Jag fick min skumma kallblodskorsning såld trots "historik".
Eftersom att folk (såklart) drar öronen åt sig vid div oklarheter kring hur hästen ska hålla så tog jag god tid på mig, gjorde faktiskt en liten enkel hemsida där jag samlade all info om problematiken, info om tränare och veterinärer med kontaktuppgifter. Berättade att inför köp så får köparen prata med veterinären + full insyn i försäkringen.
Också allt om hans utbildningsnivå, bilder, film osv.
Jag satte priset till 35 000 kr, hästen var då friskförklarad och hade ridits fullt ut ett halvår, jag tog den tiden för att visa både för mig själv och köpare att han skulle hålla.
Sen satte jag mig faktiskt och svarade på köpesannonser. Jag hade nog ev någon annons själv, blev inte många svar, däremot var det ganska stort intresse från de som annonserat om att de ville köpa.
Det var ingen anstormning, men ändå blev det några som var riktigt seriöst sugna. Sen såldes han (för 30 000 kr) till den första som kom och provred, jag tror typ 70% var personkemin. De passade varann perfekt, hon hade inga speciella krav på vad hästen skulle klara i framtiden, utan hon ville ha en bästa vän och träna på sånt som han gillade och behövde typ.
Nu är just den här hästen en sån som charmar alla som får syn på honom iofs, det är säkert svårare om hästen är lite mer otillgänglig som person.
Men hur som, jag rekommenderar verkligen att svara på köpes-annonser. Såna som ser vettiga ut, det var en hel del annonser jag hoppade över om vi säger så. Det behöver ju vara en vettig köpare som kan något om träning och som inte bara vill skritta i skogen.
Du kanske också ska fundera över priset, om det är för lågt avskräcker det kanske?
Lycka till!