullt användbara. Jag har inga bilder på plastblommor tyvärr, men jag tänker mig såna i massa fina färger i alla fall. Jag tror att du kan göra det supermysigt på din balkong.

Men som sagt, att täcka golvet är verkligen en hett tips oavsett om du kör på trall eller bara mattor.

Fast som sagt, åk till Byggmax och köp längder, kommer inte kosta mycket. Fördelen med trall är ju att vattnet rinner undan till skillnad från andra golvmaterial.

Fast som sagt, åk till Byggmax och köp längder, kommer inte kosta mycket. Fördelen med trall är ju att vattnet rinner undan till skillnad från andra golvmaterial.

Vi har sån grön matta ute, den har pluttar under så vattnet ska kunna rinna undan. Skönt att gå på och mysigt med mjukt under fötterna. När det är dags att byta blir det nog en grå :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka