om hösilageskörd

ameo

Trådstartare
Moderator
Inleder med att tala om att jag helst vill ha svar från Er med koll på hösilage, skörd, kvalité osv...
Jag bokade andraskörden hos en (månskens-)bonde som jag köpte av förra vintern och var nöjd med. Fast det blev inte riktigt som planerat i år, för de två veckor när "alla andra" slog, pressade och plastade så stod detta gräs kvar och växte. DET är väl helt okej, men problemet är att bonden läste av väderprognosen lite fel och detta tillsammans med några andra faktorer gjorde att han lyckades slå gräset när det skulle regna några dagar...

Det slogs på lördagen, regnade (skurar) söndag och måndag, möjligen även tisdagen. Jag tror det plastades på onsdagen, onsdag var i alla fall "sista chansen-dagen" att ressa o plasta när jag pratade med bonden på måndagen.
De regniga dagarna vändes det inte alls utan låg kvar som när det var nyslaget.
När det pressades o plastades var det "torrt på ytan" dvs inget regn uppepå.

Det jag nu funderar på är följande:
Förruttnelseprocessen kör väl igång ganska direkt efter slåtter, frågan är hur långt den hunnit fortgå på 4 dagar utan torkväder? Vad händer med den hygieniska kvalitén när det skördas på detta vis? Blir det alls tjänligt som foder? Spelar det någon roll alls? Vågar man fodra av det?
Min bondes rådgivare sa att det inte ska vara några problem, men såna utsagor från "gamla bönder" har jag lärt mig den hårda vägen att inte lita på.

Såå kära vänner, ska jag köpa dessa tingade balarna eller leta efter annat?
 
Sv: om hösilageskörd

Jag hade letat vidare, fattar iofs inte om det vändes någonting alls efter regnet ? Om inte lär det ju varit plaskblött undertill om det redan blöta legat kvar på blöt sträng (det torkar ju inte upp under strängen utan man måste vända bort strängen så att det ligger torrt.
Det finns inget som lättare ger mögel i balarna än väldigt växlande blöthet i samma bal vilket det ju då borde vara om bottendelen av strängen var blöt och det översta torrt. Likadant att det växlat mellan regn och torrt försämrar klart kvaliteten om det hinner börja torka igen innan nästa skur kommer och blöter ner det igen. Ett redan torkat gräs som blöts ner igen blir inte roligt.
Det är ju ett bra höår i år så finns ju ingen anledning att chansa och få hem en massa skit. För en sak kan man säga med säkerhet och det är att det inte är av toppkvalitet, hur dåligt det sedan är om det är möjligt att fodra med det eller ej ser man ju först när man öppnar balarna.
 

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 429
Senast: skuggi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Den senaste tiden har det varit full fart med all aktivitet kring husköpet. Min telefon har gått varm och redan i förrgår fick jag en...
Svar
0
· Visningar
239
Senast: Magiana
·
L
Foder & Strö I går pressade bonden våra balar. Eftersom de var extremt tynga balar i fjol bad vi han pressa 250 kg balar. Tror de vägde emot 350-450...
Svar
9
· Visningar
2 338
Senast: loveisis
·
Anläggning Har någon plastat in halm som inte är hundra torr (= blandat mkt torrt och en del som inte är torrt). Hur blir sådana balar isåfall ...
Svar
12
· Visningar
2 396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp