Om man byter hö

mysko

Trådstartare
det höet jag har haft var ju dåligt så jag har fått hem nytt hö från en annan leverantör och då är min fråga:
Måste jag blanda ut det nya höet med det gamla eller kan jag ge utav det nya direkt, blir osäker på om deras magar tål ett nytt hö efter 2 månader med ett annat utan att blanda, vill ju inte ge utav det gamla???
 
Sv: Om man byter hö

Beror kanske på hur pass känslig din hästs mage är. Min ena häst skule jag kunna byta direkt utan att hon skulle må dåligt. Men min lailla shettis skulle jag nog behöva blanda ut det lite de första dagarna, då hon lätt får kolik.
 
Sv: Om man byter hö

Nej känslig är hon inte och när hon kom hit för 2 år sedan gick hon över till mitt hö utan invänjning.
Hon får linfrö så magen är frisk på henne och det borde ju hjälpa till eller?
Skillnaden kanske vore mer om man tog från ett annat ställe längre bort nu är det bara 2 mil härifrån det nya kommer
Så floran är väl inte så annnorlunda?
 
Sv: Om man byter hö

Hej!
Om jag vore du så hade jag nog bytt rakt av.
För är det gamla hö´t dåligt så är det ju inte bra att ge det heller. Det beror ju förståss på hur dåligt det gamla är.. det vet jag ju inte.

Men är det nya höt mycket bättre så tror jag att det är bäst att ge av det.
Din häst är ju inte heller känslig såg jag att du skrev.

Jag hade gjort så i alla fall.
 
Sv: Om man byter hö

:bow: nu har hon bara fått det nya höet så jag får väl se hur hon mår i morgon :D
Jag tror oxå att det är det bästa så vi får väl hoppas att det är rätt.
Vill inte blanda i det gamla trots allt, den ena tjejen i stallet gjorde det så vi får väl hålla tummarna :D
 
Sv: Om man byter hö

Det går säkerligen alldeles utmärkt! Jag håller tummarna fördig här med..

Hade jag bytt från dåligt hö till silage så hade jag blandat trots det dålig höt, i alla fall lite för det är vanligare att få en reaktion på silage.

Hö har jag inte upplevt att de har reagerat på någon gång, när jag flyttade från stallet i stan till egen gård så bytte jag från silage till hö, det var inga problem, hade iofs med mig lite silage, men det var väldigt lite. Har oxå råkat ut för dåligt hö, vårt hö möglde förra hösten och vi fick kasta allt, vi hade ju inget kvar att blanda med då när vi åkte o köpte det nya, det funkade oxå..
 
Sv: Om man byter hö

Vad det handlar om när man vänjer in hästen på ett nytt hö är att man inte ska rubba tarmfloran. Det är detta som kan hända om man skyndar på invänjningen, och detta kan medföra kolik. När det gäller att vänja in en häst på nytt grovfoder ska detta helst ske över minst 2 veckor, helst mer.

Hur du ska göra i ditt fall vet jag inte riktigt men jag föreslår nog att du pratar med någon foderrådgivare eller dylikt. Någon som verkligen är insatt i det. Det beror ju också lite på, som någon annan skrev, hur dåligt ditt nuvarande hö är.
 
Sv: Om man byter hö

Mitt gamla hö dög inte till djurfoder därför vill jag inte använda det mer :mad:
Hon har ätit av höet i natt & nu på dagen och hon mår bra än så länge :D

Tack för svaren från er alla :bow:
 
Sv: Om man byter hö

Ibland finns det ju tyvärr inget att göra och man måste kanske helt enkelt ta en chansning och skita i invänjningen. Vi får väl hoppas på det bästa antar jag :smirk: . Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
521
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 206
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 061
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
840
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp