Öm i hovarna

J

Jeni

Vi har en ny hovslagare som var och skodde för en vecka sen och min häst har fortfarande ont i hovarna. Han har skott min häst en gång tidigare och då blev han inte öm. Är det normalt att hästen är öm så länge efter en skoning? har aldrig varit med om det förut.

Sv: Öm i hovarna

Kalla ut hovslagaren igen! (Eller veterinär)
Det är inte bra att hästen visar ömhet övht efter skoning, särskilt inte en hel vecka efteråt. Något är FEL

Nej det är inte ok, kanske har pållen fått ett sömstick så be hovlsagaren att komma ut igen och kolla eller som någon annan sa ta dit veterinär för att få samma sak kontrollerad. Väljer du hovslagaren och dennae inte finner orsaken, ta ut veterinär.

Har också varit med om detta. Första gångerna var det mitt fullblod som i ca 3-4 dagar var halt efter varje skoning. Vi tyckte inte riktigt om den hovslagaren och bytte, samma problem igen. Bytte hovslagare igen. Denna hovslagare (som för övrigt gjort underverk med min häst som har dåliga hovar) blev fly förbannad när han såg hovarna, sömmarna satt innanför vita linjen :eek: Rena turen att hon är brukbar idag. Samma hovslagare trångskodde mitt halvblod i förra veckan så hon blev halt men vi ringde och sa på ett snällt sätt att hon var halt och han kom i ilfart och rättade till det (kom även varannan 2 ggr till och kollade av så att allt var rätt). Så jag tycker att du ska ringa till den hovslagare och be han kolla. En proffsig hovis gör det och rättar till om han gjort fel. Gör han inte det så byt! du har trots allt ansvaret att se till att din häst blir skött på ett bra sätt. Hoppas att det blir bättre

känner igen det du skriver, samma sak iaf ibland, med min polle som också blir öm i tassarna efter skoning. Han är en känslig häst och extra utsatt. Vad hände idag - jo hovis kom och skodde men karvade för mkt på en hov så att det blödde ymnigt :( Det är dessutom inte första gången XX skor så att det blöder, denna gång var det dock djupt, tog ett tag innan det slutade blöda och jag är oroad över att han ska få en infektion. Han kunde knappt gå på den tassen efteråt och hovis kallade honom larvig :mad: Inte helt oväntat ska jag nu byta hovis. Någon som har ett tips på en bra hovis nära stor Stockholm?

:eek: :mad: :cry:
Inte kan det vara MÖJLIGT att man skor så att hästen BLÖDER??? Är man inte klantig bortom allt förnuft då? Såklart måste infektionsrisken vara jättestor då, särskilt när marken ser u som den görnu.. lera och snusk... Jag har aldrig stött på en hovslagare som skott så det blöder, och jag har sett end del hästar bli skodda... Är detta något ni andra hört förut? Jag är chockad...

Det är inte bra, men visst finns det :mad:

pratade med en gammal hästkarl som skott arbetshästar en gång i tiden och han hade visst alltid verkat så det blödde :cry: :crazy:

Det kan hända utan att man tar särskilt mkt på vissa hästar. Om man skall sko behöver det inte vara ngt direkt problem, värre om hästen skall gå barfota.
PL

Ja visst är det obehagligt, det jag blev mest förnärmad över var att, efter att hovslagaren hade verkat honom, kunde han inte stödja på vänster bak så hon blev tvungen att lägga på en sko där innan hon kunde lyfta och verka höger bak. Sedan karvade hon som sagt hål på höger bak så att det blödde kraftigt. Då när hon så småningom fortsatte med höger bak var min häst (som tro mig - aaaaaldrig sparkar ngn, vare sig häst eller människa) så rädd om sig/hade ont att han tydligen försökte kicka till hovis när hon skulle kapa tån en bit på det blodiga stället. Detta resulterade i att min stackars älskling fick knytnävs-stryk (för att han reagerat med smärta och var rädd.....)!!!!! Är det en rättvis behandling av ett djur? /en som mkt väl vet att en hovis såklart måste säga ifrån till hästen om den försöker sparkas - men i detta fall tycker jag att min häst blev missförstådd. Sedan kom veterinären som skulle undersöka min häst samt ge lite vaccination, tror ni jag skämdes eller? "Hej det här är min häst, såhär låter jag honom bli behandlad, se upp det ligger en blodpöl i stallgången för hovis har varit här :-/

Ja visst är det obehagligt, det jag blev mest förnärmad över var att, efter att hovslagaren hade verkat honom, kunde han inte stödja på vänster bak så hon blev tvungen att lägga på en sko där innan hon kunde lyfta och verka höger bak. Sedan karvade hon som sagt hål på höger bak så att det blödde kraftigt. Då när hon så småningom fortsatte med höger bak var min häst (som tro mig - aaaaaldrig sparkar ngn, vare sig häst eller människa) så rädd om sig/hade ont att han tydligen försökte kicka till hovis när hon skulle kapa tån en bit på det blodiga stället. Detta resulterade i att min stackars älskling fick knytnävs-stryk (för att han reagerat med smärta och var rädd.....)!!!!! Är det en rättvis behandling av ett djur? /en som mkt väl vet att en hovis såklart måste säga ifrån till hästen om den försöker sparkas - men i detta fall tycker jag att min häst blev missförstådd. Sedan kom veterinären som skulle undersöka min häst samt ge lite vaccination, tror ni jag skämdes eller? "Hej det här är min häst, såhär låter jag honom bli behandlad, se upp det ligger en blodpöl i stallgången för hovis har varit här :-/

Usch.. Använd aldrig den hovslagaren igen och informera alla din avänner om att inte använda en så kass o okänslig typ.. Borde inte få komma nära en hov någonsin mer!! :mad:

Jisses! Jag har förstått att jag har världens trevligaste hovis - han är värd sin vikt i GULD. Har haft honom i ca ett år nu. Han är jättesnäll mot hästarna och har världens tålamod. Min häst har lyckats riva hans finger två gånger på den här tiden:o (hon är ung och grön och hade aldrig varit skodd när jag köpte henne), men nu står hon jättebra när han skor. EN gång skar han pyttelite för djupt på ena hoven och det kom ett par droppar blod (bokstavligen), men han tog det på största allvar. Bortförklarade sig inte alls, utan tog allt ansvar och sa att jag skulle ringa honom med en gång om det blev komplikationer. Underbart med proffsiga människor! Självklart kan alla göra misstag, och det tycker jag är helt acceptabelt om personen tar sitt ansvar och erbjuder sig att hjälpa till att ställa allt till rätta igen. Har turen att ha både en superhovis OCH veterinär (vi har fått ny, ung och hästkunnig distriktsveterinär:bump: )...

Att verka en häst så hårt att det blöder är precis lika illa vare sig hästen skos eller inte. En häst ska under inga som helst omständigheter behöva utstå den smärtan i samband med vanlig verkning/skoning.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
733
Senast: Fibusen
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 374
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 603

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka